Sinds een paar dagen kan ik geen L2TP-VPN-verbinding meer opzetten naar de server van mijn werk. Onze systeembeheerder constateerde dat Ziggo overgegaan is naar Full Dual-Stack waardoor de verbinding met IPv4 niet meer tot stand kan worden gebracht. Met Ziggo contact gehad, maar zij leveren geen IPv4 Only (meer).
Wat nu te doen?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Probleem inmiddels opgelost. Lag niet aan Ziggo, lag niet aan m'n werkgever, maar lag/ligt aan een update van MacOS Big Sur. Probleem bekend bij Apple.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Je systeembeheerder / baas vertellen dat hij zijn systeem up-to-date moet brengen.
Als je full DD hebt, heb je dus nog steeds gewoon ipv4. Dat er geen ipv4 verbinding meer kan worden gemaakt kloot dus niet.
Je werkgever moet gewoon zorgen dat de VPN server ook achter hun IPv6 adres bereikbaar is.
Je VPN maakte verbinding naar het IPv4 adres wat geconfigureerd is in je VPN client. Als daar gebruik word gemaakt van een DNS verkregen IP adres zal de client daarmee willen verbinden. Als je werkgever een IPv4 Domein adres in de DNS heeft geregistreerd en daarachter zit een VPN server dan gaat dat gewoon goed.
Als je werkgever ook een IPv6 Domein adres in de DNS geregistreerd heeft en daarachter geen VPN server beschikbaar dan veroorzaakt je werkgever zelf het probleem. Immers Windows heeft een voorkeur voor IPv6. Je werkgever zal dan gewoon de VPN server ook achter het IPv6 adres beschikbaar moeten maken en zullen zijn werknemers niet allerlei afwijkende instellingen op prive modem/routers/computers en vpn-clients moeten maken.
Het kan zijn dat je nu Dual Stack Lite hebt, dan heb je een gedeeld IPv4 adres en moet je nog over gezet worden naar Full Dual Stack.
Kun je hier de 1e 6 cijfers plaatsen van je IPv4 adres? What Is My IP? Shows Your Public IP Address - IPv4 - IPv6
Voor een VPN verbinding van Ziggo klant naar werkgever maakt het theoretisch niet uit of je Full Dual stack of Dual Stack Lite hebt. De “Dual Stack Lite Ziggo router” weet vanaf welk modem/klant de verbinding wordt opgezet.
Als de verbinding wordt opgezet van werkgever naar Ziggo klant wel degelijk, dan kan bij Dual Stack Lite geen verbinding over het gedeelde IPv4 Ziggo adres worden opgezet.
94.208.1
@Mevius Je hebt Full Dual Stack en dus een uniek IPv4 adres, dat is het probleem niet.
Je kunt in Windows ook IPv6 uitzetten, mogelijk is dat je oplossing.
Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Netwerkverbindingen
Rechtermuisklik => Eigenschappen => Scroll naar beneden en vink IPv6 uit en klik op OK.
Hoi Bert,
Dank voor je reactie. Ik werk echter op een MacBook met macOS Big Sur 11.7.2
Het is van de zotte dat als de werkgever IPv6 toegang niet op orde heeft, dat je als gebruiker allerlei exotische instellingen moet maken om het werkbaar te maken. En dan maar hopen dat die instellingen operatingsystem-, software-, firmware-, driver- updates en upgrades overleeft, anders ben je elke paar maanden weer aan de beurt om het werkbaar te maken of te houden. Zeker ook als hardware vervangen wordt zoals bijvoorbeeld modem, router, smartphones, tablets en wat nog meer dan begint het allemaal weer opnieuw.
@Mevius Helaas, van Apple weet ik niets.
Gebruik je nog een eigen router? Het IPv4 adres is ongebruikelijk voor Ziggo, en ik zie alleen een ULA ipv6 adres. Daarmee kun je het internet niet eens op.
Verder ken ik Apple onvoldoende maar wat is het verschil tussen netwerkinstellingen en windows (?) netwerkinstellingen?
@efok je stelt de vragen toch niet aan mij? ik ben niet de TS.
@puppie oh nee, ik zie het, maar vraag me toch af wat het verschil is tussen netwerkinstellingen en “windows” netwerkinstellingen. De andere vragen zijn dan niet relevant voor TS.
ik liet dit zien omdat TS zijn ip6 niet kan vinden, dat is door deze instelling te zien zonder je modem in te moeten.
Wat verder de verschillen zijn ik zou het niet weten en ook op dit moment niet belangrijk voor mij.
Probleem inmiddels opgelost. Lag niet aan Ziggo, lag niet aan m'n werkgever, maar lag/ligt aan een update van MacOS Big Sur. Probleem bekend bij Apple.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.