1
Vraag
2
Reacties
Wout_T

Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Vaak verlies van internetverbinding

Sinds de aanschaf van internet vorig jaar eigenlijk al last van het regelmatig (meerdere keren per dag) wegvallen van mijn internet, waarbij de verbinding weer na een tijdje hersteld. Dit geldt voor zowel draadloos als de bedrade verbinding (verschillende speedtests geven door de dag heen verschillende resultaten).

Omdat ik normaliter het merendeel van de dag niet thuis ben, hier niet echt gehoor aan gegeven. Nu het sinds het 2 weken thuiswerken is dit storend tijdens het werken. Na een herstart van het modem lijkt het voor circa een dag verholpen.

 

Ik heb rondgekeken hier op het forum en kwam een aantal posts tegen die het hebben over de down- en upstream waarden van de ConnectBox. Het lijkt er op dat een aantal foutmeldingen langs komen.

 

Zouden jullie mij kunnen helpen en hier eens naar willen kijken?

 

Met vriendelijke groet,

Wouter

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Wout_T
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Wout_T wrote:

@Mark Ziggo, het lijkt erop dat sinds de splitter erop zit er zich nauwelijks problemen meer voor doen. Ik heb nog een aantal dipjes in internetsnelheid gehad:

 

*Met splitter bedoel ik dat de connectbox op via de splitter is aangesloten en dat de andere uitgang is afgedekt met een afsluitweerstand.

Bekijk in context

15 Reacties 15
Wout_T
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 690000000 5.5 38 256 qam 12
2 666000000 6.8 38 256 qam 9
3 674000000 6.1 38 256 qam 10
4 682000000 5.5 38 256 qam 11
5 698000000 5.8 38 256 qam 13
6 706000000 6 38 256 qam 14
7 714000000 6.1 38 256 qam 15
8 722000000 6.3 38 256 qam 16
9 730000000 6.3 38 256 qam 17
10 738000000 6.4 38 256 qam 18
11 746000000 6.4 38 256 qam 19
12 754000000 6.3 38 256 qam 20
13 762000000 6.5 38 256 qam 21
14 770000000 6.9 38 256 qam 22
15 778000000 6.9 38 256 qam 23
16 786000000 7 38 256 qam 24
17 794000000 7 38 256 qam 25
18 802000000 6.9 38 256 qam 26
19 810000000 6.1 38 256 qam 27
20 818000000 5.8 38 256 qam 28
21 826000000 5.4 38 256 qam 29
22 834000000 5.4 38 256 qam 30
23 842000000 5.5 38 256 qam 31
24 850000000 5.5 38 256 qam 32

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
1 Locked 38.9 36 0
2 Locked 38.9 25 0
3 Locked 38.6 23 0
4 Locked 38.9 30 0
5 Locked 38.9 23 0
6 Locked 38.9 16 0
7 Locked 38.6 17 0
8 Locked 38.6 29 0
9 Locked 38.9 13 0
10 Locked 38.6 34 0
11 Locked 38.9 9 0
12 Locked 38.9 8 0
13 Locked 38.9 19 0
14 Locked 38.6 32 0
15 Locked 38.9 25 0
16 Locked 38.9 26 0
17 Locked 38.6 12 0
18 Locked 38.9 30 0
19 Locked 38.9 12 0
20 Locked 38.9 15 0
21 Locked 38.6 34 0
22 Locked 38.6 118354 35758
23 Locked 38.9 31168 8834
24 Locked 38.9 1001 0
Wout_T
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 37099980 4.375 5120 64 qam 4
2 28600000 4.425 2560 64 qam 6
3 31800010 4.4 2560 64 qam 5
4 43999995 4.375 5120 64 qam 3
5 50900000 4.425 5120 64 qam 2
6 57799921 4.475 5120 64 qam 1


 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 ATDMA 0 0 0 0
2 ATDMA 0 0 0 0
3 ATDMA 0 0 0 0
4 ATDMA 0 0 0 0
5 ATDMA 0 0 0 0
6 ATDMA 0 0 0 0
Wout_T
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving
25/03/2020 15:04:3 notice LAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25/03/2020 12:19:4 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24/03/2020 18:57:18 notice LAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24/03/2020 15:25:5 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24/03/2020 15:07:56 notice TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24/03/2020 14:49:10 notice LAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24/03/2020 12:42:38 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24/03/2020 01:29:52 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/03/2020 19:26:42 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/03/2020 09:15:34 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21/03/2020 19:08:34 notice LAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21/03/2020 19:08:7 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21/03/2020 18:59:38 notice TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21/03/2020 13:37:42 notice LAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
20/03/2020 18:21:54 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
20/03/2020 18:21:46 Let op! Lost MDD Timeout;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
20/03/2020 18:20:54 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18/03/2020 10:15:53 notice TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18/03/2020 03:27:6 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18/03/2020 01:59:4 notice TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Wout_T
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Foto van AOP in de meterkast waar de groene kabel binnen komt.

 

Grijze kabel vanaf de splitter loopt direct naar het modem.

Fester 538

Level 1
  • 554Posts
  • 27Oplossingen
  • 73Likes

wat beter is  dat je de connectbox  direct op het aop aansluit  rode stekkertje die nu op de splitter zit in de modem verder zie ik dat op de ander uitgang van de splitter niets staat aangesloten . dan kan je de spliter er tussenuit halen 

Gianna
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2553Posts
  • 180Oplossingen
  • 347Likes

Goedemiddag @Wout_T welkom op de Community! 

Begrijpelijk dat je dit als storend ervaart tijdens het thuiswerken. De tip van @Fester 538 is een hele goede. Is het mogelijk om het modem zo dicht mogelijk op de hoofdaansluiting aan te sluiten? En kun je dan testen hoe het met de verbinding gaat? 

Wout_T
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hi @Gianna Ziggo,

 

Dank voor het snelle berichtje; i.v.m. een kleine klus die iets groter blijkt te zijn (trekken van een utp kabel van meterkast naar mijn woonkamer) heb ik nog niet kunnen reageren.

 

Ik zal het modem direct op de hoofdaansluiting aansluiten en testen. Daarna kom ik terug met een berichtje.

 

Alvast bedankt voor de hulp.

efok

Level 17
  • 4062Posts
  • 220Oplossingen
  • 1630Likes

@Wout_T let dan vooral even op Downstream kanaal 22 en 23. Je modem laat zien dat op die kanalen veel post RS errors zitten. Dat duidt op ruis. De partial RCS melding geeft aan dat je modemlog af en toe de connectie op een deel van de downstream kanalen verliest. Die melding zou je ook niet meer terug moeten zien.

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 654Oplossingen
  • 1965Likes

Hi Wouter, aan de signalen te zien heb je de splitter er nu tussenuit gehaald. Ik kan niet zeggen dat het daar beter van geworden is, het signaal komt nu wel erg sterk binnen en dat kan problematisch zijn. Bij wijze van spreken kun je iemand die in je oor staat te schreeuwen ook niet altijd goed verstaan.

Die piek aan pre- en post-RS foutmeldingen op kanaal 22 en 23 zijn vermoedelijk op één specifiek moment verzameld, ik zie precies op die frequenties één moment van storing in de afgelopen zeven dagen en verder vrijwel niets. Jij geeft echter aan dat je dagelijks uitval ervaart dus ik denk niet dat dat de oorzaak is.

Wat dan wel? Ik zie aan onze kant weinig bijzonderheden eerlijk gezegd…

 

Kun je nog wel inloggen op je wifi-modem wanneer je geen toegang meer hebt tot internet?

Wout_T
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hi @Mark Ziggo,

 

Ik ben sinds zondagavond een paar keer aan het verschuiven qua opzet, zie hieronder de tijdslijnen:

29/03/20 - einde avond rond 22:00 > zonder splitter > geen pieken

30/03/20 - einde avond rond 18:00 > met splitter >  wel weer piek waarden

31/03/20 - middag rond 12:00 > zonder splitter > geen pieken

 

Klopt, ik heb het Ziggo modem van zondagavond tot en met maandagavond direct aangesloten gehad zonder de splitter er tussen. Die piek aan pre- en post-RS meldingen op kanaal 22 en 23 komen dan niet meer voor.

 

Gisteravond voor een test weer de splitter er tussen gezet en die piek waarden op 22 en 23 komen dan binnen een dag weer naar boven. Die piek komt inderdaad per herstart van het modem maar 1 keer voor en blijft dan op diezelfde waarden staan.

 

Bij het geval zonder internet, kan ik wel inloggen op het ziggo modem maar internetpagina's willen niet laden.

 

Is er iets te doen tegen een te sterk signaal?

 

Vriendelijke groeten,

Wouter

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 654Oplossingen
  • 1965Likes
Wout_T wrote:

Die piek komt inderdaad per herstart van het modem maar 1 keer voor en blijft dan op diezelfde waarden staan.

 

Kortom, die kunnen we negeren want het is een éénmalig iets. Als je zou zien dat deze waarde oploopt, elke keer nadat jij problemen hebt ervaren, pas dan zou er een verband zijn. Kan ook door de ongebruikte aansluiting op de splitter komen (zie onderstaand verhaal over afsluitweerstand)

 

 

Wout_T wrote:

Is er iets te doen tegen een te sterk signaal?

 

Ja, een demper er tussen plaatsen (bijvoorbeeld in de vorm van een splitter). Wel verstandig om de niet gebruikte uitgang van de splitter af te sluiten, om instraling te voorkomen. Er zitten f-connectors op de splitter, let daarop bij aanschaf van een afsluitweerstand (voorbeeld).

 

Wout_T wrote:

Bij het geval zonder internet, kan ik wel inloggen op het ziggo modem maar internetpagina's willen niet laden.

OK, dus de verbinding tussen jouw apparaat en het modem werkt nog goed op dat moment. Dat kunnen we uitsluiten. Waar zit het dan wel…

Ik start een gedetailleerde meting vanuit hier, die controleert de verbinding tussen onze centrale en jouw modem. Kun jij bijhouden op welke data en tijdstippen je problemen ervaart? Heb je daarbij het modem zelf gereset (hoe laat was dat exact) of kwam de verbinding vanzelf weer terug?
Zit er verschil in IPv4 vs IPv6 verkeer misschien? Kun je bij uitval bijvoorbeeld nog wel naar www.nos.nl en niet naar www.rtl.nl (of juist andersom)?

Wout_T
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Er zit een ongebruikte aansluiting op de splitter, ik zal daarvoor een afsluitweerstand aanschaffen. Eventueel verhelpt dit de hoge post RS waarden op die kanalen.

 

Dank voor de analyse vanuit jullie kant. Ik zal tevens de datum en tijd bijhouden wanneer deze problemen zich voor doen. En meteen ook controleren of er een verschil zit tussen IPv4 en IPv6 verkeer.

Wout_T
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@Mark Ziggo, het lijkt erop dat sinds de splitter erop zit er zich nauwelijks problemen meer voor doen. Ik heb nog een aantal dipjes in internetsnelheid gehad:

 

06/04/20 - 21:15: snelheden rond de 30mbps (wifi). Connectie met connectbox, nos.nl, rtl.nl

09/04/20 - 12:30: snelheden rond de 20mbps (wifi). Connectie met connectbox, nos.nl, rtl.nl

17/04/20 - 11:10: geen connectie mogelijk met connectbox, nos.nl, rtl.nl. Connectbox uit/aan gezet.

 

Meteen even gekeken naar de info in de connectbox met onderstaande waarden:

 

17/04/2020 11:31:37 notice LAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17/04/2020 11:15:35 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17/04/2020 11:15:33 notice TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17/04/2020 11:13:0 critical Unicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retries exhausted;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17/04/2020 11:13:0 critical Ranging Request Retries exhausted;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17/04/2020 11:12:49 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17/04/2020 11:12:49 critical Unicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retries exhausted;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17/04/2020 11:12:49 critical Ranging Request Retries exhausted;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17/04/2020 11:12:47 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17/04/2020 11:12:46 critical Unicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retries exhausted;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17/04/2020 11:12:46 critical Ranging Request Retries exhausted;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17/04/2020 11:12:13 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17/04/2020 11:12:13 critical Unicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retries exhausted;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17/04/2020 11:12:13 critical Ranging Request Retries exhausted;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17/04/2020 11:11:30 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17/04/2020 11:11:13 critical Unicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retries exhausted;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17/04/2020 11:11:13 critical Ranging Request Retries exhausted;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17/04/2020 11:10:29 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17/04/2020 11:09:53 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17/04/2020 11:09:43 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:06:38:23;CMTS-MAC=00:01:5c:79:6e:72;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Wout_T
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Wout_T wrote:

@Mark Ziggo, het lijkt erop dat sinds de splitter erop zit er zich nauwelijks problemen meer voor doen. Ik heb nog een aantal dipjes in internetsnelheid gehad:

 

*Met splitter bedoel ik dat de connectbox op via de splitter is aangesloten en dat de andere uitgang is afgedekt met een afsluitweerstand.

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 654Oplossingen
  • 1965Likes
Wout_T wrote:

@Mark Ziggo, het lijkt erop dat sinds de splitter erop zit er zich nauwelijks problemen meer voor doen. Ik heb nog een aantal dipjes in internetsnelheid gehad:

Dat klinkt goed! Ik zie momenteel ook geen bijzonderheden in de verbinding naar buiten toe.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic