1
Vraag
2
Reacties
Kawasakiman

Level 4
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

VPN server instellen

Hoi,

Ik heb een NAS server van Synology waar ik een VPN-server op draai. Nu werkt alles na behoren. Ik kan via mijn telefoon via OpenVPN inloggen en krijg dan ook van mijn NAS server een ip-adres maar als ik via whatismyipaddress controleer welke ip adres ik heb krijg ik nog steeds die van Ziggo te zien (217.101.x.x) Dit is eigenlijk niet de bedoeling. Welke instelling staat verkeerd? Heb poortforwarding 1194 UDP gedaan.

Groeten,

Rene
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Een VPN Server in je eigen netwerk heeft een andere doelstelling.
Hij is bedoeld om services van je eigen netwerk die niet van buitenaf bereikbaar zijn gemaakt (met Port Forwards per service) op een systeem in een ander netwerk te kunnen gebruiken door het systeem Virtueel onderdeel te maken van je eigen netwerk.
Bv vanuit een netwerk waarin je Phone zit als je onderweg bent.
De VPN verbinding werkt dan als 1 sleutel die alle sloten voor je opent.
Veel werkgevers stellen op deze eenvoudige manier alle faciliteiten op de werklokatie beschikbaar voor medewerkers thuis of onderweg.

Er zijn nog wat andere voordelen. Maar dat wordt nu teveel detail.

Als een eigen Router in je netwerk een VPN Client heeft die in verbinding staat met een Publieke VPN Provider, dan ga je via een Connectie met je eigen VPN Server wel met een VPN Connectie het Internet op.
Een VPN Client voor de hele internetverbinding op een eigen Router heeft nadelen. Ook dit voert nu te ver.

Bekijk in context

9 Reacties 9
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Je bedoeld dat je het ip adres van jouw Ziggo aansluiting te zien krijgt?
Dat is inderdaad de opzet van een eigen VPN server.
Je maakt jouw telefoon onderdeel van jouw thuisnetwerk en vandaar ga je je internet op met jouw ip adres.
Kawasakiman
Topicstarter
Level 4
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes
Ok, maar is het ook mogelijk om het net zo te gebruiken als een betaalde vpn server zodat mijn ip adres van mijn ziggo aansluiting verborgen is als ik internet op ga?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
VPN Client gebruiken en een Connectie maken met een Publieke VPN Provider.
Kawasakiman
Topicstarter
Level 4
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes
Dus dan moet ik bijvoorbeeld bij NordVPN een account nemen en kan het dan niet met mijn synology ds918 doen.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Een VPN Server in je eigen netwerk heeft een andere doelstelling.
Hij is bedoeld om services van je eigen netwerk die niet van buitenaf bereikbaar zijn gemaakt (met Port Forwards per service) op een systeem in een ander netwerk te kunnen gebruiken door het systeem Virtueel onderdeel te maken van je eigen netwerk.
Bv vanuit een netwerk waarin je Phone zit als je onderweg bent.
De VPN verbinding werkt dan als 1 sleutel die alle sloten voor je opent.
Veel werkgevers stellen op deze eenvoudige manier alle faciliteiten op de werklokatie beschikbaar voor medewerkers thuis of onderweg.

Er zijn nog wat andere voordelen. Maar dat wordt nu teveel detail.

Als een eigen Router in je netwerk een VPN Client heeft die in verbinding staat met een Publieke VPN Provider, dan ga je via een Connectie met je eigen VPN Server wel met een VPN Connectie het Internet op.
Een VPN Client voor de hele internetverbinding op een eigen Router heeft nadelen. Ook dit voert nu te ver.
Kawasakiman
Topicstarter
Level 4
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes
Hartelijk dank voor de info. Weer een droom in duigelen ?. Zal me een goeie VPN provider uitzoeken.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Hou die VPN Server er in!
Stel:

  • je gebruik Ziggo Mail met een Email Client op je Phone
  • je bent in het buitenland en gaat Email lezen en versturen via een Wifi verbindng die je hebt in hotel, cafe, etc
Dan kun je een blokkade voor verzenden aan je broek krijgen.
Verdachte IP adressen zegt Ziggo Email dan.. (zou anders moeten.)
Heel vervelend allemaal.

Je VPN Server is dan een hulpmiddel om dit te voorkomen. Zorg voor een verbindng ermee op de Phone.
Twee voordelen:

  • je hebt een beveiligde verbinding over een wellicht niet beveiligde Wifi connectie
  • voor Ziggo zit je gewoon thuis te Emailen; niks raar Ip.
t' Is maar dat je dit weet.

Dus toch een detail over een ander voordeel van een eigen VPN Server.:wink:
Kawasakiman
Topicstarter
Level 4
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes
Dat wist maar toch bedankt. Hou het er ook op. Lekker handig om ziggo go te gebruiken ?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ziggo Go kun je in heel Europa gebruiken zonder extra maatregelen. Dat moet kunnen van de EU & werkt al een tijd zo.
Soms gaat het mis, omdat het Ip dat je hebt ten onrechte als een IP buiten Europa wordt gezien. Foutje in de adminstratie, dat moet worden gecorrigeerd.
Dan heb je tijdelijk een VPN verbindng nodig. Met eigen Server of via een Publieke VPN Dienst met een Server in Europa.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic