1
Vraag
2
Reacties
pcmerkx

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

VPN: biedt het bescherming?

Kan ik als Ziggo klant mijn PC met VPN beschermen en zo ja , hoe dan ?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Wat Be rt schrijft is allemaal waar maar is nog geen volledig antwoord op de vraag van pcmerkx.:grinning:

Veel extra veiligheid biedt een VPN inderdaad niet. Wel kan de VPN anonimiteit bieden en is een goede VPN erg doeltreffend wanneer je geen last wilt hebben van het niet kunnen bereiken van websites omdat je uit het verkeerde land komt. Verder is een VPN bijzonder nuttig wanneer je onderweg wel eens gebruik maakt van openbare WiFi. Jouw verbinding is dan volledig versleuteld.

Wanneer je van een VPN-dienst gebruik wilt maken dan heb je software nodig om de verbinding tot stand te brengen. De meeste betaalde VPN-diensten kunnen Open VPN gebruiken. Wij gebruiken Nord VPN. Op de Mac kunnen we gebruik maken van zowel de eigen app van Nord VPN als Open VPN. Zie bijvoorbeeld: https://nordvpn.com/nl/download/mac/

De gegevens van ons abonnement kunnen we gebruiken op maximaal 6 apparaten. Er bestaat software voor Windows, Linux, macOS, iOS en Android. Dat maakt het erg flexibel.

Dus het korte antwoord is: ja, je kunt een VPN gebruiken wanneer je dat wilt. Het installeren hangt af van degene bij wie je de dienst afneemt.

Bekijk in context

9 Reacties 9
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
VPN bied geen bescherming als je op een site zit en je klikt daar iets verkeerds aan.

Ga je met VPN naar de USA en dan het internet op, dan is alles ook zomaar te zien als je geen HTTPS websites bezoekt.

Een VPN wordt gebruikt om je digitale informatie te beschermen tegen hackers.
VPN is alleen superveilig als je vanuit huis werkt en één directe VPN tunnel hebt met de server van het bedrijf waar je voor thuiswerkt.

Daarnaast wordt een VPN gebruikt om censuur tegen te gaan en anoniem op internet te zijn. Andere redenen waarom men een VPN gebruikt is om veilig en anoniem te kunnen downloaden en de Amerikaanse Netflix te kijken of uitzending gemist in het buitenland te kunnen kijken.

Verder bied het geen enkele veiligheid.
pcmerkx
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dank Bert voor je snelle en heldere reactie, pieter
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Wat Be rt schrijft is allemaal waar maar is nog geen volledig antwoord op de vraag van pcmerkx.:grinning:

Veel extra veiligheid biedt een VPN inderdaad niet. Wel kan de VPN anonimiteit bieden en is een goede VPN erg doeltreffend wanneer je geen last wilt hebben van het niet kunnen bereiken van websites omdat je uit het verkeerde land komt. Verder is een VPN bijzonder nuttig wanneer je onderweg wel eens gebruik maakt van openbare WiFi. Jouw verbinding is dan volledig versleuteld.

Wanneer je van een VPN-dienst gebruik wilt maken dan heb je software nodig om de verbinding tot stand te brengen. De meeste betaalde VPN-diensten kunnen Open VPN gebruiken. Wij gebruiken Nord VPN. Op de Mac kunnen we gebruik maken van zowel de eigen app van Nord VPN als Open VPN. Zie bijvoorbeeld: https://nordvpn.com/nl/download/mac/

De gegevens van ons abonnement kunnen we gebruiken op maximaal 6 apparaten. Er bestaat software voor Windows, Linux, macOS, iOS en Android. Dat maakt het erg flexibel.

Dus het korte antwoord is: ja, je kunt een VPN gebruiken wanneer je dat wilt. Het installeren hangt af van degene bij wie je de dienst afneemt.
pcmerkx
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Nog even een vraag: Als ik VPN toch wil downloaden op mijn PC , heeft Ziggo zoiets en waar kan ik dan instructies vinden
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
iMark Dank voor je waardevolle aanvulling, #LekkerBezig zo.

Hier wat informatie over een VPN verbinding.
https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/vpn-op-internet-via-een-vpn-provider-25980

Maar misschien kunnen anderen dit nog verdiepen met meer informatie over hoe en wat.
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Be rt Zo komen we er wel.
Jouw verwijzing naar de uitleg van Ziggo over het gebruik van een VPN is ook bijzonder nuttig.

pcmerkx Het komt er kort gezegd op neer dat je eerst een keuze maakt voor de VPN-provider en dat je daarna de instructies volgt van die provider hoe je de software installeert. Ik heb alleen ervaring met het installeren van Nordvpn. Dat was niet bijzonder ingewikkeld. Na betaling moest ik inloggen met mijn e-mailadres en een wachtwoord aanmaken. Na inloggen kreeg ik een interactief plaatje van een wereldkaart te zien. Ik kan nu kiezen uit welk land ik wil komen wanneer ik een website bezoek.
pcmerkx
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Jullie reacties (Bert-Mark) waren zeer leerzaam, dank daarvoor
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Ik wist tot afgelopen juli ook nauwelijks iets van VPN. Ik kreeg van mijn schoonvader in Engeland een computertijdschrift te leen met allerlei tips hoe je Britse tv kunt kijken buiten Groot-Brittannië. Daar waren we zeer in geïnteresseerd en zo ben ik bij VPN's terechtgekomen. Het werkt allemaal veel eenvoudiger en beter dan we ooit hadden kunnen denken.

Nooit te oud om te leren.
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Welkom hier, pcmerkx. Fijn dat je er uit bent gekomen met de goede hulp van iMark en Be rt. #LekkerBezig jullie!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic