1
Vraag
2
Reacties
Mevius

Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

VPN werkt niet meer op IPv6

Sinds een paar dagen kan ik geen L2TP-VPN-verbinding meer opzetten naar de server van mijn werk. Onze systeembeheerder constateerde dat Ziggo overgegaan is naar Full Dual-Stack waardoor de verbinding met IPv4 niet meer tot stand kan worden gebracht. Met Ziggo contact gehad, maar zij leveren geen IPv4 Only (meer).

Wat nu te doen?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Mevius
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Probleem inmiddels opgelost. Lag niet aan Ziggo, lag niet aan m'n werkgever, maar lag/ligt aan een update van MacOS Big Sur. Probleem bekend bij Apple.

Bekijk in context

17 Reacties 17
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Je systeembeheerder / baas vertellen dat hij zijn systeem up-to-date moet brengen.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Als je full DD hebt, heb je dus nog steeds gewoon ipv4. Dat er geen ipv4 verbinding meer kan worden gemaakt kloot dus niet.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Je werkgever moet gewoon zorgen dat de VPN server ook achter hun IPv6 adres bereikbaar is.

 

Je VPN maakte verbinding naar het IPv4 adres wat geconfigureerd is in je VPN client. Als daar gebruik word gemaakt van een DNS verkregen IP adres zal de client daarmee willen verbinden. Als je werkgever een IPv4 Domein adres in de DNS heeft geregistreerd en daarachter zit een VPN server dan gaat dat gewoon goed.

 

Als je werkgever ook een IPv6 Domein adres in de DNS geregistreerd heeft en daarachter geen VPN server beschikbaar dan veroorzaakt je werkgever zelf het probleem. Immers Windows heeft een voorkeur voor IPv6. Je werkgever zal dan gewoon de VPN server ook achter het IPv6 adres beschikbaar moeten maken en zullen zijn werknemers niet allerlei afwijkende instellingen op prive modem/routers/computers en vpn-clients moeten maken.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Het kan zijn dat je nu Dual Stack Lite hebt, dan heb je een gedeeld IPv4 adres en moet je nog over gezet worden naar Full Dual Stack.

Kun je hier de 1e 6 cijfers plaatsen van je IPv4 adres? What Is My IP? Shows Your Public IP Address - IPv4 - IPv6

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Voor een VPN verbinding van Ziggo klant naar werkgever maakt het theoretisch niet uit of je Full Dual stack of Dual Stack Lite hebt. De “Dual Stack Lite Ziggo router” weet vanaf welk modem/klant de verbinding wordt opgezet.

 

Als de verbinding wordt opgezet van werkgever naar Ziggo klant wel degelijk, dan kan bij Dual Stack Lite geen verbinding over het gedeelde IPv4 Ziggo adres worden opgezet.

Mevius
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

94.208.1

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Mevius Je hebt Full Dual Stack en dus een uniek IPv4 adres, dat is het probleem niet.

 

Je kunt in Windows ook IPv6 uitzetten, mogelijk is dat je oplossing.

Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Netwerkverbindingen

 

Rechtermuisklik => Eigenschappen => Scroll naar beneden en vink IPv6 uit en klik op OK.

 

Bert_0-1672756968395.png

 

Mevius
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hoi Bert,

Dank voor je reactie. Ik werk echter op een MacBook met macOS Big Sur 11.7.2

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Het is van de zotte dat als de werkgever IPv6 toegang niet op orde heeft, dat je als gebruiker allerlei exotische instellingen moet maken om het werkbaar te maken. En dan maar hopen dat die instellingen operatingsystem-, software-, firmware-, driver- updates en upgrades overleeft, anders ben je elke paar maanden weer aan de beurt om het werkbaar te maken of te houden. Zeker ook als hardware vervangen wordt zoals bijvoorbeeld modem, router, smartphones, tablets en wat nog meer dan begint het allemaal weer opnieuw.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Mevius Helaas, van Apple weet ik niets.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Mogelijk weet @Wim C. hier meer van of @bburgg of @iMark 

Zij komen hier langs als, zodra zij online zijn.

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1066Likes

macbook pro.

via het appeltje ga ik naar netwerk

dan naar windows netwerk instellingen

dan komt mijn wifi netwerk naar voren en dan kan ik daar ipv6 uitzetten.

zie een paar plaatjes die ik bijvoeg.

 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

 Gebruik je nog een eigen router? Het IPv4 adres is ongebruikelijk voor Ziggo, en ik zie alleen een ULA ipv6 adres. Daarmee kun je het internet niet eens op. 

Verder ken ik Apple onvoldoende maar wat is het verschil tussen netwerkinstellingen en windows (?) netwerkinstellingen?

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1066Likes

@efok je stelt de vragen toch niet aan mij? ik ben niet de TS.

 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

@puppie oh nee, ik zie het, maar vraag me toch af wat het verschil is tussen netwerkinstellingen en “windows” netwerkinstellingen. De andere vragen zijn dan niet relevant voor TS.

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1066Likes

ik liet dit zien omdat TS zijn ip6 niet kan vinden, dat is door deze instelling te zien zonder je modem in te moeten.

Wat verder de verschillen zijn ik zou het niet weten en ook op dit moment niet belangrijk voor mij.

Mevius
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Probleem inmiddels opgelost. Lag niet aan Ziggo, lag niet aan m'n werkgever, maar lag/ligt aan een update van MacOS Big Sur. Probleem bekend bij Apple.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic