Rokbock

Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Vanaf oktober willekeurige lag spikes / packetloss

Goedemiddag,

 

Vanaf ongeveer oktober 2020 ervaren wij regelmatig lag spikes/packetloss op willekeurige momenten. Met name in de avond komt dit voor waarop vrijdag avond het vaak merkbaar is. Helaas begint zich dit nu ook overdag voor te doen tijdens Teams overleggen (erg vervelend). Dit probleem doet zich voor op zowel bekabeld (pc) als wifi verbinding.

 

Inmiddels heb ik meerdere malen contact gehad met de helpdesk en is er onlangs een monteur langs geweest o (uiteraard was het toen stabiel.. haha). Wel hebben we een nieuwe modem gekregen met de hoop het hiermee op te lossen maar helaas.

 

Tijdens de lagspikes worden een geen downloads noch updates uitgevoerd. Daarnaast betreft dit echt (willekeurige) momentopnames. Wanneer ik bijvoorbeeld nu een speedtest uitvoer krijg ik prima waardes. Het lijkt erg op een capaciteitsprobleem hier in de buurt.

 

Ik hoop het probleem nu toch echt een keer verholpen te hebben. Erg vervelend dit en uiteraard niet waarvoor we maandelijks betalen. Dank voor uw hulp bij voorbaat! 🙂

 

Indien u informatie nodig heeft dan hoor ik het graag (router status, pings etc). Gezien de monteur onlangs nog is geweest leek mij een foto van de aansluiting (ongewijzigd) niet van toepassing voor nu.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@Rokbock Ik ben zo vrij geweest de afspraak voor je in te plannen! Deze staat nu ingepland voor dinsdag 23 maart tussen 08:00 uur en 13:00 uur. Je krijgt nog een e-mail ter bevestiging met daarin wat zaken waar je rekening mee dient te houden (Corona maatregelen). Komt de afspraak niet gelegen, dan kan je deze makkelijk en snel wijzigen via je Mijn Ziggo account onder het kopje 'mijn gegevens'. Laat je weten wat het resultaat is na het bezoek van de monteur? 

Bekijk in context

22 Reacties 22
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Alles kan van belang zijn, er zijn manieren van installatie die later toch wel eens aangepast moesten worden.

 

Om je signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

 
 
Rokbock
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hoi Bert,

 

Dank voor je snelle reactie!! Hierbij schermafbeeldingen van de up- en downstream, configuratie en historie. Ik zal later vandaag een foto maken van de aansluiting.

 

 

De links verwijzen naar de schermafbeeldingen (Imgur).

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik zie flink hoge upstream waarden.

Ik wacht de foto af.

Rokbock
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

IMG_20210224_164843.jpg

Bij deze de foto van de aansluiting! Onlangs getest door de monteur en het kastje (witte aansluitpunt) is twee jaar geleden vervangen.

 

Het apparaat aan de muur betreft Philips hue lampen bridge.

 

Extra toevoeging: Wanneer ik tijdens de dipmomenten een speedtest uitvoer kom ik gemiddeld uit op 20 - 90 mbit download (gaat traag omhoog) en is de upload meestal 20. Laatst genoemde is standaard geloof ik.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Dat ziet er goed uit.

Mogelijk kan een Ziggo moderator nog iets zien in de achtergrond.

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag langskomen in ieder topic.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info

 
Rokbock
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ben benieuwd, hoop dat het opgelost wordt 🙂

Rokbock
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Tot op heden nog geen reactie ontvangen (bump)

fluxsystem

Level 6
  • 167Posts
  • 3Oplossingen
  • 21Likes

@Rokbock De reden is heel simpel.
Jij bent niet de enigste die hier last van heeft.
Ziggo is in die periode overgestapt van AMS IX richting Liberty Global voor al zijn internet verkeer.
Alles loopt dus via een andere route, waardoor de peering en ping met veel game servers bijvoorbeeld in de avonduren de pan uit reizen.
Zelf gebruik ik Shadow.Tech al meer dan een jaar en in het begin was het echt heel goed, maar sinds de switch is het bagger in de avonduren.

Het valt niet op te lossen, zowel niet aan de gebruikerskant als de kant van Ziggo

EDIT: Het kan ook zijn dat het HFC netwerk in jou buurt overbelast is in de avonduren door natuurlijk de corona maatregelen etc. Dat wordt stapsgewijs opgelost per regio zover ik het heb begrepen van Ziggo.

Dat van de ping en peering kan nog steeds aanhouden nadat het capaciteitsprobleem is verholpen door een andere route van het internet verkeer.

fluxsystem

Level 6
  • 167Posts
  • 3Oplossingen
  • 21Likes
Rokbock
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

In het artikel en de comments lees ik dat er in de praktijk niet veel veranderd hierdoor. Ik ben bang dat het dus lijkt op een capaciteitprobleem. Mooi dat Ziggo aangeeft hieraan te werken echter duurt dit nu al maanden. Ik verwacht van hen ook een reactie zo langzamerhand..

 

Dank voor je heldere reactie though!!

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Rokbock,

 

Heel irritant dat je hier al zo lang last van hebt. Zeker als het nu ook erger lijkt te worden. Ik zie dat je hierboven al het één en ander hebt besproken en uitgesloten, top. Het bericht van @fluxsystem klopt, maar we moeten inderdaad per situatie kijken wat er precies aan de hand is en of dat een gevolg daarvan is. Een capaciteitsprobleem klínkt op dit moment voor de hand liggender, maar dat moet een meting uitwijzen. Die heb ik voor de komende 7 dagen gestart. Houd in deze periode even bij wanneer je echte spikes hebt ervaren, dan kunnen we dat daarna ernaast leggen.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Ter aanvulling @fluxsystem - Dat geldt uiteraard ook voor jou. Mocht je soortgelijke problemen ervaren, dan kun je altijd even een eigen topic starten zodat we dat verder onder de loep nemen mocht dat nog niet gebeurd zijn 🙂

Rokbock
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hallo Alex,

 

Dank voor het starten van de meting, ik zal het zo goed mogelijk proberen bij te houden.

Zijn er nog tools die iemand aanbeveelt om de verbinding (passief) te meten?

 

 

Rokbock
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

- snip -

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemorgen @Rokbock 
Heel goed dat mijn collega Alex een meetsessie is gestart om het signaal een week lang te meten. Hier zien wij namelijk de afwijkingen van afgelopen week in terug waarbij het signaal steeds ging pieken en dalen.
Het lijkt mij handig dat we hiervoor een afspraak inplannen met onze storingsmonteur die vanuit de woning het signaal terug gaat meten op het netwerk om daarin de oorzaak te vinden.
Dit betekent wel dat je voor deze afspraak aanwezig moet zijn.

Hou vanwege de maatregelen rondom Corona met de volgende regels:

  • De deur naar de tuin/balkon dient opengezet te worden indien er in de woonkamer wordt gewerkt
  • Ventileer alsjeblieft in elke andere ruimte waar de monteur werkt
  • Draag een mondkapje als je in dezelfde ruimte bent als de monteur
  • Houdt 1,5 meter afstand tot de monteur
  • De monteur mag het enige bezoek zijn op het moment van de afspraak naast jouw huishouden.

De afspraak heb ik nu gepland op dinsdag 16-03-2021 8:00-13:00 uur. Mocht het niet komen, kun je de afspraak over 24 uur wijzigen via MijnZiggo.

Rokbock
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hallo Jamyla,

 

Dank voor de hulp! Ik kreeg al een smsje met de afspraak en dacht dat er iets mis ging dus heb ik het geannuleerd. Nu lees ik dit bericht en vraag ik me af of de afspraak opnieuw ingepland kan worden (Excuus voor het ongemak).

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Oeps! Iets te snel gegaan dus, @Rokbock ;-). 

Jammer genoeg is de afspraak die je geannuleerd had niet meer beschikbaar. Ik heb dan ook een nieuwe afspraak voor donderdag 18 maart ingepland voor je tussen 08:00 en 13:00 uur.

Schikt dit je niet? Dan kun je in Mijn Ziggo de afspraak wijzigen naar een andere datum. 

Rokbock
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Uiteraard.. gedurende de week van meting geen problemen ondervonden (toch maar weer de monteur afgezegd omdat ik bang ben dat er kosten aan zitten verbonden gezien jullie niks kunnen constateren en inmiddels de modem hebben vervangen.

 

Nu, as we speak (11:33) doet het probleem zich weer voor. Ter bevestiging een screenshot van een speedtest. Bekabelde verbinding en geen downloads/updates. Helaas is het nu onmogelijk om te overleggen middels Teams o.a.speedtest.PNG

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Rokbock Het was juist een monteur om een storing in het Ziggo netwerk te vinden, waar de klant nooit kosten voor betaald.

Jamyla van Ziggo schreef: "Het lijkt mij handig dat we hiervoor een afspraak inplannen met onze storingsmonteur die vanuit de woning het signaal terug gaat meten op het netwerk om daarin de oorzaak te vinden."

 

Wil je van de problemen afkomen, zal dat toch een keer moeten gebeuren.

Een Ziggo moderator kan een nieuwe afspraak maken voor een netwerkmonteur, dat kun je niet zelf.

 
 

Uitgelicht topic