Hoi, ik werk (net als velen) sinds een tijdje thuis nu. Met mijn VOIP telefoon (Grandstream GXP2130) ben ik bereikbaar voor klanten. Nu is het rare dat zodra ik de telefoon herstart ik ongeveer een kwartier inkomende oproepen kan ontvangen maar daarna is het klaar. Heel sporadisch wil ik dan wel eens een inkomende gesprek krijgen maar dit is vaker niet dan wel.
Bij uitgaande gesprekken wordt de verbinding standaard na 15-16 minuten verbroken.
Iemand enig idee wat ik kan doen om dit quick & dirty op te lossen zonder allemaal extra hardware te gaan plaatsen? Het ligt in elk geval niet aan de voip provider want andere collega’s hebben dit niet en ik heb 2 verschillende voip accounts op mijn telefoon staan.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Opgelost! Ga naar oplossing.
Dit soort narigheid kan te maken hebben dat de firewall zich weer sluit. Bij gebruik achter NAT zijn er en paar mechanismen die bij gebruik achter NAT kunnen helpen. Het meest naar mijn mening is het meest slecht advies om poorten te forwarden. Als je meerder VoIP hebt is dit sowieso al erg lastig. Iets beter is het om een STUN-server (helpt m.i. alleen bij geluidsproblemen) te gebruiken, maar mijn voorkeur gaat toch echt uit naar het activeren van een (periodiek) keep-a-live signaal.
Zie deze link naar de Administrators Guid. Op blz 45 onder het kopje “NAT Traversal”.
Zelf gebruik ik een intervaltijd van 10 of 15 sec.