JohnvanKaam Hi John,
Voor VoIP achter NAT is eigenlijk port forward niet nodig. Dat poorten "open" moeten staan moet je lezen als: "niet door de firewall geblokkeerd".
Het van buitenaf open zijn / toelaten voor poort 5060 is alleen nodig om binnen komende aanroepen te kunnen ontvangen. Maar dan moet je wel en "VoIP in nummer" of DID bij die provider hebben. VoipCheap geeft aan dat zij die dient niet leveren.
Voip IN number
Unfortunately we do not offer DID's (inbound Voip/VoipIn numbers). You can however use a readily registered DID/VoipIn number, by verifying it in your account. If you would like to use this number with our sip-services, simply use your DID/VoipIn number in the settings. To start using a DDI/DID/VoipIn number, please look for a DID Number provider.
Uitbellen kan namelijk altijd. Daar hoef je geen poorten voor open te zetten of te forwarden. Eigenlijk hoef je ook niet de registratie in te voeren om een telefoonnummer te bellen, maar als je van de mogelijkheid gebruik wil maken om gratis gebeld te worden door mede VoipCheap-gebruikers dan is registratie wel nodig. Zo kan je met gebruikmaking van de softphone “VoipConnect”(computerprogrammaatje van de provider) test gesprekken maken en bellen naar je eigen toestel. Je hebt dan we; een tweede account nodig (daar hoeft dan geen beltegoed op!)
Jouw VoIP-provider hangt on de paraplu van Betamax / DellMont. Sommige van de Voip-providers die hierbij horen bieden el de mogelijkheid van inbellen of hebben die in het verleden wel aangeboden. Zoals VoipBuster. Die verkocht tot een jaar op 10 geleden vvor slechts €1 ,00 een DID. (N.B.: die nummer blijven gewoon “in leven” zolang je er maar regelmatig gebruik van blijft maken).
Dit verklaart waarschijnlijk waarom er bij de instructies al die poespas bij wordt gehaald van registreren. Al die bedrijven die op dit netwerk zitten / onder die paraplu geschaard zijn, gebruiken het zelfde configuratie / instructie verhaal.
Heb je wel een DID / VoipIn-nummer, dan is port forward niet nodig (is zelfs “gevaarlijk”), je kan dan volstaan van gebruikmaking van de het laten uitsturen van het periodieke “keep-a-live”signaal.
Als je uit belt, dan komt het initiatief van de internetverbinding van binnenuit jouw netwerk. De firewall laat dit gewoon door. Ook de het antwoord op deze (lopende) verbinding wordt binnengelaten, alsmede de voor audio-stream op de daaraan gekoppelde poorten.
Hieronder een configuratie voorbeeld waarbij je wel kan uitbellen maar niet opgebeld kan worden. Ik gebruik hier bij twee router achter elkaar (dus dubbel NAT) en geen portforward (bij geen van de twee routers!).
EDIT: |In dit het oorspronkelijk plaatje zag je bij "Poroxy Port"een nul (o) staan i.p.v. 5060. Dit komt ondt bij mij op een ander scherm (SIP Alg) 5060 al is ingevuld. Jij zou bij Proxy Port natuurlijk nog wel 5060 in moeten vullen. De afbeelding is achteraf gecorrigeerd.
N.B.: Wist je dat het gratis onder elkaar bellen (via internet op VoIP-account en niet op telefoonnummer) ook werkt tussen account die onder dezelfde paraplu vallen?
Groet,
DennyW