Hallo,
Als ik thuis werk, dan werk ik met een Forticlient VPN verbinding met mijn werk.
Deze verbinding is erg traag. Het laden van bestanden van en naar mijn de servers duurt lang en het kopiëren van bestanden van de ene naar de andere serverschijf duurt ook lang.
Kunnen jullie dit probleem verhelpen?
De gewone verbinding met internet werkt prima.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Welk type modem heb je?
Het is handig om het type modem te vermelden in je profiel.
@Bertw92 schreef:...
Als ik thuis werk, dan werk ik met een Forticlient VPN verbinding met mijn werk.
Deze verbinding is erg traag. Het laden van bestanden van en naar mijn de servers duurt lang en het kopiëren van bestanden van de ene naar de andere serverschijf duurt ook lang.
...
Hallo,
Dat werken met een VPN vaak trager is dan zonder, is natuurlijk logisch. Een vpn is een extra 'laag' bovenop uw normale netwerk/internet en die extra laag kost tijd. B.v. voor het encrypten van uw data, voordat deze via het internet verstuurd kan worden en het decrypten voordat u de data kan lezen/gebruiken.
Tevens is vaak de throughput via een vpn beperkt, ter voorkoming dat b.v. 1 user ( met een hele grote internet 'buis' ) te veel performance opslurpt van de netwerk-server ( waar uw vpn uitkomt ), zodat andere gebruikers van diezelfde server daar geen last van krijgen.
Het down- en uploaden van data via een vpn is natuurlijk ook afhankelijk van uw internet abonnement. Terwijl er genoeg download snelheid bij Ziggo ( uw abonnement ) beschikbaar is, is de upload snelheid vaak erg beperkt. Dus zal het uploaden bij Ziggo vaak langer duren, dan het downloaden van dezelfde data. Waarbij hoe groter de data, hoe merkbaarder het verschil tussen down- en upload.
Gaat u dan ook nog files kopiëren van de ene naar de andere netwerkschijf, dan is het mogelijk ( afhankelijk van het gebruikte systeem ) dat die data eerst gedownload wordt naar uw desktop/laptop en vandaar weer ge-upload wordt naar de nieuwe bestemming. Waarbij e.e.a. nogal omslachtig wordt : vpn encryptie op de server <> via internet <> vpn decryptie op uw desktop/laptop <> vpn encryptie op uw laptop/desktop <> via internet <> vpn decryptie op de server. Daarbij wordt natuurlijk de hele keten, uw laptop/desktop, uw vpn en uw internet verbinding op hetzelfde moment extra ( = dubbel ) belast. Want de data gaat dan eerst naar uw laptop/desktop en dan direct weer terug naar de server.
Als u dagelijks veel en/of grote bestanden van netwerkschijf naar netwerkschijf moet kopiëren en wat erg lang duurt, dan misschien uw IT'er vragen of men u andere technieken kan geven, waarbij de server de kopieerslag 'intern' doet en alleen uw kopieer commando over uw vpn naar diezelfde server gaat.
Ik heb hem toegevoegd. Bedankt voor de tip. Het is idd een smartwifi modem.
Zal het eens proberen dit weekend.
Verder gebruik ik een TP-Link deco m4 systeem. Daar zit mijn laptop met een netwerkkabel in aangesloten.
Een witte SmartWifi modem van Aris of Compal connectbox
I.c.m. een TP-Link deco m4 systeem
@Bertw92 schreef:...
Verder gebruik ik een TP-Link deco m4 systeem. Daar zit mijn laptop met een netwerkkabel in aangesloten.
Hoe hebt u de Deco stations aangesloten en in welke mode staat de Deco set ? U kan dat instellen/controleren in de Deco app ( start de app, kies "meer", kies "Geavanceerd" en controleer "Bewerkingsmodus" ).
Als u de Deco's alleen heeft voor het verbeteren van wifi, dan is AccessPoint mode de enige juiste mode voor de Deco set. In AP mode staan bijna alle Deco functies uit en zijn de Deco's eigenlijk 'simpele' wifi stations, die samen een Mesh wifi netwerk vormen en zo geheel opgaan in de rest van uw netwerk
In deze mode kan u bijna niets instellen in de Deco set, maar dat is ook niet nodig, want de Ziggo Modem/Router ( natuurlijk dan in router mode ) blijft de 'baas' in uw netwerk en daar moet u alles instellen.
Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO. Het is dan wel een bijna 4 jaar oud 'document', maar misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.
Om het probleem wat sneller in stukken te knippen en om sneller te achterhalen waar het probleem zit, zou u de laptop ook ( tijdelijk ) rechtstreeks op de Ziggo Modem/Router kunnen aansluiten. Want dan is het hele wifi gedeelte er tussenuit. Als dan de vpn verbinding nog steeds traag is, dan is het niet de wifi verbinding. Is de traagheid dan geheel weg, dan heeft het Deco systeem/wifi een probleem.
Want u heeft de laptop dan wel bedraad op een wifi station aangesloten, maar als dát Deco station m.b.v. wifi gekoppeld is aan een ander Deco station, dan levert dát natuurlijk vaak wat extra vertraging op ( leest u de Leidraad voor TP-Link DECO ). Vooral als er veel data over die wifi verbinding gaat, b.v. als u data kopieert van schijf naar schijf en zo de data dubbel over de verbinding stuurt.
De connectboxen kunnen niet altijd goed overweg met VPN verbindingen. Wellicht helpt een modemswitch nasr de sagemcom
Hi @Bertw92 - is het nog gelukt om het één en ander te testen? 🙂
Inmiddels heb ik alle opties van de firewall beveiliging uitgezet, behalve de firewall beveiliging zelf. Dit had geen effect.
Daarna heb ik het modem en de deco's een keer opnieuw opgestart. Dit had ik geen effect.
Ook heb ik mijn laptop een keer rechtstreeks met het modem verbonden. Dit had helaas ook geen effect.
@Bertw92 schreef:Inmiddels heb ik alle opties van de firewall beveiliging uitgezet, behalve de firewall beveiliging zelf. Dit had geen effect.
Daarna heb ik het modem en de deco's een keer opnieuw opgestart. Dit had ik geen effect.
Ook heb ik mijn laptop een keer rechtstreeks met het modem verbonden. Dit had helaas ook geen effect.
Vooral die laatste regel ( "...Ook heb ik mijn laptop een keer rechtstreeks met het modem verbonden. Dit had helaas ook geen effect...." ) is belangrijk. Want als e.e.a. op de bron al niet goed/traag werkt, dan zal het op alle daarop aangesloten apparatuur ook niet goed werken.
Is uw Ziggo aansluiting ( de AOP, het witte Ziggo muurkastje ), eventuele splitters/versterkers en coax bekabeling wel up-to-date? Kan u hier daarvan wat foto's plaatsen, zodat de experts hier dat kunnen controleren ?
Ik heb hieronder een aantal foto's van de installatie toegevoegd. De internetkabel gaat vanaf het kastje aan de muur rechtstreeks naar het modem. De splitter is enkel voor de tv aansluiting, dus die heeft er niets mee te maken. Heb hem voor de zekerheid bijgevoegd.
Alles is geplaatst in 2018. In 2024 heb ik een nieuw modem geïnstalleerd.
De coaxinstallatie ziet er goed uit met up-to-date AOP, splitters en kabels.
Dikke kans dat deze connectbox zich gewoon verslikt in de VPN met die puma6 chip. Dat is geen topper.
@efok schreef:Dikke kans dat deze connectbox zich gewoon verslikt in de VPN met die puma6 chip. Dat is geen topper.
Dat deze ConnectBox geen topper is, dat heb ik ooit zelf gemerkt, maar....
...een vpn verbinding is voor de CB niet meer 'werk', dan een verbinding zonder vpn. Als de vpn software op de CB zou zitten, dan zou de CB de versleuteling moeten doen, maar dat is niet het geval.
De CB is dan wel netjes opgehangen, maar deze hangt aardig krap tussen de buizen en staat m.i. bijna tegen een Deco station. Tussen al die elektrische velden, daar zal e.e.a. wel niet beter van worden, maar tegen een Deco station lijkt mij veel minder ideaal !
Het zou heel fijn zijn als een medewerker van Ziggo even kan kijken of er problemen zijn rondom het netwerk van mijn VPN. IP adres is bekend, dus zou snel gechecked kunnen worden.
Wat de snelheid, de AOP en de positie van mijn CB betreft, als dit allemaal niet goed zou zijn dan zou mijn gewone internet in huis toch ook instabiel moeten zijn of zie ik dat verkeerd? Ik heb constant maximale up- en download snelheid. Dus dat is het probleem niet.
@Bertw92 schreef:
...Wat de snelheid, de AOP en de positie van mijn CB betreft, als dit allemaal niet goed zou zijn dan zou mijn gewone internet in huis toch ook instabiel moeten zijn of zie ik dat verkeerd? Ik heb constant maximale up- en download snelheid. Dus dat is het probleem niet.
Oke !
Dus alleen als u thuiswerkt met de vpn is de verbinding traag. Dat betreft dus alleen de verbinding met uw werk, had u de IT afdeling van u werk al eens gevraagd ?
En ... had u het onderstaande al gelezen ( waarbij ik wat belangrijke regels vet/bold heb gemaakt )?
"...Dat werken met een VPN vaak trager is dan zonder, is natuurlijk logisch. Een vpn is een extra 'laag' bovenop uw normale netwerk/internet en die extra laag kost tijd. B.v. voor het encrypten van uw data, voordat deze via het internet verstuurd kan worden en het decrypten voordat u de data kan lezen/gebruiken.
Tevens is vaak de throughput via een vpn beperkt, ter voorkoming dat b.v. 1 user ( met een hele grote internet 'buis' ) te veel performance opslurpt van de netwerk-server ( waar uw vpn uitkomt ), zodat andere gebruikers van diezelfde server daar geen last van krijgen.
Het down- en uploaden van data via een vpn is natuurlijk ook afhankelijk van uw internet abonnement. Terwijl er genoeg download snelheid bij Ziggo ( uw abonnement ) beschikbaar is, is de upload snelheid vaak erg beperkt. Dus zal het uploaden bij Ziggo vaak langer duren, dan het downloaden van dezelfde data. Waarbij hoe groter de data, hoe merkbaarder het verschil tussen down- en upload.
Gaat u dan ook nog files kopiëren van de ene naar de andere netwerkschijf, dan is het mogelijk ( afhankelijk van het gebruikte systeem ) dat die data eerst gedownload wordt naar uw desktop/laptop en vandaar weer ge-upload wordt naar de nieuwe bestemming. Waarbij e.e.a. nogal omslachtig wordt : vpn encryptie op de server <> via internet <> vpn decryptie op uw desktop/laptop <> vpn encryptie op uw laptop/desktop <> via internet <> vpn decryptie op de server. Daarbij wordt natuurlijk de hele keten, uw laptop/desktop, uw vpn en uw internet verbinding op hetzelfde moment extra ( = dubbel ) belast. Want de data gaat dan eerst naar uw laptop/desktop en dan direct weer terug naar de server.
Als u dagelijks veel en/of grote bestanden van netwerkschijf naar netwerkschijf moet kopiëren en wat erg lang duurt, dan misschien uw IT'er vragen of men u andere technieken kan geven, waarbij de server de kopieerslag 'intern' doet en alleen uw kopieer commando over uw vpn naar diezelfde server gaat..."
Natuurlijk is de vpn snelheid ook afhankelijk van hoe snel uw computer is. Want daarop wordt de encryptie/decryptie gedaan, wat natuurlijk afhankelijk is van o.a. hoe goed/snel de processor/cpu is.
ik heb hieronder even per punt gereageerd.
Dus alleen als u thuiswerkt met de vpn is de verbinding traag. Dat betreft dus alleen de verbinding met uw werk, had u de IT afdeling van u werk al eens gevraagd ?
Tevens is vaak de throughput via een vpn beperkt
De IT afdelinng heeft het onderzocht en mij doorverwezen naar Ziggo. Met de vraag of Ziggo kan kijken naar een tunnel of het netwerk rondom de vpn.
is de upload snelheid vaak erg beperkt.
Ik weet inderdaad dat de uploadsnelheid lager ligt dan de download snelheid. Maar de huidige snelheid is daar nog geen fractie van, terwijl ik verder altijd volledige snelheid beschikbaar heb zonde VPN.
Natuurlijk is de vpn snelheid ook afhankelijk van hoe snel uw computer is. Want daarop wordt de encryptie/decryptie gedaan, wat natuurlijk afhankelijk is van o.a. hoe goed/snel de processor/cpu is.
Ik heb een erg snelle en goede Laptop, speciaal om zware programma's te kunnen draaien.
Helaas heeft het voor mij niet zoveel zin om voor een hele lage periode zelf allerlei dingen te gaan uitzoeken en maar blijven proberen, want ik ben geen IT-er. Dus ik hoop nogmaals dat Ziggo mij hierin wil helpen. Anders denk ik dat ik maar gewoon moet overstappen.
Ik wil jullie in ieder geval bedanken voor het meedenken.
Ziggo zou misschien een lijn/netwerk meting kunnen starten en zo kunnen controleren of de lijn/verbinding fouten heeft, maar als u zonder vpn geen problemen hebt en de snelheid is dan ook goed, dan zal die meting m.i. verder weinig opleveren.
De ( wat oudere ) ConnectBox'en hebben dan wel problemen met torrents ( = veel connecties tegelijkertijd ), maar dat is een ander probleem dan met een enkele vpn verbinding.
Waarbij het m.i. geheel niets uitmaakt of de data over de Modem/Router nu een vpn verbinding is of andere data. Want in beide gevallen, wordt met die data stroom verder niets gedaan.
Helaas heeft de CB ook erg weinig settings en als u bij 'Firewall' alle extra settings uit hebt staan ( behalve de Firewall zelf, want die moet natuurlijk wel aanstaan ! ), dan kan u verder weinig doen.
Ziggo is wat dat betreft net als RijkswaterStaat. Want die zorgt b.v. wel voor de weg, maar in wat en hoe u daarover rijdt, dat zal RWS een zorg zijn ( zolang u zich maar aan de wet houdt ).
De CB is niet Ziggo's beste apparaat ( kuch ). Misschien kan Ziggo uw Modem/Router vervangen voor een ander type, maar of dat helpt ?
Laat ik, als systeembeheerder die ook wel eens met Fortinet gewerkt heeft, ook eens reageren.
laten we het probleem eerst eens duidelijk maken.
- Wat noem jij traag?
- Wat voor abo heb je bij ziggo?
- Kan je eens een test doen op speedtest.net en het linkje hier plaatsen?
- Neem eens een flink bestand, minimaal 30 MB en liefst nog groter, 100 MB, maak verbinding met de Fortinet en meet met een stopwatch hoe lang hij daar over doet. Meld hier de bestandsgrootte, het aantal bytes per seconde die het voortgangs schermpje weergeeft en de tijd die nodig was om het op te sturen.
Fortinet routers zijn er in vele soorten en capaciteiten, variërend van relatief simpele soho (Small Office / Home Office) modellen tot apparatuur voor internationals. het is niet onmogelijk dat zij niets bijzonders zien omdat de Fortinet gewoon aan de max of aan de per gebruiker gestelde limiet zit.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.