1
Vraag
2
Reacties
Kawasakiman

Level 4
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

VPN problemen

Hoi,

Ik maak gebruik van een synology NAS server met daarop vpn. Ik heb de instellingen zoals in deze topic (https://community.ziggo.nl/community-archief-226/vpn-verbinding-lukt-maar-niet-29436). Als ik nu whatismyip doe krijg ik niet de ip adres van thuis te zien maar gewoon van de locatie waar ik nu zit. Heb thuis de conect box van ziggo. Wat doe ik verkeerd. Alvast bedankt

ps
Als ik in openvpn kijk op de tablet dan zie ik daar server public ip van ziggo staan (82.72.28.xx) staan.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Kawasakiman
Topicstarter
Level 4
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes
DennyW wrote:
Ik zit hier ook gewoon met mijn telefoon op de WiFi. Dit heb ik nog extra getest door mijn data verkeer compleet uit te zetten. Dan kan ik gewoon de ziggo go app gebruiken. Zet ik dan ook nog openvpn uit dan werkt de app niet. Raar maar waar. Zit toch iets niet lekker met de tablet. Heb ook al geprobeerd met de sleutel die ik gemaakt had voor mijn telefoon te importeren in openvpn op de tablet maar dit werkt ook niet.
Kawasakiman O, dat gaat even mijn pet te boven, hopelijk heeft iemand anders betere ideeën. hanh Heeft meestal in de vroege ochtend uren zeer helder momenten.:relaxed:


Dit snap ik ook niet. Heb nog ff een screenshot van watismyip gemaakt op mijn telefoon. Dit is eigenlijk ook wat ik verwacht op mijn tablet te zien, maar vergeet het maar.

Moderator EDIT: Op verzoek van Kawasakiman de afbeelding verwijderd.

Bekijk in context

16 Reacties 16
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Kawasakiman

Lukt het ook niet hiermee?: https://www.whatismyip.com/
Kawasakiman
Topicstarter
Level 4
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes
DennyW wrote:
Kawasakiman

Lukt het ook niet hiermee?: https://www.whatismyip.com/


Nee, dan krijg ik de ip adres van mijn verbinding hier te zien.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Kawasakiman wrote:

DennyW wrote:
Kawasakiman


Lukt het ook niet hiermee?: https://www.whatismyip.com/
Nee, dan krijg ik de ip adres van mijn verbinding hier te zien.


Dat is ook de bedoeling voor het gebruik van Whatismyip.
Het verhaal /betoog waar je naar verwijst beschrijft slechts een deel van de handelingen om een zelf een VPN-server te gebruiken / op te zetten.

Met whatismyip kan je alleen even achter halen wat jouw actuele externe IP-adres is, waarop jouw server dan weer (van buitaf) bereikbaar zou moeten zijn (wat het IPv4-adres betreft wel te verstaan. Het getoonde IPv6 adres is niet van de router van de PC waar de internetbrowser op draait.)

Verder is er nog de problematiek als je op jouw Ziggo-modem Ipv6 DS-Lite hebt in plaats van alleen IPv4 of full dualstack IPv4 en IPv6. Met DS-Lite heb je een gedeeld IPv4 IP-adres en kan je geen portforward instellen.
Kawasakiman
Topicstarter
Level 4
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes
Ik heb geen ipv6 ds-lite. Dit staat uitgeschakeld.

Kan wel mooi op mijn NAS server inloggen enzo maar kan gewoon de ziggo go app n uuet gebruiken. Het is zelfs zo dat ik binnen de eu ben en ik krijg de melding dat ik buiten de eu ben en dus niks kan kijken.

Kun jij mij assisteren met het juist opzetten van een goeie VPN verbinding.
Kawasakiman
Topicstarter
Level 4
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes
Kawasakiman wrote:
Ik heb geen ipv6 ds-lite. Dit staat uitgeschakeld.

Kan wel mooi op mijn NAS server inloggen enzo maar kan gewoon de ziggo go app n uuet gebruiken. Het is zelfs zo dat ik binnen de eu ben en ik krijg de melding dat ik buiten de eu ben en dus niks kan kijken.

Kun jij mij assisteren met het juist opzetten van een goeie VPN verbinding.


Het rare is als ik ziggo go app op mijn telefoon probeer krijg ik dezelfde melding. Start ik hierop mijn openvpn dan kan ik gewoon de ziggo go app gebruiken. Doe ik nu whatismyip krijg ik gewoon 82.72.28.xx te zien. Dus op telefoon werkt ie wel tablet niet.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Kawasakiman wrote:
Dus op telefoon werkt ie wel tablet niet.



Als jouw telefoonverbinding verloop via de belbundel van het telefoonabonnement, dan wordt jouw modem van "buitenaf" aangesproken op het externe IP-adres. En als jouw tabel via Wifi verbonden is met het thuisnetwerk (dus het LAN) dan probeert deze van binnenuit het thuisnetwerk het externe IP-adres te bereiken. En dat laatste laten veel Ziggo-modem-router niet toe. (Zij ondersteunen NAT loopback / NAT Hair-pinning niet).
Er zou aan gewerkt worden dit alsnog weer mogelijk te maken maar dat kan wel even duren.
Dat verklaart wellicht het verschil in gedrag tussen die twee.
Kawasakiman
Topicstarter
Level 4
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes
DennyW wrote:

Kawasakiman wrote:
Dus op telefoon werkt ie wel tablet niet.

Als jouw telefoonverbinding verloop via de belbundel van het telefoonabonnement, dan wordt jouw modem van "buitenaf" aangesproken op het externe IP-adres. En als jouw tabel via Wifi verbonden is met het thuisnetwerk (dus het LAN) dan probeert deze van binnenuit het thuisnetwerk het externe IP-adres te bereiken. En dat laatste laten veel Ziggo-modem-router niet toe. (Zij ondersteunen NAT loopback / NAT Hair-pinning niet).
Er zou aan gewerkt worden dit alsnog weer mogelijk te maken maar dat kan wel even duren.
Dat verklaart wellicht het verschil in gedrag tussen die twee.


Ik zit hier ook gewoon met mijn telefoon op de WiFi. Dit heb ik nog extra getest door mijn data verkeer compleet uit te zetten. Dan kan ik gewoon de ziggo go app gebruiken. Zet ik dan ook nog openvpn uit dan werkt de app niet. Raar maar waar. Zit toch iets niet lekker met de tablet. Heb ook al geprobeerd met de sleutel die ik gemaakt had voor mijn telefoon te importeren in openvpn op de tablet maar dit werkt ook niet.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Kawasakiman wrote:

Ik zit hier ook gewoon met mijn telefoon op de WiFi. Dit heb ik nog extra getest door mijn data verkeer compleet uit te zetten. Dan kan ik gewoon de ziggo go app gebruiken. Zet ik dan ook nog openvpn uit dan werkt de app niet. Raar maar waar. Zit toch iets niet lekker met de tablet. Heb ook al geprobeerd met de sleutel die ik gemaakt had voor mijn telefoon te importeren in openvpn op de tablet maar dit werkt ook niet.

Kawasakiman
O, dat gaat even mijn pet te boven, hopelijk heeft iemand anders betere ideeën.
hanh Heeft meestal in de vroege ochtend uren zeer helder momenten.:relaxed:
Kawasakiman
Topicstarter
Level 4
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes
DennyW wrote:
Ik zit hier ook gewoon met mijn telefoon op de WiFi. Dit heb ik nog extra getest door mijn data verkeer compleet uit te zetten. Dan kan ik gewoon de ziggo go app gebruiken. Zet ik dan ook nog openvpn uit dan werkt de app niet. Raar maar waar. Zit toch iets niet lekker met de tablet. Heb ook al geprobeerd met de sleutel die ik gemaakt had voor mijn telefoon te importeren in openvpn op de tablet maar dit werkt ook niet.
Kawasakiman O, dat gaat even mijn pet te boven, hopelijk heeft iemand anders betere ideeën. hanh Heeft meestal in de vroege ochtend uren zeer helder momenten.:relaxed:


Dit snap ik ook niet. Heb nog ff een screenshot van watismyip gemaakt op mijn telefoon. Dit is eigenlijk ook wat ik verwacht op mijn tablet te zien, maar vergeet het maar.

Moderator EDIT: Op verzoek van Kawasakiman de afbeelding verwijderd.
Jbr67

Level 11
  • 524Posts
  • 7Oplossingen
  • 124Likes
Kawasakiman

Welk OS heeft je phone en welk OS heeft je tablet?

Bij een VPN kun je vaak aangeven vanaf waar je internet verkeer verstuurd moet worden.
1) Door de tunnel, naar huis, en dan de rest van het internet op.
2) Allen het verkeer voor je netwerk thuis door de tunnel en de rest van het verkeer gewoon het internet op.

De vraag is dus of je default gateway van thuis overerft op het moment dat de tunnel staat.
Wellicht nog iets om naar te kijken in je settings..... En het kan dus dat de vpn software op het ene device anders hiermee om gaat dan het andere (kan liggen aan rechten of aan software implementatie).

ciao,
Jbr
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Heb niet gereageerd. Als het op de Phone ok is en op de Tablet niet dan moet ik dat snappen. Dat is niet zo. Sorry.
Kawasakiman
Topicstarter
Level 4
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes
Jbr67 wrote:
Kawasakiman




Welk OS heeft je phone en welk OS heeft je tablet?

Bij een VPN kun je vaak aangeven vanaf waar je internet verkeer verstuurd moet worden.
1) Door de tunnel, naar huis, en dan de rest van het internet op.
2) Allen het verkeer voor je netwerk thuis door de tunnel en de rest van het verkeer gewoon het internet op.

De vraag is dus of je default gateway van thuis overerft op het moment dat de tunnel staat.
Wellicht nog iets om naar te kijken in je settings..... En het kan dus dat de vpn software op het ene device anders hiermee om gaat dan het andere (kan liggen aan rechten of aan software implementatie).

ciao,
Jbr


Op mijn telefoon staat android 8 en op tablet android 7. Dacht ook dat het daar aan kon liggen maar las dat vanaf volgens mij 4 dat niet meer verschil uit maakte.

Heb de vpnconfig gemaakt via mijn nas server en dat is dus 1 en dezelfde voor telefoon en tablet. Met zoals eerder beschreven instellingen

Wat dan ook raar is ik kan met de tablet gewoon mijn nas benaderen. Kan alles zien, wijzigen en aanpassen.
Jbr67

Level 11
  • 524Posts
  • 7Oplossingen
  • 124Likes
Welke app gebruik je voor het opzetten van de vpn??
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Hoi Kawasakiman,

Het is al een tijdje stil hier. Heb je nog een update voor ons?
Kawasakiman
Topicstarter
Level 4
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes
Jbr67 wrote:
Welke app gebruik je voor het opzetten van de vpn??

Ik gebruik OpenVPN.
Kawasakiman
Topicstarter
Level 4
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes
Michael Ziggo wrote:
Hoi Kawasakiman,

Het is al een tijdje stil hier. Heb je nog een update voor ons?

Ssorry net terug van vakantie en aangezien ik daar niet echt zin en tijd had om aldoor te lezen werd het stil rondom deze post.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic