1
Vraag
2
Reacties
dennis16

Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

VPN verbinding hapert na overgang van OpenVPN naar IKEv2

Beste Ziggo/andere forumgebruikers,

Ik gebruik al tijden een VPN met Tunnelblick. Tunnelblick is de OpenVPN-implementatie voor macOS. Dit heeft altijd prima gewerkt.

Sinds kort heeft mijn VPN provider een speciale VPN-App voor de Mac ontwikkeld die wat voordelen biedt t.o.v. Tunnelblick. In deze app wordt geen gebruik meer gemaakt van OpenVPN, maar IKEv2.

Het vervelende is dat mijn VPN nu niet of nauwelijks meer werkt. Het opzetten van de VPN gaat prima, maar daarna gaat het mis. Sommige pagina's laden zonder problemen, maar andere helemaal niet. Bij de pagina's die niet laden krijg ik ook geen timeout of foutmelding, ze blijven gewoon eeuwig laden.

Voor mijn iPhone geldt hetzelfde; Ook hier ben ik van de OpenVPN-setup overgestapt naar de VPN-App, en dit levert exact dezelfde problemen. Het is iets dat echt met Ziggo te maken heeft, want als ik van mijn wifi overga naar 4G is het probleem meteen weg. Ook op andere wifi-netwerken heb ik geen problemen. Echt alleen als ik met mijn thuisnetwerk ben verbonden.

Ik ben al een tijdje bezig geweest met de VPN-provider om te achterhalen wat de oorzaak kan zijn. DNS flushen, firewall uitzetten, we hebben echt van alles geprobeerd, maar het probleem blijft.

De voorlopige conclusie is dat er bij Ziggo toch iets wordt tegengehouden of niet helemaal lekker werkt. Ik heb overigens de ConnectBox als modem.

Is er iemand die deze problemen herkend, en misschien weet wat de mogelijke oorzaak hiervan is?

Alvast bedankt!

Dennis
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
dennis16
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Bert, bedankt voor je suggestie. Ik had ondertussen al contact opgenomen met Ziggo; Ze hebben mijn ipv6-profiel omgezet naar ipv4. Alles werkt weer zoals het hoort!

Bekijk in context

11 Reacties 11
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Staat in je modem bij Geavanceerde instellingen -> Beveiliging -> Firewall een vinkje achter IP-Flood en Blokkeer beschadigde IP-pakketten?
Zo ja, haal die eens weg en klik op Instellingen opslaan.
dennis16
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Bert, bedankt voor je suggestie. Ik had ondertussen al contact opgenomen met Ziggo; Ze hebben mijn ipv6-profiel omgezet naar ipv4. Alles werkt weer zoals het hoort!
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
dennis16 Dank voor je update, dit kan anderen ook de goede weg op helpen.:relaxed:
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
dennis16
Het is bekend dat een ConnectBox met IPv6 DS-Lite problemen kan geven met VPN.
Het blijft een beetje duister waarom dit zo is en met welk type VPN.
Je hebt met OpenVPN goed kunnen werken. Met IKEv2 dus niet.

Mijn vraag is: had je DS-Lite?

Er is ook IPv6 Full Dual Stack Firmware.
Als je dat had, dan levert je VPN probleem een voor mij nieuw weetje op over deze andere IPv6 Firmware, die ik zelf in gebruik heb.
dennis16
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
hanh

Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Ik heb nog wel een testje gedaan voor de VPN provider met de oude firmware. Misschien kun je het afleiden uit de resultaten;

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Het lijkt er nu op dat je Full Dual Stack hebt?

Je kunt dat zien in Beheer -> Informatie van je modem.

Bij mij staat er dan onderaan en daarboven de IPv4 en IPv6 gegevens en adressen:
IPv6 DS-Lite status: Uitgeschakeld
DS-Lite-FQDN: aftr01.upc.nl
DS-Lite-adres: ::
dennis16
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Be rt
Dit is van VOOR de omzetting. hanh wilde weten wat ik toen voor firmware had. Ik kan dat nu dus niet meer zien in de webinterface aangezien die nu al naar IPv4 is omgezet.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Oeps, niet helemaal goed je bericht gelezen. dennis16 :thinking::nerd:
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
dennis16
Zo te zien had je Dual Stack, maar 100% zeker ben ik niet. Dan zou ik de IPv4 hostname of het IPv4 address compleet moeten zien ***
Als je zin hebt dan kun je me dat via PM laten weten.
Hier valt nu niks meer over te testen nu je IPv4 hebt. Maakt niet uit.
Thanks, anyway.

Je moet weten: het komt voor dat overstap naar IPv4 wordt geadviseerd als middel tegen alle kwalen, zonder even kijken of het probleem niet 'gewoon' kan worden opgelost. Bij DS-Lite kan overstap voor VPN nodig zijn. Bij Dual Stack zover ik weet niet.

*** als je DS-Lite had dan zijn de IPv4 gegevens niet van jouw prive verbinding maar van het so-called Ziggo CGNAT waar DS-Lite over IPv6 mee communiceert.
Klinkt gewichtig, huh?
Door hostname en IP te onderzoeken kan ik zien/testen of het prive was of van het CGNAT.
dennis16
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
hanh Sorry, plaatje ge-edit en zo opgeslagen ?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ok. Maakt niet uit. Je bent happy met je oplossing. Dan is het goed.
Ik zeur nog wat door. Niet teveel van aantrekken. Bedankt & succes!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic