Hoi, ik werk (net als velen) sinds een tijdje thuis nu. Met mijn VOIP telefoon (Grandstream GXP2130) ben ik bereikbaar voor klanten. Nu is het rare dat zodra ik de telefoon herstart ik ongeveer een kwartier inkomende oproepen kan ontvangen maar daarna is het klaar. Heel sporadisch wil ik dan wel eens een inkomende gesprek krijgen maar dit is vaker niet dan wel.
Bij uitgaande gesprekken wordt de verbinding standaard na 15-16 minuten verbroken.
Iemand enig idee wat ik kan doen om dit quick & dirty op te lossen zonder allemaal extra hardware te gaan plaatsen? Het ligt in elk geval niet aan de voip provider want andere collega’s hebben dit niet en ik heb 2 verschillende voip accounts op mijn telefoon staan.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Opgelost! Ga naar oplossing.
Dit soort narigheid kan te maken hebben dat de firewall zich weer sluit. Bij gebruik achter NAT zijn er en paar mechanismen die bij gebruik achter NAT kunnen helpen. Het meest naar mijn mening is het meest slecht advies om poorten te forwarden. Als je meerder VoIP hebt is dit sowieso al erg lastig. Iets beter is het om een STUN-server (helpt m.i. alleen bij geluidsproblemen) te gebruiken, maar mijn voorkeur gaat toch echt uit naar het activeren van een (periodiek) keep-a-live signaal.
Zie deze link naar de Administrators Guid. Op blz 45 onder het kopje “NAT Traversal”.
Zelf gebruik ik een intervaltijd van 10 of 15 sec.
Ik heb zelf geen Grandstream en heb ook niet het hele manual (voor je) doorgespit dus ik weet niet of dit makkelijk te activeren is via een web-interface. Bij mijn Aastra (Mitel)-toestellen kon ik dat alleen voor elkaar krijgen met behulp de TFTP-server van mijn NAS (laten inlezen van een config-bestandje dat je zelf even maakt met b.v. Kladblok). De parameter moest ik weer opdiepen uit een manual van een ander type (die gaf wat meer info!). Maar ja wat moet ik klagen voor VoIP-toestellen voor slechts € 5,-- (per st.) bij de kringloopwinkel. Dan is het een sport om ze goed en betrouwbaar te laten werken.
**EDIT**
Als keep-a-live niet helpt, zoek dan ook verder op internet verder (forums). Bij mijn Aastra -toestellen bleek er in de firmware een bug te zitten. Gesprekken werden na 60 sec. verbroken. Daar was een makkelijke work-a-round voor (ergens een waarde op 0 zetten). Je moest het maar net even weten.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Dit soort narigheid kan te maken hebben dat de firewall zich weer sluit. Bij gebruik achter NAT zijn er en paar mechanismen die bij gebruik achter NAT kunnen helpen. Het meest naar mijn mening is het meest slecht advies om poorten te forwarden. Als je meerder VoIP hebt is dit sowieso al erg lastig. Iets beter is het om een STUN-server (helpt m.i. alleen bij geluidsproblemen) te gebruiken, maar mijn voorkeur gaat toch echt uit naar het activeren van een (periodiek) keep-a-live signaal.
Zie deze link naar de Administrators Guid. Op blz 45 onder het kopje “NAT Traversal”.
Zelf gebruik ik een intervaltijd van 10 of 15 sec.
Ik heb zelf geen Grandstream en heb ook niet het hele manual (voor je) doorgespit dus ik weet niet of dit makkelijk te activeren is via een web-interface. Bij mijn Aastra (Mitel)-toestellen kon ik dat alleen voor elkaar krijgen met behulp de TFTP-server van mijn NAS (laten inlezen van een config-bestandje dat je zelf even maakt met b.v. Kladblok). De parameter moest ik weer opdiepen uit een manual van een ander type (die gaf wat meer info!). Maar ja wat moet ik klagen voor VoIP-toestellen voor slechts € 5,-- (per st.) bij de kringloopwinkel. Dan is het een sport om ze goed en betrouwbaar te laten werken.
**EDIT**
Als keep-a-live niet helpt, zoek dan ook verder op internet verder (forums). Bij mijn Aastra -toestellen bleek er in de firmware een bug te zitten. Gesprekken werden na 60 sec. verbroken. Daar was een makkelijke work-a-round voor (ergens een waarde op 0 zetten). Je moest het maar net even weten.
DennyW wrote:
Zelf gebruik ik een intervaltijd van 10 of 15 sec.Ik heb zelf geen Grandstream en heb ook niet het hele manual (voor je) doorgespit dus ik weet niet of dit makkelijk te activeren is via een web-interface. Bij mijn Aastra (Mitel)-toestellen kon ik dat alleen voor elkaar krijgen met behulp de TFTP-server van mijn NAS (laten inlezen van een config-bestandje dat je zelf even maakt met b.v. Kladblok). De parameter moest ik weer opdiepen uit een manual van een ander type (die gaf wat meer info!). Maar ja wat moet ik klagen voor VoIP-toestellen voor slechts € 5,-- (per st.) bij de kringloopwinkel. Dan is het een sport om ze goed en betrouwbaar te laten werken.
**EDIT**
Denny! Jij wist mij in een paar minuten verder te helpen dat 2 voip providers en Ziggo zelf. Was inderdaad een kwestie van keepalive instellen bij NAT Traversal. Gisteravond zo ingesteld en sindsdien werkt het als een zonnetje. Thanks!
@Erik H.
Dank voor de terugkoppeling en veel werkplezier gewenst.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.