jjsurie

Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Beste allemaal,

 

Sinds 5 jaar woon ik op dit adres, met minimale problemen met mijn Ziggo alles in 1 abbo. Sinds Corona over gegaan op het max abbo (600/50, giga is hier niet beschikbaar) om het thuiswerken zo soepel mogelijk te laten te verlopen. Het gaat over het algemeen goed, maar ik heb gemiddeld 1x per dag (soms niet, maar ook 5x op 1dag) dat mijn VPN verbinding  verbreekt, waarna ik hem direct weer kan herstellen. Daarnaast heb ik wel eens haperingen met videobellen (Teams). Daarnaast zie ik dat mijn downloadsnelheid zonder VPN vele malen beter is dan met, ~300 vs ~100 Mb. Upload is vergelijkbaar ~40 Mb.

Het thuiswerken gaat via VPN (FortiClient) op mijn (recente) laptop. Op de wifi van mijn mesh systeem van Linksys, die is aangesloten op de Smartwifi Connectbox (wit, plat) van Ziggo. Ik zit op de derde verdieping, waardoor ik niet meer de maximale snelheid haal, maar ik heb getest dat er geen verschil in snelheid is tussen de Connectbox en de Linksys router, als ik direct daarop aansluit (wifi en LAN).

Ik heb me een beetje ingelezen over mijn probleem en zie dat ik veel overlap heb met andere problemen. Ik dacht het beste even jullie expertise in te inschakelen.

Jullie eerste vraag gaat altijd over de AOP, setup en netwerk logs, zie bijlages. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast bedankt!

 

Mvg,

 

Jan-Jaap

21 Reacties 21
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Mogelijk loop je tegen de beperkingen van (de Puma-chipset van) het modem aan. Je kunt controleren of het wijzigingen van de firewall-instellingen een positief effect heeft: schakel alle opties behalve 'Firewall beveiliging' uit. Je kunt inloggen op de webinterface van het modem via 192.168.178.1.

 

Staan de Linksys-router en AP's geconfigureerd in AP mode?

 

In de downstream is ruis aanwezig op een aantal kanalen, op CID 31 en 32 is de MER (signaal/ruis-verhouding) laag. In de event log is sporadische kanaaluitval zichtbaar (MDD timeouts).

 

Het AOP (TRAS-1000) is verouderd. Modem op versterker is niet meer de juiste aansluitwijze, er is nu overbodige versterking op het modem. Op het AOP dient een splitter te worden geplaatst, waarop modem en versterker worden aangesloten. Als tweede test (naast het wijzigingen van de firewall-instellingen) kun je het modem tijdelijk direct op het AOP aansluiten (met de kabel van de versterker).

 

Mijn advies is een monteursafspraak voor de volgende werkzaamheden:

 

  • Vervangen TRAS-1000 door TRISZ-DG300.
  • Plaatsen splitter POA-254 met nieuwe kabels naar modem (F/F) en versterker (IEC/F).
  • Vervangen stekkers op TV-kabels.
jjsurie
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@tobiastheebe bedankt voor je uitgebreide reactie.

De 'optimale' firewall  en andere settings had ik al ingesteld in een eerder stadium. 

De Linksys router (https://tweakers.net/pricewatch/704453/linksys-velop-mesh-wifi-system-tri-band-triple-pack-wit/speci...) is niet zo flexibel. Ik weet niet of hij in AP stand staat of niet. Ik zie geen instel mogelijkheden voor dat.

 

Ik zal eens testen om de modem direct op de AOP aan te sluiten. 

 

Is het handig of ik even wacht op een moderator die mij kan helpen met een monteursafspraak of zal ik die zelf inplannen? 

 

Nogmaals bedankt voor de hulp!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Een moderator kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen enkele dagen langs in dit topic.

 

Linksys noemt AP mode, bridge mode.

jjsurie
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb de Linksys niet in bridge mode staan. Ik heb daar 5 opties, Automatisch configuratie (DHCP), Vast IP adres, PPPoE, L2TP en Bridge modus. Op dit moment is Automatisch configuratie geselecteerd. Is het een idee om de bridge modus te testen? 

 

Overigens heb ik vanochtend de modem direct op de AOP aangesloten. Zie bijlage voor de netwerk informatie. Mijn ongetrainde oog ziet alleen een kleine verslectering (hogere dBmV). Verder een groot verschil in (niet-) gecorrigeerde actief profiel waardes. Gisteren veel gecorrigeerd en 0 niet-gecorrigeerd. Vandaag een paar gecorrigeerd en zeer veel niet-gecorrigeerd. Ik hoop dat jij (/jullie) hier meer over kunnen zeggen. De praktijk ervaring tot zover is positief, geen enkel probleem tijdens mijn Teams meetings van vanmorgen (T=2), maar voorheen gebeurde dit ook vaak.

Alvast bedankt!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De waarden direct op het AOP zijn prima. Het zendvermogen US was eerder aan de lage kant (door versterker) en is nu prima. De 'Pre RS Errors' zijn bij het Compal-modem geen errors, maar unerrored codewords. Deze geven alleen een indicatie van de uptime van het modem en kun je negeren. De 'Post RS Errors' zijn correctable errors. Uncorrectable errors worden door dit type modem niet getoond in de webinterface.

 

Indien het modem niet in bridge mode staat (status-LED is wit na opstarten), dan kun je inderdaad bridge (AP) mode op de Linksys-set proberen. Router achter router c.q. dubbele NAT is namelijk niet optimaal.

jjsurie
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb de laatste 2 uur met Linksys in bridge modus gewerkt (en nog steeds Ziggo modem direct op AOP). Ik merk weinig verschil met daarvoor, behalve dat ik een aantal functionaliteiten van de Linksys router nu niet kan gebruiken. Voor de volledigheid, in de bijlage nog een laatste netwerk overzicht met deze opstelling.

Is het nog een idee om de bridge modus in de Ziggo modem te activeren, zodat we de dubbele NAT niet hebben, maar wel de functionaliteiten van de Linksys router?

 

Ik ga nu weer de versterker terugzetten en de linksys uit bridge modus, voordat de rest van mijn huishouden thuis komt en begint te klagen.

Ik wacht in de tussentijd op een moderator om een monteur afspraak te maken voor de zaken die @tobiastheebe  benoemde.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Jammer dat je geen verbetering ervaart met het modem direct op het AOP en de Linksys-set in AP mode. Bridge mode op het modem i.c.m. de Linksys-set in router mode (automatische configuratie) is inderdaad nog het proberen waard.

jjsurie
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hi @tobiastheebe,

Ik ervaar zeker geen achteruitgang met de modem direct op AOP, maar het is een te korte periode om te concluderen dat het een (grote) verbetering is. Jij hebt een verbetering gezien in de verbinding, waardoor ik al heel blij ben. Ik wil graag eerst dat een monteur de AOP + splitter aanpakt, zodat ik makkelijker kan testen met deze 'ideale' setup, zonder mijn versterker (=tv) te ontkoppelen. Daarna kan ik de Ziggo modem in bridge modus testen. Ik durf dat nu nog niet te doen, omdat ik bang ben dat ik mijn verbinding op het verkeerde moment 'kwijt' ben, omdat ik dit niet zelf kan aan- en uitzetten.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De downstream- en upstream-waarden op het modem direct op het AOP zijn inderdaad beter zonder de versterker.

 

Een moderator kan als eerste stap een nieuwe splitter POA-01-B met IEC/F-kabel voor het modem toesturen. In een later stadium kan alsnog een monteursafspraak ingepland worden. Het AOP voldoet namelijk nog voor dit type modem.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19168Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

Goedemiddag @jjsurie en een warm welkom op de Community,

Super dat je dit forum gevonden hebt voor het stellen van je hulpvraag! Zo te zien is er al goed met je meegekeken en gedacht door de hier aanwezige experts. Ik heb zoals geadviseerd een setje nieuwe aansluitmaterialen opgestuurd bestaande uit een POA-01-B splitter met nieuwe IE/F-kabel voor het modem. Je ontvangt de materialen binnen 2 a 3 werkdagen met de reguliere Post. Laat binnen dit topic maar weten wat jouw bevindingen zijn nadat je de aansluitmaterialen hebt aangesloten. Indien het ook daarna nog niet lekker werkt kunnen wij alsnog een monteur voor je regelen. 

jjsurie
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@Paul bedankt!
Ik zal mijn bevindingen melden in dit forum topic.

 

Ik heb nog 2 vragen m.b.t. de Ziggo modem in bridge modus zetten.

1 Als ik het formulier invul hoe lang duurt het voordat het verwerkt is? Hoe lang heb ik geen verbinding? Hoe snel kan ik dit eventueel weer ongedaan maken?

2 In bridge modus, verlies ik dan alle (beveiligings) instellingen van Ziggo? Op mijn Linksys heb ik weinig (gratis) mogelijkheden.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19168Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

@jjsurie FIjn dat je jouw bevindingen deelt zodra je de nieuwe aansluitmaterialen hebt aangesloten.

Ik heb nog 2 vragen m.b.t. de Ziggo modem in bridge modus zetten.

1 Als ik het formulier invul hoe lang duurt het voordat het verwerkt is? Hoe lang heb ik geen verbinding? Hoe snel kan ik dit eventueel weer ongedaan maken?

Als je het formulier ingevuld hebt dan wordt het verzoek over het algemeen binnen uiterlijk 24 uur opgepakt en verwerkt. Wij kunnen de switch modus eventueel ook voor je aanpassen. Dit is heel snel te regelen. 
 

2 In bridge modus, verlies ik dan alle (beveiligings) instellingen van Ziggo? Op mijn Linksys heb ik weinig (gratis) mogelijkheden.

Op het moment dat je modem in bridged modus gezet is dan geeft ons modem alleen internet door. De geavanceerde routerfuncties  (NAT/Firewall etc.) worden dan geregeld door de router die achter het modem is aangesloten. Het is hierbij dus wel verstandig om op je router de firewall goed in te stellen. Raadpleeg hiervoor goed de (online) handleiding van de router fabrikant. 

 

jjsurie
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Beste @Paul ,

Ik heb inmiddels 3 brievenbus pakketjes ontvangen (mag van mij in 1x): 1 witte kabel, 1 zwarte kabel en een verloopstekkertje, zie foto in de bijlage. Ik mis de cruciale splitter en ik denk dat er onderdelen bijzitten die ik niet nodig had. Komt er nog een vierde pakketje met de splitter of gaat er iets mis?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De IEC/F-kabel (groen/rood) is voor het modem, de IEC/IEC-kabel (groen/blauw) is een TV-kabel en heb je niet nodig, eventueel kun je hier wel een verouderde kabel elders in huis mee vervangen. Het retourbandfilter (HPFX-258IECFM) heb je ook niet nodig, maar kun je wel plaatsen op de ingang van de versterker. De splitter (POA-01-B) ontbreekt inderdaad nog, gebruikelijk wordt deze in hetzelfde pakketje als de IEC/F-kabel verzonden. Ik weet niet of Paul vandaag werkt, dus ik heb de moderators ingelicht.

jjsurie
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor de uitleg. 

Ik heb voor de  zekerheid de briefverpakkingen gecontroleerd, maar er zat geen splitter in. We wachten een moderator af om duidelijkheid te verschaffen.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5738Posts
  • 596Oplossingen
  • 3330Likes

@jjsurie De juiste splitter was nog niet onderweg, deze heb ik je alsnog toegestuurd 🙂

jjsurie
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Zojuist de splitter ontvangen met een tweede witte kabel (groen / bruin), bijna hetzelfde als de eerste witte kabel (groen / rood). Ik heb OUT 1 aangesloten op de modem en OUT 2 met de retourbandfilter naar de versterker, zie foto.

In de bijlages 2 overzichten van de oude situatie en een overzicht van de nieuwe situatie. Ik zie een hoger vermogen bij de upstream en een lager vermogen bij de downstream. Als ik het goed heb is dit in beide gevallen een verbetering.
Ik ga de komende periode deze setup testen, zonder de Ziggo modem in bridge modus te zetten. De beveiligingssettings op de Linksys router zijn minimaal en ik wil die van de Ziggo het liefst niet kwijt. Mochten er nog steeds problemen optreden, dan meld ik me weer en kunnen we de bridge modus testen.

Bedankt allemaal voor de hulp!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Het vermogen is door het aanpassen van de aansluitwijze inderdaad verbeterd in zowel downstream als upstream. Op DS-kanaal 23 en 24 (CID 31 en 32) is echter nog steeds ruis zichtbaar. Dit kan verband houden met het verouderde AOP of in de binnenhuisinstallatie (TV-kabels) veroorzaakt worden. Prima om de situatie voorlopig even aan te kijken.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

We zijn bijna een maand verder, @jjsurie. Ik ben benieuwd hoe het nu gaat! 

Uitgelicht topic