Verwijderd account
Niet van toepassing

Van Deco Accesspoints een Router met slaves maken en modem in bridge, is dat handig?

Onlangs heb ik drie Deco XE75 pro’s ingesteld als accespoints, een master met twee slaves. Het modem zonder WiFi en alleen als router met firewall e.d.

 

Als ik de router van Ziggo in bridge (doorgeefluik) laat zetten, levert dat meer op (bijvoorbeeld betere beveiliging met de Deco’s) of juist problemen (misschien minder performance omdat de deco’s ook de router processing doen, nu zijn de taken als het ware verdeeld over twee systemen, router ziggo en de deco mesh).

 

Ik heb de indruk dat ik met de Deco’s meer kan managen. Als het inderdaad zo is en vooral voordelen oplevert, wat zijn dan de stappen?

 

1. Ziggo modem in bridge laten zetten

2. Deco’s switchen naar router modus

en dan klaar? Of is het wat ingewikkelder. Ziggo moet de deco’s neem ik aan ook herkennen als onderdeel van het netwerk?

 

Deco’s XE75 Pro’s hebben een goede quadprocessor van 1,7 en het Ziggo modem hoeft minder te doen. Zou de performance en beveiliging dan nog beter worden?

 

Als er in de stappen van de transitie veel mis kan gaan laat ik het denk ik maar als het even bellen met ziggo en met een knop de deco’s in een keer allemaal switchen naar router met slaves dan is het volgens mij in een uurtje geregeld en kan ik vanalles instellen en nog beter managen

 

Nu gaat VPN van m’n werk goed als ik niet alle opties van de ziggo firewall gebruik in het modem. De vraag is wat er gebeurt als de deco’s het overnemen. Dat is een beetje een risico, alleen het kan ook wat opleveren denk ik, en klopt dat?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Wat betreft beveiliging maakt het niet uit.

Met de Deco's heb je meer mogelijkheden, maar ook meer mogelijkheden om iets fout aan te vinken, waardoor de veiligheid minder kan worden of de DHCP server niet meer doet wat je wenst..

Je moet echt weten wat je doet en wat alle mogelijkheden betekenen als je zelf de firewall en de router beheert.

 

Als je de Deco als router wenst, dan moet die als router ingesteld worden en dan het modem in bridge.

Als het modem in bridge staat, dan wordt het externe IP adres doorgegeven aan je Deco router en zal die het verder moeten verdelen.

Bekijk in context

4 Reacties 4
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Wat betreft beveiliging maakt het niet uit.

Met de Deco's heb je meer mogelijkheden, maar ook meer mogelijkheden om iets fout aan te vinken, waardoor de veiligheid minder kan worden of de DHCP server niet meer doet wat je wenst..

Je moet echt weten wat je doet en wat alle mogelijkheden betekenen als je zelf de firewall en de router beheert.

 

Als je de Deco als router wenst, dan moet die als router ingesteld worden en dan het modem in bridge.

Als het modem in bridge staat, dan wordt het externe IP adres doorgegeven aan je Deco router en zal die het verder moeten verdelen.

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

@Bert Dank je wel, en verwacht je qua performance nog verschil? (lagere latency misschien?) Staan de instellingen de eerste keer sowieso vergelijkbaar veilig zoals met het ziggo router? Als je de verkeerde dingen tweakt kan het er inderdaad minder op worden

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Verwijderd account Geen idee wat latency betreft, maar wat ik lees ontgaat elkaar dat niet veel.

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

@Bert Ik laat het voor nu zo, de performance is prima!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic