Alles wat jij moet weten over SmartWifi
Wat is SmartWifi precies?Ruim 2 miljoen klanten met een SmartWifi modem, voorheen de 'Connextbox', hebben automatisch een gratis software-update ontvangen van Ziggo. De nieuwe software maakt het modem...
Gelukt! Je krijgt vanaf nu elke maand de Community nieuwsbrief in je inbox.
Het viel me al een tijdje op dat er redelijk wat jitter op mijn verbinding lijkt te zitten. Vanwege de introductie van IPv6 op bridged modems is recent mijn Technicolor 7210 vervangen door een Ubee 1318Z. Op die modem gaat het downstream lampje blauw branden, wat volgens de handleiding betekent dat de verbindingssnelheid beperkt wordt door de signaalkwaliteit.
Toen ik in de modem zelf ging kijken viel me op dat er op een aantal kanalen een behoorlijk aantal uncorrectable errors zijn (uptime modem is ~21 dagen), terwijl andere kanalen die helemaal niet hebben. In de eventlog staan elke dag zo'n 10-15 meldingen.
Ik heb enkel en alleen het modem aangesloten op het AOP, met een zeer korte kabel (50cm). Onderin dit bericht heb ik een foto bijgevoegd. (Het Siemens apparaat vlak onder de modem is een DECT basisstation.) Hieronder de screenshots van de verbindingsstatistieken en eventlog.
Zijn deze getallen binnen de normaal te verwachten waardes?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Goedemiddag @joskam, een wisselende ping kan veel effect hebben op je verbinding. Je hebt zelf gelukkig wel al flink wat nagelopen/ getest. @tobiastheebe heeft gelijk, het lijkt mij ook verstandig om een monteur in te plannen. De afspraak staat op dinsdag 04-01-2022 tussen 8:00-13:00 uur. Komt dit niet uit? Dan kun je de afspraak altijd verplaatsen via mijn Ziggo. Er komt een bevestiging per e-mail jouw kant op.
Op het OFDM- en een aantal QAM-kanalen is teveel ruis aanwezig. Verder is het vermogen aan de hoge kant in de downstream. Het AOP (TRAS-10/1000) en de IEC/F-kabel naar het modem zijn verouderd en aan vervanging toe.
Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic. Dan kan een monteursafspraak ingepland en een nieuwe kabel toegestuurd worden.
Tenslotte adviseer ik om een 3 of 6 dB attenuator (demper) op het modem te plaatsen om het vermogen in zowel DS als US te optimaliseren.
Goedemiddag @joskam, een wisselende ping kan veel effect hebben op je verbinding. Je hebt zelf gelukkig wel al flink wat nagelopen/ getest. @tobiastheebe heeft gelijk, het lijkt mij ook verstandig om een monteur in te plannen. De afspraak staat op dinsdag 04-01-2022 tussen 8:00-13:00 uur. Komt dit niet uit? Dan kun je de afspraak altijd verplaatsen via mijn Ziggo. Er komt een bevestiging per e-mail jouw kant op.
Dank allebei voor de snelle reactie! Ik wacht de monteur af, en laat hier wel weer weten of het verholpen is.
Nou, de monteur is gisteren geweest en heeft het AOP en de kabel vervangen, en een Forward Path Attenuator van 6dB op het modem gezet. Het is duidelijk zichtbaar in het resultaat (zie screenshot onder, na een modem uptime van ~24 uur). De eventlog is (na wat meldingen na bootup) zelfs helemaal leeg. Ik heb nog niet echt gekeken naar de impact op de jitter, maar dat kan niet anders dan "back to normal" zijn lijkt me.
Maar nog één dingetje (voor mijn eigen nieuwsgierigheid), je schreef: "om het vermogen in zowel DS als US te optimaliseren". Maar is de demper die is toegepast niet alleen voor de DS? Ik zie in de upstream-statistieken van het modem geen verschil namelijk.
Vermogen in downstream is nu prima en geen uncorrectable errors meer.
Ik doelde eerder op een 'universele' attenuator, die zowel in de downstream als upstream (nagenoeg) gelijke demping heeft. Een forward path attenuator is speciaal ontworpen voor kabelmodems en heeft inderdaad alleen in de downstream de aangegeven demping, in de upstream is de demping 1~2 dB. In dit geval had ook het andere type attenuator geplaatst kunnen worden, aangezien er meer dan genoeg speling is op de upstream, dat is het voordeel van modem direct op AOP.
Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.
Wat is SmartWifi precies?Ruim 2 miljoen klanten met een SmartWifi modem, voorheen de 'Connextbox', hebben automatisch een gratis software-update ontvangen van Ziggo. De nieuwe software maakt het modem...