Vraag
Reacties
Oplossing
Schoone
Level 7

VPN installeren op de Ziggo combi Modem/Router

Kan ik een VPN installeren op de Ziggo Modem/Router?  Of moet ik een andere router kopen? En in dat geval welke router is het meest geschikt?

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Op een Ziggo modem kan geen VPN ingesteld worden.

Koop een eigen router en laat het modem in bridge zetten, dan krijgt de router een eigen extern IP adres en ben je de baas over je eigen verbinding, firewall, DHCP server enz.

Omdat het modem dan geheel open ligt, ben je zelf verantwoordelijk voor alle beveiliging van je interne netwerk via je eigen router/firewall/DHCP server enz.

Een advies geven over een router is een lastige, want er zijn tig routers met tig verschillende instellingsmogelijkheden en kan pas een advies gegeven worden als je weet welke instellingsmogelijkheden je allemaal wilt gaan gebruiken, anders koop je net de verkeerde router met de verkeerde mogelijkheden.

Bekijk in context

0 Kudos
3 Reacties 3
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Op een Ziggo modem kan geen VPN ingesteld worden.

Koop een eigen router en laat het modem in bridge zetten, dan krijgt de router een eigen extern IP adres en ben je de baas over je eigen verbinding, firewall, DHCP server enz.

Omdat het modem dan geheel open ligt, ben je zelf verantwoordelijk voor alle beveiliging van je interne netwerk via je eigen router/firewall/DHCP server enz.

Een advies geven over een router is een lastige, want er zijn tig routers met tig verschillende instellingsmogelijkheden en kan pas een advies gegeven worden als je weet welke instellingsmogelijkheden je allemaal wilt gaan gebruiken, anders koop je net de verkeerde router met de verkeerde mogelijkheden.

0 Kudos
Schoone
Level 7
Topicstarter

Dank je wel. Jammer dat Ziggo dit niet wil ( of kan)

0 Kudos
BertM3
Level 9

Wat wil je precies bereiken, VPN voor verbindingen naar buiten of wil je remote gebruik maken van je eigen netwerk?

Afhankelijk van je router hebben de meesten ook niet genoeg CPU vermogen om een beetje VPN te draaien.

Vaak is of een VPN server handiger (ik draai bijvoorbeeld WIreGuard op mijn Home Assistant server) of een vrij zware router, bijvoorbeeld een 86-64x systeem met PFSense of OPNsense etc.