1
Vraag
2
Reageer en help mee
anonymous007

Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

VPN disconnection

1)Wat is het probleem? 

Vpn verbinding disconnection na max 31 minuten.

(nadat je verbinding hebt gemaakt, disconnect vpn programma in Win 10 zichzelf en blijft zo. Je dient dan programma handmatig te sluiten en herstarten om te verbinden)


2)Sinds wanneer speelt het probleem?

  • Voorheen een Ziggo Ubee modem en Ziggo Tp Link C7 router→ geen problemen ervaren
  • Sindskort overgestapt naar Ziggo Connect Box en Ziggo Tp Link C7 router → start disconnection
  • Vpn via mobiel netwerk gebruik op smartphone → geen problemen


3)Welk type VPN wordt er gebruikt? (PPTP, OpenVPN, L2TP/IPSec, …)

OpenVPN zover ik aflees via de website van vpn programma


4)Welke VPN-cliënt wordt er gebruikt?

Het bekende PIA (Private Internet Access)


5)Is er ook sprake van een foutmelding (en welke) en heb je contact gehad met de VPN provider en wat geeft deze aan?

Windows programma van PIA genereert een uitgebreide foutmelding rapport (debug log) en zend hetgeen naar helpdesk. Men vertelt dat het modem/router gerelateerd is en adviseert bepaalde instellingen die het probleem zouden moeten verhelpen. Echter aangezien het door Ziggo geleverde modem en router instellingen zeer beperkt zijn heb ik niet veel kunnen aanpassen waar van toepassing.

 

Antwoord PIA 1:

“I am seeing the disconnects in the logs, very evenly spaced at about 31 minutes and would like to ensure the following is configured in your router, to allow unimpeded access to our services through that device:

The following ports are allowed and unrestricted:

    • OpenVPN: UDP ports 53, 1194, 1197, 1198, 8080, and 9201; TCP ports 80, 110, 443, 501, 502
    • L2TP: UDP 500, 1701, and 4500
    • PPTP: TCP 1723 or Protocol 47 (GRE)
  • VPN passthrough is enabled for all protocols
  • Port forwarding is not enabled
  • QoS is not enabled

I would also like to ask that you power cycle your router as well by turning off the router for a full 60 seconds, then bringing the router back up. If you also have a modem or modem/router that feeds your router also cycle this unit as well.”

 

Antwoord PIA 2:

Regarding the modem from your provider:
We don't know, what might cause the issue and we wouldn't be able to support

that, as this is something, which is your personal network. We would be only able to 

support and troubleshoot the application and connectivity issues from the PIA app.

 

What we can help you with:

That device is a router/modem combination, which surely has security features included, as much as firewall settings. You might check for lease times of IP addresses, which could result in reconnect times as well as firewall settings. 

 

When using our service you receive a new, public IP address, which is not the same as your IP address, which you would receive from the provider. That could create an issue.

 

Either way, that would be something, where you might find solutions on the internet, as other users of that device and internet provider have experienced with using a VPN on that device.

 

If you wouldn't be able to make changes on this device, we would recommend using a personal router instead, as you would have more control over those settings. 

 

Sorry for the inconvenience.


Looking forward hearing from you again.

 

Regards”


6)Andere relevante info?

  • Voorts heb ik standaard altijd Norton Security en Malwarebytes programma’s actief staan, maar in de settings ervan lees ik naar mijn beste weten niet af dat de firewall settings van deze 2 programma’s PIA vpn programma blokkeert.

 

Wie of wie kan mij uit deze ongewenste situatie redden?

Indien meer info vereist is, kan ik hetgeen trachten te beantwoorden.

Bij voorbaat hartelijk dank.
Mvg,

 

37 Reacties 37
anonymous007
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@mguzz Thanx, tijdens Engels had ik het over het hoofd gezien. Bij mij stonden de ““block fragmented packets” reeds uit voor IPv4 en IPv6. 

 

Fantastisch nieuws, idem jouw situatie, zodra ik mijn laptop connect met de Connect Box ipv de Tp link Wifi Booster, heb ik geen disconnect meer!


Zie hieronder de IPv4 IPv6 test resultaten.

Laten we ener volgende dagen achterhalen waarom tijdens VPN connectie met mijn Wifi Booster disconnect dan wel optreed (zal dan eerst in de Wifi Booster instellingen uiteraard een kijkje nemen).

 

Bedankt allen voor gewaardeerde inbreng!

Mvg,

 

Geen VPN connection op Connect Box

 

VPN connection op Connect Box (PIA gaf al aan dat ze IPv6 niet toepassen)

 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

 We kunnen dus uit je IPv6 test screenshots concluderen dat je WiFi booster je IPv6 om zeep helpt? @Michael Ziggo is daar iets van bekend? Toch al met al een wat vreemde zaak.

anonymous007
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@hanh Heb jij een verklaring voor die rare IPv6 test uitkomst? Het systeem dat je gebruikt heeft op het moment van de test nl geen IPv6 adres. Staat Ipv6 daarop uit, soms?

Bron 1:https://www.privateinternetaccess.com/helpdesk/kb/articles/do-i-need-disable-ipv6-traffic-on-my-wind...

Bron 2:https://asahi-net.jp/en/support/guide/ipv6/for_win.html

 

Ik meen te begrijpen dat op mijn desktop computer verbonden met Wifi Booster (datgene waar disconnect vpn probleem voorkomt), IPv6 aangevinkt staat, maar er toch geen verbinding kan worden gemaakt aan de hand van de status screenshot, en er ook een DNS probleem voorkomt.

 

DNS solution voorstellen:

Bron: https://www.technipages.com/flush-and-reset-the-dns-resolver-cache-using-ipconfig

Bron: https://www.drivereasy.com/knowledge/fix-dns-server-not-responding-error-windows-10-8-7-solved/

Bron: https://www.ubergizmo.com/how-to/fix-dns-server-not-responding/

Bron:https://blog.pcrisk.com/windows/12235-how-to-fix-the-dns-server-isnt-responding-error

Bron: https://windowsreport.com/dns-server-is-not-responding-windows-10/#15

 

Mvg,

 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Wat zie je als je op de knop details klikt in de schermen hierboven?

anonymous007
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@efok  Mvg,

 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

@anonymous007 Je hebt je IPv6 adressen afgedekt, wat ik kan begrijpen. Opvallend is echter dat je in elk geval wel een IPv6 configuratie hebt op je netwerkkaart (de 2001-adressen). Desalniettemin zegt je PC “geen internet-toegang” over IPv6, en geen DNS server bereikbaar.

Er staat me ergens iets van bij dat de Wifi-booster zichzelf soms als IPv6 gateway adverteert, terwijl hij dat natuurlijk niet is…

Bij je IPv6 gateway staat een fe80 adres, dat zou kunnen kloppen, maar misschien ook niet. Kun je kijken of dit verandert als je de PC rechtstreeks op het modem aansluit, of via de Wifi-booster?

PS: Een fe80-adres is een lokaal adres en kun je hier wel delen, de 2001 adressen niet.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@efok  Klopt. Een TP-link Wifi Booster die als IPv6 Gateway ging functioneren. Er onstaat dan, als me goed herinner, een  probleem met IPv6 connnecties, zoals Dual Stack Sites die soms niet te bereiken zijn.

Dit probleem lijkt daar niet op.

Topic kan ik niet vinden. 
@Mark Ziggo jij misschien?

Een relatie met de VPN-uitval achter de TP-Link, en ’iets’ met IPv6, zie ik ook nog niet zo. Die VPN verloopt via een IPv4 connectie..

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

In navolging op het onderonsje met efok..…

Ik heb voor gemakkelijke beantwoording mijn vragen een nummertje gegeven.

@anonymous007

Wat volgens mij zo te zien vast staat.

----------------------------------------------------------------------------------------
Je hebt een Arris Connectbox met Dual Stack Firmware. De software versie is nl van een Arris.

De IPv6 tests met het testsysteem aan de Connectbox, laten vermoedelijk wel zien wat je kunt verwachten. Niet alles is te zien door het afdekken van de adressen...
Zonder VPN Connectie netjes een IPv6 adres van het testsysteem in kwestie en het externe IPv4 adres van de Connectbox. Check this out. (Vraag 1) Kun je dit bevestigen?
Met VPN Connectie, alleen een IPv4 adres. Dat moet dan het IPv4 adres van de VPN Server zijn. Check this out. (Vraag 2) Kun je dit bevestigen?

----------------------------------------------------------------------------------------

Ik ben nog een beetje onzeker over wat er bij de IPv6-test gebeurt als je het testsysteem aansluit op de TP-Link.
Dat zou hetzelfde beeld moeten geven als aan de Connectbox. Je hebt eerder weliswaar een plaatje van een IPv6-test laten zien aan de TP-Link, maar dat kan nog met VPN-verbinding zijn geweest; dan klopt het. Dat is niet helemaal duidelijk voor mij.
(Vraag 3) Kun je dit nog eens testen zonder VPN Connectie en laten weten wat hier uit komt?
Als er hierbij ook alleen een IPv4 adres is, dan is dat een opmerkelijk resultaat, dat nader onderzocht moet worden. In dit vreemde geval moet dit het externe Ipv4 adres zijn van de Connectbox. (Vraag 4) Klopt dit?

Wat uiteraard blijft staan is het oorsponkelijk gemelde probleem: het na een ongeveer vaste periode wegvallen van de VPN verbinding.
Er is getest dat dit niet gebeurt bij aansluiting op de Connectbox- alleen bij aansluiting op de TP-Link.
Dat is ook opmerkelijk, maar staat naar mijn smaak los van het evt onverwacht ontbreken van een IPv6 adres bij aansluiting aan de TP-Link.

Als het inderdaad over 2 losstaande toevallige problemen gaat, dan is dit een lastige Case. Ook daar moet uit te komen zijn.
 

anonymous007
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@efok @hanh Voordat ik jullie wel gewaardeerde vragen kan beantwoorden, heb ik nieuwe relevante informatie, maar allereerst snel samenvatting van wat ik tot nu toe heb getest met ipv6 test:

  • In slaapkamer staat een desktop pc die via ethernet verbonden is met Wifi Booster (Tp Link C7 Ziggo firmware adjusted)
  • Zodra je hiermee VPN connect, heb je na max 30 minuten een disconnect.
  • En Network Diagnostics geeft DNS Server probleem aan.

 

  • In de woonkamer staat Connect Box. Zodra ik mijn laptop hier op aansluit via wifi met vpn connection heb ik geen VPN disconnection issue en ook geen DNS Server probleem.

 

Plus nieuw ipv6 test:

  • In slaapkamer heb ik mijn laptop via wifi aangesloten op de Wifi Booster.
  • Met VPN connection heb ik geen disconnection (na 1 uur geen uitval).
  • Ook geen DNS Server probleem.
  • De test resultaten kunt u hieronder raadplegen

 

IPv6 test laptop, verbonden met Wifi Booster (zonder vpn):

 

 

IPv6 test laptop, verbonden met Wifi Booster (met vpn) (1ste test direct na vpn verbonden te zijn)

 

 

IPv6 test laptop, verbonden met Wifi Booster (met vpn) (2de test na 15 minuten met vpn verbonden te zijn)

 

 

 

Vraag: Is het dus dat de Wifi Booster dan wellicht niets te verwijten valt/of maar ten dele m.b.t. VPN disconnection, en dus dat mijn desktop computer wellicht ook iets te verwijten valt (zoals DNS instellingen, ethernetkaart gerelateerd, en andere mogelijke oorzaken die u kunt bedenken) ?

 

Persoonlijk denk ik dat als ik mijn desktop pc in de woonkamer op de Connect Box zal gaan aansluiten, dan zal blijken of VPN disconnect zich continueert, en dat mijn vraag (hierboven) beter beantwoord kan gaan worden.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@anonymous007

   IPv6 test laptop, verbonden met Wifi Booster (zonder vpn)


Mooi zo, het resultaat. Conclusie: er is geen IPv6 probleem bij aansluiting aan de TP-Link.
Of je nu aansluit op de Connectbox of op de TP Link, de IPv6-tests met of zonder VPN leveren hetzelfde op. Right?
Een hele geruststelling. Ja, ja goed testen is een nauwkeurig werkje, dat in alle rust moet worden uitgevoerd. Je laat ook nog een hoop andere dingen zien, die ik niet vroeg. Dat laat ik nu ff nog voor wat het is. Alles op zijn tijd.

Over blijft het VPN disconnectie probleem aan de TP-Link en dan alleen met een bekabelde verbinding, laat je weten. Niet via een Wifi verbinding.
Weet je zeker dat je een Wifi verbinding gebruikt met de TP-Link?
Als de Wifi netwerknamen (SSIDs) van Connectbox en TP-Link gelijk zijn gemaakt, dan kun je dat niet zien. Maak ze zonodig ongelijk.
We moeten alle details precies weten, om verder te komen.
 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Goed bezig zeg! Een bedrade test met de laptop op de WiFi-booster kan ons nog vertellen of het uitmaakt via WiFi of ethernet. Als dat goed gaat, moeten we het denk ik toch in je PC op de slaapkamer zoeken.

anonymous007
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@hanh @efok Hartelijk dank beiden!   

Ik heb zojuist ook ipv6 test gedaan van desktop computer in de woonkamer op de Connect Box, en het blijkt dat DNS server probleem en vpn disconnection (uitval na ca. 20 minuten) zich continueert. Zie resultaten hieronder.

 

IPv6 test desktop pc, verbonden met Connect Box (zonder vpn):

 

 

IPv6 test desktop pc, verbonden met Connect Box (met vpn):

 

 

 

Derhalve, ben ik het met jullie ook eens dat vpn disconnection hoogstwaarschijnlijk te wijten is aan instellingen van mijn desktop pc. 

Ik zal ener deze dagen allereerst drivers van ethernet kaart+vpn programma verwijderen en herinstalleren, als dat niet lukt dan zou ik mij denk ik moeten wenden tot DNS server probleem.  

Mvg,

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Ik zie maar liefst 5 2001 dns servers op je screenshot? Hmm

Je kan op de command prompt (type cmd in de zoekbalk) nog even kijken of je de gateway en de dns servers over IPv6 kan bereiken met

ping -6 fe80::1a35:etcetera:etcetera

En 

ping -6 2001:etcetera

Verder ben ik wel wel benieuwd wat

nslookup www.knmi.nl

oplevert.
 

Alledrie vanaf de desktop met issues.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Zoom nu in op 2 andere eerdere plaatjes over wel/niet IPv6 tijdens een VPN Connectie.
IPv6 test laptop, verbonden met Wifi Booster (met vpn) (1ste test direct na vpn verbonden te zijn)
Dit klopt wel, naar mijn smaak. De IPv4 VPN verbinding knijpt IPv6 support tijdelijk af op de PC, zodat er een IPv4 verbinding kan gaan lopen naar Dual Stack Servers, zoals bv www.google.com. Zonder VPN zou dat een IPv6 verbinding worden. PIA indersteunt dit niet.
Zie bij PIA: https://www.privateinternetaccess.com/helpdesk/kb/articles/why-do-you-block-ipv6-2

Private Internet Access offers IPv6 Leak Protection by automatically disabling IPv6 traffic while connected to the VPN.

IPv6 test laptop, verbonden met Wifi Booster (met vpn) (2de test na 15 minuten met vpn verbonden te zijn)
Dat er nu wel IPv6 connectiviteit wordt gezien door de PC is opmerkelijk. Het valt niet samen met de uitval van de VPN-verbindng, toch? En ook geen andere gekke verschijnselen, zoals www.google.com ineens niet of slecht bereikbaar?
Een goede verklaring heb ik hier nog niet voor, maar als het niet samenvalt met raar gedrag van de verbinding, zou ik er vooralsnog niet veel zorgen over maken.

anonymous007
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@efok  @hanh  Wederom bedankt voor jullie inbreng!

 

Ik heb de meeste tips van volgend link toegepast (dns server gerelateerd), maar geen succes:

https://troubleshooter.xyz/wiki/fix-dns-server-not-responding-error/

 

Zojuist kwam ik op een fantastisch idee: ik heb nog een wifi usb adapter thuis liggen:

https://www.edimax.com/edimax/merchandise/merchandise_detail/data/edimax/nl/wireless_adapters_ac1200...

 

Ik heb dus ethernet op mijn desktop pc uitgeschakeld en vervolgens via deze wifi adapter verbinding gemaakt icm VPN verbinding. Maar helaas wederom vpn disconnection na 26 minuten.

 

Ik kan nu ook mijn intel netwerk (ethernet) kaart wegstrepen als mogelijk oorzaak van mijn vpn disconnection op mijn desktop pc.

 

Aangezien ik nu wederom zal gaan starten werken, zal ik mij een tijdje niet bezig houden met huidig topic.

 

Allen bedankt voor uw inbreng, en iemand die nog ideeën heeft hoor ik van harte (voor een volgend keer in de nabije toekomst)!

Vriendelijke groet,

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Ik denk even hardop, het lijkt wel of er iets in een soort slaapstand gaat, gezien die tijd.

Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Energiebeheer\Instellingen voor beheerschema bewerken

Geavanceerde energie-instellingen wijzigen → en dan alles nalopen.

Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes

Heb je dit topic al eens bekeken? Soortgelijk probleem en daar lijkt het opgelost.

 

Ik werk zelf trouwens ook al een tijd met PIA en er zijn wat onhebbelijkheden, voornamelijk op mijn windows 8.1 pc. De windows 10 PC werkt perfect.

Met IPv6 geactiveerd heb ik geen verbinding, zelfs niet als ik ook IPv4 aan heb. Disable ik IPv6 dan werkt het

Ook als er internet is, dan nog krijg ik een uitroepteken bij de verbinding. Dit komt doordat PIA een eigen netwerkadapter aanmaakt en de “normale” netwerk adapter kennelijk niet langer een verbinding ziet.

Verder heb ik sowieso veel DNS problemen, waarschijnlijk vanwege de DNS leak protection van PIA, waardoor ik soms, zelfs met 8.8.8.8 ingesteld, geen DNS heb.

Kortom: als het werkt is het fijn, maar soms zijn er wat nare problemen.

 

stephenrollins

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Brother Printer Drivers are a dedicated piece of software programs that are vital for proper functioning of your avant-garde Printers. This software application equips your Computer with the capacity to command the Printer. It is a user-friendly communication solution between your Computer/ Laptop and Printer. It allows your Computer to efficiently execute the Printer’s functions. In short, this software allows you to experience all the functions and features of your Printer without any hassle. What Brother Printer Drivers is and Advantages of it

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic