1
Vraag
2
Reacties
MichaelJC

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Vaak wisselend ip-adres na invoering van IPv6

Sinds kort is mijn ip-adres van IPv4 naar IPv6 gegaan (bijvoorbeeld 2001:1c00:416:cb00:45f0:dbc9:95c8:4b03). Prima, maar dit adres wijzigt om het uur of vaker. Ik gebruik mijn ip-adres als webontwikkelaar om toegang te krijgen tot bepaalde webpagina's of om onderscheid te maken tussen mijn acties en die van andere gebruikers. Dat wordt nu onmogelijk gemaakt.

 

Is het mogelijk dat ik weer een vast ip-adres krijg? Ik heb Ziggo Zakelijk.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hugo2

Level 4
  • 36Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Waarschijnlijk ligt dit helemaal niet aan ziggo, maar aan het gedrag van je eigen pc/laptop. Ik denk dat de prefix van je genoemde ipv6 adres gelijk blijft, wat door ziggo wordt uitgedeeld (de eerste 4 blokjes tussen de dubbele punten). Het "host" deel van het adres (de laatste 4 blokjes dus), wordt via autoconfiguration/slaac vermoedelijk door je eigen pc "bedacht" (zou ook dhcp kunnen zijn). Omdat men op enig moment bezwaren had om altijd hetzelfde adres te behouden (tracking enz), is daar een "privacy extension" voor bedacht. Die kun je op je pc dus desgewenst uitschakelen, dan houdt je altijd hetzelfde ip. Maar, een betere oplossing is denk ik om te whitelisten op de hele /64. Dat is namelijk alleen je eigen netwerk uiteindelijk.

Het uitschakelen van ipv6 zal het ook opgelost hebben, maar persoonlijk vind ik dat de verkeerde oplossing.

Bekijk in context

8 Reacties 8
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Dit is een consumenten klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.

Deze medewerkers kunnen niet in alle systemen van Ziggo zakelijk.

 

Wil je snel en adequaat geholpen worden, neem dan contact op met Ziggo zakelijk.

 

Contact met Ziggo Zakelijk | Ziggo Zakelijk

Via de chat aan de rechterkant halverwege op de pagina of:

 

Bert_0-1636710618385.png

 

 

Wil je wachten op een Ziggo moderator, zorg dan dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

De community is een platform voor particuliere consumenten. De aanwezige moderators hebben zeer beperkt toegang tot de zakelijke systemen, waardoor hun hulp aangaande jouw vraag beperkt kan zijn.

De zakelijke helpdesk is het eerste aanspreekpunt.

Ondanks mogelijke beperkingen heb ik de vraag voorgelegd aan het moderatie-team.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19170Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

Goedemiddag @MichaelJC en een warm welkom op de Community,

Goed dat je met deze vraag even aan de bel trekt! Ik begrijp uit je berich dat je sinds de schakel naar een IPV6 Full Dualstack profiel op je zakelijk internetaansluiting problemen ondervindt met de connectie.Ik kan het modemprofiel met jouw goedkeurig omzetten naar IPV4 only. Binnen  uiterlijk 24 uur na omzetting  is het nieuwe profiel actief op het modem.  Laat mij maar weten of je dit wilt.

MichaelJC
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Beste Paul,

 

Mooi dat die optie bestaat. Ja, dat wil ik dan graag. Alvast dank.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19170Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

@MichaelJC Hartelijk dank voor je reactie! Ik heb het verzoek tot omzetting naar IPV4 Only doorgegeven. Binnen nu en uiterlijk 24 uur moet het modemprofiel aangepast zijn naar IPV4 Only. 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

@MichaelJC geef je een seintje zodra het naar tevredenheid werkt?

hugo2

Level 4
  • 36Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes

Waarschijnlijk ligt dit helemaal niet aan ziggo, maar aan het gedrag van je eigen pc/laptop. Ik denk dat de prefix van je genoemde ipv6 adres gelijk blijft, wat door ziggo wordt uitgedeeld (de eerste 4 blokjes tussen de dubbele punten). Het "host" deel van het adres (de laatste 4 blokjes dus), wordt via autoconfiguration/slaac vermoedelijk door je eigen pc "bedacht" (zou ook dhcp kunnen zijn). Omdat men op enig moment bezwaren had om altijd hetzelfde adres te behouden (tracking enz), is daar een "privacy extension" voor bedacht. Die kun je op je pc dus desgewenst uitschakelen, dan houdt je altijd hetzelfde ip. Maar, een betere oplossing is denk ik om te whitelisten op de hele /64. Dat is namelijk alleen je eigen netwerk uiteindelijk.

Het uitschakelen van ipv6 zal het ook opgelost hebben, maar persoonlijk vind ik dat de verkeerde oplossing.

MichaelJC
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Inderdaad zie ik aan de ipv6-adressen die ik gelogd heb, dat de eerste vier blokjes steeds hetzelfde zijn. Achteraf gezien zou de terugschakeling naar ipv4 dus niet nodig zijn geweest.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic