1
Vraag
2
Reacties
rs.snippe

Level 2
  • 7Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Vaak router Ubee EVW320b resetten

We hebben heel erg last van regelmatige vertraging in het internet. Streamingdiensten zoals NPO-start, Youtube en Spotify haperen dan verschrikkelijk. Een speedtest laat dan ook zien dat de snelheid onder de 25Mbps ligt. Terwijl we 75 zouden moeten hebben. Een reset van het Ubee modem lost deze problemen op. Dan hebben we weer 75Mbps maar gemiddeld moeten we iedere week het modem wel op deze manier resetten. Dat is niet echt fijn. Als ik thuis ben op zich nog geen probleem, alhoewel het wel vervelend wordt op den duur, maar wanneer vrouw en kinderen dit moeten oplossen dan is er een hoop ergernis en gemopper.

 

Ik hoop dat jullie hier wat meer over kunnen zeggen.

 

Vriendelijke groet,

 

Remy Snippe

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemiddag @rs.snippe en een warm welkom op de Community,

Goed dat je dit forum gevonden hebt voor het stellen van je hulpvraag! Ik zie dat onze expert @KBX458 al druk met je aan het analyseren is geslagen voor wat betreft het resettende UbeeEVW320b modem. De installatie, zoals te zien op de foto's, ziet er prima uit. Ik heb ook even een blik geworpen op het signaal en daar zie ik de nodige ruis op de downstream terug. Hierdoor ontstaat er een groot aantal niet corrigeerbare foutcodes wat jij zult merken als instabiliteit en uitval op de verbinding. Aangezien de binnenhuisinstallatie er verder prima uitziet lijkt het mij verstandig dat er een monteur langskomt om de storing op het signaal op te lossen. De monteur kan er dan ook gelijk voor zorgen dat er een nieuw type modem (SmartWifi) bij jou geplaatst wordt. Ik heb een afspraak met een storingsmonteur voor je ingepland op woensdag 23 maart 2022 tussen 08:00 uur en 13:00 uur. Mocht het op deze datum niet schikken dan is de afspraak te wijzigen via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspraken. Neem voor het monteursbezoek goed de richtlijnen m.b.t. de Coronamaatregelen door. Zo houden wij het monteursbezoek voor iedereen veilig. Laat je na het monteursbezoek onder dit topic weten hoe het gegaan is en wat je bevindingen zijn?

Bekijk in context

rs.snippe
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Een maandje geleden is de monteur langs geweest. Hij heeft het AOP vervangen omdat deze wel verouderd zou zijn en hij heeft een nieuw modem geïnstalleerd. Routering van modem niet meer via de versterker maar via een nieuwe splitter en signalen gechecked. De aansluitingen al met al nog wel even werk om alle vaste ip adressen om te zetten naar een ander subnet (ik kon die van de nieuwe router niet aanpassen). En nu een maand later lijkt alles een stuk stabieler. Heb het modem nog niet weer hoeven resetten. Monteur heeft alles netjes achter gelaten en er hoefde niets betaald te worden. Bedankt dus voor de goede service.

Bekijk in context

10 Reacties 10
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Dat is al een verouderd modem dat kan worden vervangen door een hedendaags exemplaar.

Meestal is er meer verouderd. Zou je, om dat te kunnen bepalen, een foto willen plaatsen van het AOP (waar de groene kabel je huis binnenkomt. Meestal in de meterkast) ?

rs.snippe
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Hoi, bedankt voor je snelle reactie.

 

Een foto van het AOP is onderstaand bijgevoegd. Op het modem staat overigens Ubee EVW3200IMG_20220316_121532.jpg

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Dat ziet er goed uit. Ik heb je vraag neergelegd bij het moderatie-team voor vervolgstappen.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemiddag @rs.snippe en een warm welkom op de Community,

Goed dat je dit forum gevonden hebt voor het stellen van je hulpvraag! Ik zie dat onze expert @KBX458 al druk met je aan het analyseren is geslagen voor wat betreft het resettende UbeeEVW320b modem. De installatie, zoals te zien op de foto's, ziet er prima uit. Ik heb ook even een blik geworpen op het signaal en daar zie ik de nodige ruis op de downstream terug. Hierdoor ontstaat er een groot aantal niet corrigeerbare foutcodes wat jij zult merken als instabiliteit en uitval op de verbinding. Aangezien de binnenhuisinstallatie er verder prima uitziet lijkt het mij verstandig dat er een monteur langskomt om de storing op het signaal op te lossen. De monteur kan er dan ook gelijk voor zorgen dat er een nieuw type modem (SmartWifi) bij jou geplaatst wordt. Ik heb een afspraak met een storingsmonteur voor je ingepland op woensdag 23 maart 2022 tussen 08:00 uur en 13:00 uur. Mocht het op deze datum niet schikken dan is de afspraak te wijzigen via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspraken. Neem voor het monteursbezoek goed de richtlijnen m.b.t. de Coronamaatregelen door. Zo houden wij het monteursbezoek voor iedereen veilig. Laat je na het monteursbezoek onder dit topic weten hoe het gegaan is en wat je bevindingen zijn?

rs.snippe
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb zojuist de afspraak even verzet naar de vrijdagmiddag. Ik ben wel benieuwd waar één en ander aan kan liggen. Waar komt die ruis in de downstream vandaan. Kan ik die ook zelf zien in de Router portal? En waarom is het wel goed na een reset van het modem.

 

Verder nog 1 ding. Ik zag dat ik voor het langskomen van een monteur €50,- moet betalen. Dit terwijl de oorzaak onbekend is? Ligt de oorzaak bij mij dat dit in rekening wordt gebracht?

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1334Posts
  • 203Oplossingen
  • 677Likes

Heel goed dat je de afspraak verzet hebt naar een passende moment. Wij zijn ook nieuwsgierig wat de monteur vinden gaat. 
Bij het inloggen op het modem vind je het netwerksignaal terug. Met deze info kom je daar: https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

Deze monteurskosten van € 50,- zijn algemeen. Verwachting is niet dat deze kosten rekent, dat kunnen wij op afstand niet voor 100% uitsluiten. De monteur zal die kosten ook moeten toelichten. 

rs.snippe
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Ik zag gisteravond ineens een melding op mijn telefoon dat er onderhoudswerkzaamheden zouden zijn. Daarin de zin: 'Daarna is het netwerk stabiel en werkt alles zoals het hoort.' Heeft dit nog met mijn melding te maken? Of waren dit algemene werkzaamheden in de wijk. Vond het namelijk wel toevallig.

 

Verder kwam ik op het forum het volgende tegen van Bert.

 

Normaalwaarden downstream:
Goed: -7 dBmV tot +7 dBmV
Voldoende: -8 tot -10 dBmV tot +8 tot +10 dBmV
Matig: -11 dBmV tot +11 dBmV
Slecht: -15 dBmV en hoger tot +15 dBmV en hoger

Upstream signaal waarden zijn +35 dBmV to +49 dBmV.

SNR: 33 dB of hoger.

 

Als ik dan mij eigen zie dan snap ik die ruis niet waar eerder over gesproken werd....

Waardes 20220322.PNG

 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Ruis kan je afleiden uit de correctables en met name de uncorrectables. Deze laatste zie je het liefst op nul staan, zoals in je laatste screenshot. Deze kunnen nog oplopen.

In hoeverre de onderhoudswerkzaamheden op jouw probleem betrekking hebben, laat de kristallen bol niet zien.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@rs.snippe, laat je weten hoe de monteurs afspraak is gegaan? Dan kun je hier terugkoppeling geven! 

rs.snippe
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Een maandje geleden is de monteur langs geweest. Hij heeft het AOP vervangen omdat deze wel verouderd zou zijn en hij heeft een nieuw modem geïnstalleerd. Routering van modem niet meer via de versterker maar via een nieuwe splitter en signalen gechecked. De aansluitingen al met al nog wel even werk om alle vaste ip adressen om te zetten naar een ander subnet (ik kon die van de nieuwe router niet aanpassen). En nu een maand later lijkt alles een stuk stabieler. Heb het modem nog niet weer hoeven resetten. Monteur heeft alles netjes achter gelaten en er hoefde niets betaald te worden. Bedankt dus voor de goede service.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic