1
Vraag
2
Reageer en help mee
anonymous007

Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

VPN disconnection

1)Wat is het probleem? 

Vpn verbinding disconnection na max 31 minuten.

(nadat je verbinding hebt gemaakt, disconnect vpn programma in Win 10 zichzelf en blijft zo. Je dient dan programma handmatig te sluiten en herstarten om te verbinden)

2)Sinds wanneer speelt het probleem?

• Voorheen een Ziggo Ubee modem en Ziggo Tp Link C7 router→ geen problemen ervaren
  • Sindskort overgestapt naar Ziggo Connect Box en Ziggo Tp Link C7 router → start disconnection
  • Vpn via mobiel netwerk gebruik op smartphone → geen problemen

3)Welk type VPN wordt er gebruikt? (PPTP, OpenVPN, L2TP/IPSec, …)

OpenVPN zover ik aflees via de website van vpn programma

4)Welke VPN-cliënt wordt er gebruikt?

Het bekende PIA (Private Internet Access)

5)Is er ook sprake van een foutmelding (en welke) en heb je contact gehad met de VPN provider en wat geeft deze aan?

Windows programma van PIA genereert een uitgebreide foutmelding rapport (debug log) en zend hetgeen naar helpdesk. Men vertelt dat het modem/router gerelateerd is en adviseert bepaalde instellingen die het probleem zouden moeten verhelpen. Echter aangezien het door Ziggo geleverde modem en router instellingen zeer beperkt zijn heb ik niet veel kunnen aanpassen waar van toepassing.

Antwoord PIA 1:

“I am seeing the disconnects in the logs, very evenly spaced at about 31 minutes and would like to ensure the following is configured in your router, to allow unimpeded access to our services through that device:

The following ports are allowed and unrestricted:

• OpenVPN: UDP ports 53, 1194, 1197, 1198, 8080, and 9201; TCP ports 80, 110, 443, 501, 502
    • L2TP: UDP 500, 1701, and 4500
    • PPTP: TCP 1723 or Protocol 47 (GRE)
  • VPN passthrough is enabled for all protocols
  • Port forwarding is not enabled
  • QoS is not enabled

I would also like to ask that you power cycle your router as well by turning off the router for a full 60 seconds, then bringing the router back up. If you also have a modem or modem/router that feeds your router also cycle this unit as well.”

Antwoord PIA 2:

Regarding the modem from your provider:
We don't know, what might cause the issue and we wouldn't be able to support

that, as this is something, which is your personal network. We would be only able to 

support and troubleshoot the application and connectivity issues from the PIA app.

What we can help you with:

That device is a router/modem combination, which surely has security features included, as much as firewall settings. You might check for lease times of IP addresses, which could result in reconnect times as well as firewall settings. 

When using our service you receive a new, public IP address, which is not the same as your IP address, which you would receive from the provider. That could create an issue.

Either way, that would be something, where you might find solutions on the internet, as other users of that device and internet provider have experienced with using a VPN on that device.

If you wouldn't be able to make changes on this device, we would recommend using a personal router instead, as you would have more control over those settings. 

Sorry for the inconvenience.

Looking forward hearing from you again.

Regards”

6)Andere relevante info?

• Voorts heb ik standaard altijd Norton Security en Malwarebytes programma’s actief staan, maar in de settings ervan lees ik naar mijn beste weten niet af dat de firewall settings van deze 2 programma’s PIA vpn programma blokkeert.

Wie of wie kan mij uit deze ongewenste situatie redden?

Indien meer info vereist is, kan ik hetgeen trachten te beantwoorden.

Bij voorbaat hartelijk dank.
Mvg,

37 Reacties 37
Pasi

Level 18
Expert
  • 6944Posts
  • 409Oplossingen
  • 3420Likes

Ik heb ( meen ik ) ooit ergens gelezen dat de DHCP van de ConnectBox niet erg stabiel is. Omdat de DHCP-functie van de CB ook erg weinig opties heeft, heb ik toen ik de CB kreeg, gelijk de DHCP daarop uit gezet en deze op de TP-Link C4 aangezet.

Misschien heeft dit niets met uw probleem te maken, maar dit is wel in een paar klikken te testen, dus makkelijk te proberen en dan kan u dat item in ieder geval wegstrepen.

efok

Level 17
Expert
  • 3844Posts
  • 213Oplossingen
  • 1458Likes

@anonymous007 Je schrijft dat je IPv6 hebt. Heb je een DS-lite profiel, of Full Dual Stack? Indien DS-lite, dan wordt je de connectie misschien gedropt door de AFTR. Ik weet niet of dat zo is, maar het is een gokje. Met DHCP heeft het denk ik niets te maken.

Kun je ook die error log output hier eens laten zien?

nog een tip: In je modem “block fragmented packets” uitzetten wil ook wel eens helpen 

anonymous007
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Pasi Hartelijk dank, zal morgen toepassen

@efok  Hartelijk dank, het blijkt meen ik toch een ipv4 te hebben.

Morgen zal ik controleren of ik DS-lite of Full Dual Stack heb.

Ben terughoudend met delen van log bestand ivm mijn eventuele ip adres weergave aan derden.

Zal morgen block fragmented packets trachten te vinden.

By the way ziet u enig verband met switch van Ubee modem naar Connect Box? Zo ja, welk eigenschappen van Connect Box zou disconnection kunnen veroorzaken?

Mvg,

efok

Level 17
Expert
  • 3844Posts
  • 213Oplossingen
  • 1458Likes

Aan je screenshot te zien heb je alleen IPv4, dat zou da niet het probleem zijn. De connectbox is voor mij een “blackbox” die soms dingen doet die je niet verwacht..

Je mag in de logs je externe IP wel wegpoetsen, het gaat vooral om de meldingen die erin zitten.

@hanh heb jij nog een idee?

Bert

Level 21
Super Expert
  • 64848Posts
  • 4532Oplossingen
  • 17450Likes

@anonymous007 Als je een “Ziggo Tp Link C7 router” hebt?

Is dit de Wifibooster van Ziggo?

Zo ja, dit is alleen een Acces Point en geen router met een DHCP server.

Mogelijk helpt het als je onderstaande instellingen uit vinkt zoals hier te zien is:

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3460Likes

@anonymous007

Net als Bert denk ik dat je met “Ziggo Tp Link C7 router” de Zigoo Wifi Booster bedoelt.
Is dat zo? Zo ja, dan heb je door de speciale Ziggo Firmware voor de TP-link een Access Point en geen Router.

Hoe dan ook.
Waarop is het systeem waarmee je VPN uitval ervaart aangesloten?
Als dit de TP-Link is, probeer dan ‘ns rechtstreeks aan de Connectbox.

De IPv6 test overtuigt me nog niet dat er geen DS-Lite op de Conectbox zou draaien.
Bv stond VPN uit bij de test? Of: geen VPN Connectie, maar testsysteem kreeg geen IPv6 adres toegewezen. Dit is een mogelijk ziek geval. Het kan ook voorkomen in de situatie dat de TP-Link wel een Router is ipv een Access Point, geen IPv6 support geeft en het testsyteem daarop is aangesloten.
Zonder een IPv6 adres op het testsysteem + DS-Lite, krijg je bij de IPv6 test een IPv4 adres te zien van het CGNAT.

Kortom: liever de 100% zekerheid van de Info Page van de Connectbox.
Zie voorbeeldplaatjes. Het is helaas thans niet mogelijk ze als bijlagen mee te sturen. Is hoop ik tijdelijk gekkigheidje van de recent vernieuwde Editor.
Wat heb je?

DS-Lite

IPv4

Full Dual Stack 

anonymous007
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Pasi De DHCP heb ik nog niet uitgezet, maar eerder gaf ik aan dat uit log bestand analyse blijkt dat mijn vpn verbinding systematisch na circa 30 minuten disconnect. 

(nu ik andere poorten gebruik om te testen, disconnect na 27-30 minuten momenteel)

1800/60=30 minuten  staat er bij mijn DHCPv6 server Router advertisement interval.

Ik heb opgezocht wat Router advertisement interval is, maar kom er niet uit.

Zou mijn vpn verbinding vanwege Router advertisement interval kunnen disconnecten?

Zo ja, welk instellingen kan ik wijzigen om dit te voorkomen in DHCP?

Ik kan desgewenst vraag ook voorleggen aan PIA helpdesk.

Ik zal nu de overige suggesties van overige leden toepassen.

Mvg,

anonymous007
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@efok Jouw vraag: heb je een DS-lite profiel, of Full Dual Stack? 

In een ander topic staat:

“Kijk ff bij Geavanceerde instellingen>Beveiliging.
Als daar geen Port Forwarding in het lijstje staat, zoals in bijgevoegd plaatje, dan heb je DS-Lite. Anders is het Dual Stack. “

Bij mij staat er wel Port Forwarding (overigens zijn er geen regels aangemaakt), neem aan dat ik dan Dual Stack heb.

2e vraag namens jouw kant: kan je error log output hier tonen?

Helaas niet aangezien het er 3 oneindig lange lange kladblok bestanden zijn die traceerbaar zijn per error log output, is het onbegonnen werk om alle pagina’s te filteren op ip adres. 

Wat me wel opvalt is dat aan begin van een bestand zowel IPv4 als DHCPv6 te zien is, misschien dat het zo af te lezen is of ik IPv4 of IPv6 gebruik (vraag aan de experts)?

3e vraag: kan ik block fragmented packs uitzetten?

Heb ze niet in in de instellingen aangetroffen van Connect Box, kan Ziggo dat op afstand turn off doen indien gevraagd?

Bert

Level 21
Super Expert
  • 64848Posts
  • 4532Oplossingen
  • 17450Likes

Als eerste probeert het modem een verbinding op te bouwen via IPv6, lukt dit niet, dan valt hij terug op IPv4.

Wat gebeurt er als je de DHCPv6 server op Stateful zet, er worden met IPv6 veel verbindingsproblemen gemeld als de DHCPv6 server op Stateless staat en die zijn met Stateful opgelost.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3460Likes

@anonymous007

Je hebt mijn vragen niet beantwoord.

Dat zijn de zinnen die eindigen met ?, tenzij ze retorisch bedoeld zijn …..
Kun je dit alsnog doen?
Het ziet ernaar uit dat je Full Dual Stack of DS-Lite hebt. Dan is het resultaat van je IPv6 test zeer opmerkelijk. Daar kan op worden voortgeborduurd.

anonymous007
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Be rt Ja inderdaad ik heb speciaal “Ziggo Tp Link C7 router” vermeld om duidelijk te maken dat het door Ziggo speciaal firmware aangepast afgeleverd werd.  

Maar begrijp dat hetgeen voor verwarring heeft gezorgd.

Het moet dan inderdaad in mijn geval “Ziggo Tp Link C7 Access point/Wifi Booster” genoemd worden om verwarring te voorkomen.

Bedankt voor de correctie.

Firewall instellingen waren reeds enabled merk ik op.

anonymous007
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@hanh Hi, ik ben nu bij jouw vragen aangekomen. Bedankt voor je gewaardeerde inbreng.

Waarop is het systeem waarmee je VPN uitval ervaart aangesloten?

Ziggo Wifi Booster/Tp Link C7.

Als dit de TP-Link is, probeer dan ‘ns rechtstreeks aan de Connectbox?

Zal straks mijn laptop in de woonkamer rechtstreeks op Connect box aansluiten.

De IPv6 test overtuigt me nog niet dat er geen DS-Lite op de Conectbox zou draaien.
Bv stond VPN uit bij de test? 

Ja inderdaad VPN stond uit, zie hieronder met VPN aan getest.

Tussendoor:

Wat me wel opvalt als ik in VPN programma instellingen andere remote port selecteer dan disconnect het soms na 27 minuten en nu zelfs al na 10 minuten met UDP Connection Type.

efok

Level 17
Expert
  • 3844Posts
  • 213Oplossingen
  • 1458Likes

Jammer van die logs. Blokkeer beschadigde pakketten staat al uit in je screenshot. Daar doelde ik op. Ondanks de IPv6 test, lijkt het er in je modem op dat je Full Dual Stack hebt.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3460Likes

Sorry voor mijn scherpte.

Ik wilde vanochtend vooral weten wat voor IPv6 op de Connectbox draait. Zie de Info Page, schreef ik.

Omdat je  Port Forwarding in het Menu hebt staan moet dit wel Dual Stack zijn.
Ik zie het inmidels ook aan je Info page, hierboven.

Heb jij een verklaring voor die rare IPv6 test uitkomst? Het systeem dat je gebruikt heeft op het moment van de test nl geen IPv6 adres. Staat Ipv6 daarop uit, soms?

Verwijderd account
Niet van toepassing

@anonymous007  Even ter info, ik maak gebruik van PIA met een Connectbox (IPv4) en Windows 10 en ervaar geen enkel probleem, heb in de Connectbox ‘block fragmented packets’ niet aangevinkt maar heb echter geen Wifi Booster 

anonymous007
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@mguzz Hi mguzz, bedankt ook voor jouw gewaardeerde inbreng.

Kan j aub aanduiden waarin Connect Box settings “block fragmented packets” precies staat?

Interessant dat je geen Wifi Booster (Tp link Ziggo firmware) hebt.

Dan ga ik meteen mijn laptop rechtstreeks op de Connect Box met VPN aansluiten.

Mocht er dan geen disconnect zijn, dan dienen we toch oorzaak van probleem in Wifi Booster advanced settings te trachten te vinden?

@hanh ik ben eigenlijk geen expert speciaal op dit gebied, vandaar dat ik je vraagstelling niet heb begrepen, excuses, ben geen Tweakers.net niveau, meer in de richting van Hardware.info . Bedankt voor je gewaardeerde inbreng.

Mvg,

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3460Likes

Dat maakt allemaal niet uit. Laten we proberen het probleem op te gaan lossen.
Hoe gaat de IPv6 test met een systeem aangesloten op de Connectbox? Maakt dat iets uit?

Verwijderd account
Niet van toepassing

@anonymous007  Hoi, ff in het Nederlands, staat onder:

Geavanceerde instellingen → Beveiliging → Firewall → Blokkeer beschadigde IP-paketten

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3460Likes

Ik ben nog niet toe aan Firewall instellingen, maar kijk zeer op van de IPv6-test in een Dual Stack omgeving. Onderzoek hiernaar is nodig.

Trek me voor de eenvoud van de reakties nu verder even terug en zie morgen wel wat de ontwikkelingen zijn.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Kijk jij je favoriete programma het liefst live of op een later moment?

Uitgelicht topic