1
Vraag
2
Reacties
JohnvanKaam

Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

VOIP werkt niet meer na nieuw Connect Box modem

Hallo allemaal. Sinds ik mijn oude UBEE modem heb vervangen voor een Connect box krijg ik 'Registratie bij provider mislukt' op mijn Siemens S850A GO Voip telefoon. Gisteren deed de telefoon het nog en ook met de software versie van VoipCheap kan ik gewoon nog bellen dus account werkt ook nog..
Heb gezien dat mijn IP adres nu anders is (was 192.168.1.xxx en is nu 192.168.178.xxx). Dus heb die gegevens ook op mijn telefoon dienovereenkomstig aangepast.
Mijn telefoon heeft een vast IP adres en ik heb in de Port forwarding van het modem de poort 5060 naar het vaste ip adres van mijn VOIP telefoon door verwezen. Zoals ik ook in mijn vorig modem had gedaan. Vraag me overigens af of dit nodig is. Lees meerder forum berichten dat dit eigenlijk niet nodig is, maar goed zonder die port forwarding doet ie het ook niet.
Ik kan wel gebeld worden maar dat loopt gewoon via Ziggo alleen 'uit' bellen via VoipCheap lukt niet. Iemand een ideetje?

Dank,

John
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
JohnvanKaam
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ah opgelost.. De insteek dat toegang tot het internet eigenlijk nog niet goed was deed me nog eens kijken naar de Netwerk instellingen. Toch maar eens gekeken wat er zou gebeuren als ik niet voor een Static ip address zou kiezen.. en warempel ineens werkte alles.
Wat blijkt.. ik had de preferred dns ingevuld met de standaard gateway gegevens.. door even te kiezen voor Dynamic kwamen daar de correcte gegevens in. Dus daarna weer gekozen voor Static ip en walla alles weer werkend.

Nogmaals dank Denny voor het meedenken.

Bekijk in context

7 Reacties 7
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
JohnvanKaam

Hi John,
Voor VoIP achter NAT is eigenlijk port forward niet nodig. Dat poorten "open" moeten staan moet je lezen als: "niet door de firewall geblokkeerd".

Het van buitenaf open zijn / toelaten voor poort 5060 is alleen nodig om binnen komende aanroepen te kunnen ontvangen. Maar dan moet je wel en "VoIP in nummer" of DID bij die provider hebben. VoipCheap geeft aan dat zij die dient niet leveren.

Voip IN number

Unfortunately we do not offer DID's (inbound Voip/VoipIn numbers). You can however use a readily registered DID/VoipIn number, by verifying it in your account. If you would like to use this number with our sip-services, simply use your DID/VoipIn number in the settings. To start using a DDI/DID/VoipIn number, please look for a DID Number provider.



Uitbellen kan namelijk altijd. Daar hoef je geen poorten voor open te zetten of te forwarden. Eigenlijk hoef je ook niet de registratie in te voeren om een telefoonnummer te bellen, maar als je van de mogelijkheid gebruik wil maken om gratis gebeld te worden door mede VoipCheap-gebruikers dan is registratie wel nodig. Zo kan je met gebruikmaking van de softphone “VoipConnect”(computerprogrammaatje van de provider) test gesprekken maken en bellen naar je eigen toestel. Je hebt dan we; een tweede account nodig (daar hoeft dan geen beltegoed op!)

Jouw VoIP-provider hangt on de paraplu van Betamax / DellMont. Sommige van de Voip-providers die hierbij horen bieden el de mogelijkheid van inbellen of hebben die in het verleden wel aangeboden. Zoals VoipBuster. Die verkocht tot een jaar op 10 geleden vvor slechts €1 ,00 een DID. (N.B.: die nummer blijven gewoon “in leven” zolang je er maar regelmatig gebruik van blijft maken).

Dit verklaart waarschijnlijk waarom er bij de instructies al die poespas bij wordt gehaald van registreren. Al die bedrijven die op dit netwerk zitten / onder die paraplu geschaard zijn, gebruiken het zelfde configuratie / instructie verhaal.

Heb je wel een DID / VoipIn-nummer, dan is port forward niet nodig (is zelfs “gevaarlijk”), je kan dan volstaan van gebruikmaking van de het laten uitsturen van het periodieke “keep-a-live”signaal.

Als je uit belt, dan komt het initiatief van de internetverbinding van binnenuit jouw netwerk. De firewall laat dit gewoon door. Ook de het antwoord op deze (lopende) verbinding wordt binnengelaten, alsmede de voor audio-stream op de daaraan gekoppelde poorten.

Hieronder een configuratie voorbeeld waarbij je wel kan uitbellen maar niet opgebeld kan worden. Ik gebruik hier bij twee router achter elkaar (dus dubbel NAT) en geen portforward (bij geen van de twee routers!).


EDIT: |In dit het oorspronkelijk plaatje zag je bij "Poroxy Port"een nul (o) staan i.p.v. 5060. Dit komt ondt bij mij op een ander scherm (SIP Alg) 5060 al is ingevuld. Jij zou bij Proxy Port natuurlijk nog wel 5060 in moeten vullen. De afbeelding is achteraf gecorrigeerd.

N.B.: Wist je dat het gratis onder elkaar bellen (via internet op VoIP-account en niet op telefoonnummer) ook werkt tussen account die onder dezelfde paraplu vallen?

Groet,
DennyW
JohnvanKaam
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Hi Denny, dank voor de tijd die je genomen hebt om mij te helpen. Zoals ik al zei is het inbellen al geregeld door Ziggo.. dat werkt ook. Alleen het uitbellen lukt dus niet. Ik zal heel de port forwarding weer verwijderen aangezien dat niet nodig lijkt te zijn.
Mijn vraag blijft dan nog wel waarom lijk ik niet te kunnen registreren bij mijn provider? Dacht eerst dat het wellicht met ipv6 te maken zou kunnen hebben maar lees dat meerdere mensen met een Connect box best nog wel gebruik maken van diensten zoals VoipCheap.
Is er misschien een logging waar ik kan zien hoe de connectie met een VOIP provider wordt opgezet en waar het mis gaat? Geloof niet dat de VOIP leveranciers iets dergelijks ontsluiten en ook niet dat de Connect box dat heeft.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Hi John,
Mijn VoIP-ATA en IP-telefoon-toestellen zijn dusdanig oud dat deze alleen IPv4 kennen.
Het registreren is alleen nodig als je ook een VoIPIn-nummer (DID) bij jouw VoIP-provider zou hebben of als je via internet op accountnaam opgebeld wenst te worden door een mede VoIP-gebruiker bij dezelfde VoIP-boer.
Het uitbellen moet ook lukken zonder registratie.

Loop eens de instelling door in jouw device of je niet ergens je oude interne IP-adres hebt ingevuld om gebruik achter NAT "makkelijker te maken". In sommige situaties wordt dit wel eens gebruikt maar lijkt mij hier ook overbodig.

Er is wel iets met de ConnectBox, namelijk als je voor IPv6 dual stack Lite hebt (DS lite) i.p.v full Dual Stack.
Bij DS Lite deel je namelijk het IPv4 IP-adres met meerdere gebruikers. In die modem-routers kan je dan ook geen port forward invullen.
Maar dit zou een verbinding over IPv4 die je zelf start niet mogen belemmeren.
Als dit wel het geval is, dan zou je kunnen overwegen om bij Ziggo enkelvoudige IPv4 te krijgen, maar bedenk wel dat weer terugzetten naar dual stack niet meer kan of tegen gewerkt wordt.

De fabrikant van mijn VoIP-ATA leverde wel een (DOS) programma (-tje) om een eenvoudig syslog-servertje op te zetten. Hiermee kan je (als je zelf geen uitgebreide syslog-server tot je beschikking hebt) het VoIP van het device volgen. Er moeten dan instelling gedaan worden in het device (debug-codes en syslog-server-IP-adres invoeren) zodat je een overzicht krijgt dat je achteraf mag analyseren.

Waarom wil je dat het VoIP-account / de VoIP-verbinding geregistreerd (contant aanroep baar) is als je toch geen VoIPIn -nummer hebt?
JohnvanKaam
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Hi Denny, ik ging er eigenlijk vanuit dat als het toestel melde: 'Registratie bij Provider mislukt' dat ie niet weet wie je bent en dan ook niet toestaat dat je gaat bellen. Heb eerlijk gezegd niet gechecked of ik toch niet gewoon kan bellen.
Zal dat vanavond meteen proberen.

Ik geloof niet dat ik in mijn VOIP telefoon nog oude interne ip-adressen heb staan.. heb wel 100-keer door alle instellingen gebladerd.

Blijf me nog wel afvragen waarom de registratie dan eerder (voor de Connect box) wel lukte.
Eerst maar eens zien of het werkt. - Wordt vervolgt -
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
JohnvanKaam wrote:
Blijf me nog wel afvragen waarom de registratie dan eerder (voor de Connect box) wel lukte.
Eerst maar eens zien of het werkt. - Wordt vervolgt -

Met een modem-router waarbij port forward wel (goed) werkt of met het laten genereren van een periodiek van een keep-a-live signaal (zeg maar ca om de 15 sec.) werk registratie wel.
Is er geen port forward of geen keep-a-live signaal dan sluit de firewall (in rust toestand = geen gesprek voeren) al na ca 15 of 20 seconde (afhankelijk van modem-router; mijn oude router in combinatie het oude Motorola-modem kon het wel 45 seconden uithouden!)

Tijdens het voeren van een (uitgaand) gesprek hoort de firewall de benodigde poorten te open en open te laten.

Ook het invoeren van een stun-server is in de meeste gevallen niet nodig. In uiterste geval kan dit wel gebruikt worden als de audio-streams (het geluid dus) niet door willen komen. Als het niet nodig is, is het devies niet invullen.

Ik ben benieuwd naar het vervolg.
JohnvanKaam
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Hmm het lukt dus echt niet om te bellen. Krijg ook een beetje het idee dat de telefoon niet echt 'lekker' op internet komt.. Met de telefoon kan je ook gebruik maken van het info center. Nooit gebruikt maar icoontje suggereert weer-info oid. Maar die meld gewenste pagina niet bereikbaar. Dus misschien nog eens in die richting nadenken.
JohnvanKaam
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ah opgelost.. De insteek dat toegang tot het internet eigenlijk nog niet goed was deed me nog eens kijken naar de Netwerk instellingen. Toch maar eens gekeken wat er zou gebeuren als ik niet voor een Static ip address zou kiezen.. en warempel ineens werkte alles.
Wat blijkt.. ik had de preferred dns ingevuld met de standaard gateway gegevens.. door even te kiezen voor Dynamic kwamen daar de correcte gegevens in. Dus daarna weer gekozen voor Static ip en walla alles weer werkend.

Nogmaals dank Denny voor het meedenken.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic