1
Vraag
2
Reacties
JJ.Mous

Stamgast
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

VPN Problemen Connectbox GiGa

Goedemorgen,

Ik gebruik al een tijd een pptp vpn vanuit het huis van een werknemer naar een vpn router (Vigor2925) achter mijn connectbox giga. Dat is een aantal maanden goed gegaan, maar nu kan ik geen verbinding meer tot stand brengen.

deze tweede router scheidt mijn thuisnetwerk van ons bedrijfsnetwerk waar ik de vpn verbinding naar maak.

Ik heb in de giga box poort 1723 geforward naar de Vigor2925 router. Ook als ik de poort test op het internet staat deze open. toch kan ik geen verbinding maken. Wat kan dit zijn.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 14234Posts
  • 878Oplossingen
  • 5797Likes

Bij gebruik van een eigen router wordt bridge mode aanbevolen, router achter router c.q. dubbele NAT is niet optimaal.

Heb je gecontroleerd of de IP-adressen van de routers aan beide zijden van de tunnel nog hetzelfde zijn? Indien je in voormalig UPC-gebied woont, kunnen er de afgelopen maanden meerdere wijzigingen geweest zijn.

Bekijk in context

6 Reacties 6
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 61488Posts
  • 4190Oplossingen
  • 15633Likes

Dat gaat buiten mijn kennis, maar mogelijk kan @DennyW of @tobiastheebe je helpen.

Zij komen langs als / zodra zij online zijn.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 14234Posts
  • 878Oplossingen
  • 5797Likes

Bij gebruik van een eigen router wordt bridge mode aanbevolen, router achter router c.q. dubbele NAT is niet optimaal.

Heb je gecontroleerd of de IP-adressen van de routers aan beide zijden van de tunnel nog hetzelfde zijn? Indien je in voormalig UPC-gebied woont, kunnen er de afgelopen maanden meerdere wijzigingen geweest zijn.

DennyW
Expert
Expert
  • 3027Posts
  • 247Oplossingen
  • 855Likes

In het algemeen is het zo dat als het initiatief voor het maken van een verbinding met een server, vanuit jouw thuisnetwerk (over één of twee routers) -dus als client- komt,  je zelf geen portforwarding hoeft in te stellen (om de verbinding te maken. "Open" houden van de firewall voor de totstand gekomen verbinding kan soms lastiger zijn.

Aan de kant van de verbinding daar waar de server (VPN) zit, kan portforward wel spelen (als de VPN-server achter NAT zit). Die server wordt namelijk -zo maar- van buitenaf aan geroepen.

Normaliter heeft een VPN-server een log. Mogelijk kan je daar zien of je server wel of niet bereikt en of er een foutmelding is.

Als de server een IP-adres aan je uitgeeft dat conflicteert met je eigen IP-adres(sen reeks), gaat het ook niet goed.

Marinus
Expert
Expert
  • 499Posts
  • 22Oplossingen
  • 194Likes

@JJ.Mous 

Wellicht hier een beetje off-topic, maar een PPTP VPN wordt niet gezien als veilig.

Het is "makkelijk" op te zetten, maar al jaren niet secure.

JJ.Mous
topicstarter
Stamgast
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik gebruik een ddns adres, dus deze wordt geüpdate. En het IP adres van de windows client verwijst dus naar mijn Connect Giga router IP adres. Het vreemde is dat hij het gewerkt heeft, en nu sinds een week of 2 niet meer. De poort forwarding van mijn giga router gaat denk ik niet goed. Intern kan ik wel met bv. mijn telefoon een verbinding maken met de vpn server. 

Maar ik ga de giga maar eens in bridge modus laten zetten, en mijn vigor router met 2 Vlan's configureren om huis en werk gescheiden te houden?

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 14234Posts
  • 878Oplossingen
  • 5797Likes

Met bridge mode is port forwarding niet meer nodig, als de VPN-server op de router zelf actief is.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic