TT

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

VOIP icm Fritzbox 7530 achter Connect box

Hallo,

Achter mijn Ziggo Connect box (CH7465LG-ZG) heb ik een Fritzbox 7530 AX geplaatst. 

Daarbij heb ik een VOIP telefoon nummer via Cheapconnect.nl

De Fritzbox is ingesteld als router. 

Nu kan ik na het instellen van de telefoon gegevens wel bellen via dit VOIP nummer (Uitgaande oproepen).

Helaas komen Inkomende oproepen niet binnen. 

Nu vroeg ik me af of ik om dit te kunnen laten werken de Connect box in Bridge mode moet laten zetten of zou dit zo moeten kunnen werken ?

1 Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5719Posts
  • 319Oplossingen
  • 1898Likes

Correctie op bovenstaande: na wat meer onderzoek gedaan te hebben, zou het zonder port forwarding moeten werken.

Belangrijkste is dat ófwel de CB in bridge mode staat (mijn aanbeveling), de FB ontvangt dan direct een publiek IP-adres van Ziggo) óf dat de FB in de DMZ van de CB opgenomen is, dit is 1:1 NAT waarmee verkeer vanaf WAN-zijde van de CB, direct wordt doorgezet naar de FB.

Ik ben vergeten te vragen op welke manier je belt, met een analoog, ISDN- of DECT-toestel, aangesloten op de FB, of via een los IP-toestel of softphone?

Bij bellen via de PBX van de FB, verzorgt die laatste zelf het SIP-verkeer van/naar CheapConnect. Inkomend verkeer vanaf CheapConnect (inkomende oproep) wordt automatisch doorgelaten door de firewall aangezien er al een actieve uitgaande verbinding is op dezelfde poort 5060.

Bij bellen via een los toestel kan NAT (omzetten IP-adressen en poorten van LAN naar WAN en vice-versa) roet in het eten gooien. Bedoeling is dat poort 5060 niet wordt aangepast door NAT. Ik zie dat dit op mijn EdgeRouter wel zo werkt maar op de FB kan dit anders zijn. Verder lees ik dat SIP ALG (dit kan er voor zorgen dat inkomende oproepen niet aankomen) niet kan worden uitgeschakeld op de FB. Bij deze methode kan dus veel meer mis gaan.

Bekijk in context

4 Reacties 4
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5719Posts
  • 319Oplossingen
  • 1898Likes

Bij gebruik van een eigen router wordt bridge mode hoe dan ook aanbevolen, ongeacht het gebruik van VoIP.

Na het (laten) instellen van bridge mode op het modem, zou je op de FRITZ!Box een port forwarding-regel moeten aanmaken voor SIP-verkeer (poort 5060 TCP/UDP) naar VoIP-toestel of softphone. Dit zorgt automatisch voor het openen van deze poort in de firewall. Verder kan SIP ALG problemen veroorzaken bij VoIP over NAT, op de FRITZ!Box is dit helaas niet uit te schakelen.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5719Posts
  • 319Oplossingen
  • 1898Likes

Correctie op bovenstaande: na wat meer onderzoek gedaan te hebben, zou het zonder port forwarding moeten werken.

Belangrijkste is dat ófwel de CB in bridge mode staat (mijn aanbeveling), de FB ontvangt dan direct een publiek IP-adres van Ziggo) óf dat de FB in de DMZ van de CB opgenomen is, dit is 1:1 NAT waarmee verkeer vanaf WAN-zijde van de CB, direct wordt doorgezet naar de FB.

Ik ben vergeten te vragen op welke manier je belt, met een analoog, ISDN- of DECT-toestel, aangesloten op de FB, of via een los IP-toestel of softphone?

Bij bellen via de PBX van de FB, verzorgt die laatste zelf het SIP-verkeer van/naar CheapConnect. Inkomend verkeer vanaf CheapConnect (inkomende oproep) wordt automatisch doorgelaten door de firewall aangezien er al een actieve uitgaande verbinding is op dezelfde poort 5060.

Bij bellen via een los toestel kan NAT (omzetten IP-adressen en poorten van LAN naar WAN en vice-versa) roet in het eten gooien. Bedoeling is dat poort 5060 niet wordt aangepast door NAT. Ik zie dat dit op mijn EdgeRouter wel zo werkt maar op de FB kan dit anders zijn. Verder lees ik dat SIP ALG (dit kan er voor zorgen dat inkomende oproepen niet aankomen) niet kan worden uitgeschakeld op de FB. Bij deze methode kan dus veel meer mis gaan.

Bekijk in context

TT
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Beste Tobiastheebe,

Excuses voor mijn late reactie. Het werkt!

Bedankt voor je snelle, heldere uitleg en je tijd voor onderzoek! 

Voor de volledigheid:

Om te bellen gebruik ik een Fritz!Phon C6 die via DECT met de FB verbonden is.

Mijn Connectbox heb ik zoals je aanbevolen had in Bridge mode laten zetten.

(Dit moest vanuit Ziggo omgezet worden --> connectbox moest terug naar IPv4 gezet worden.)

Hierna nog wat verschillende SIP instellingen geprobeerd op de FB en alles werkt prima nu! 😅

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5719Posts
  • 319Oplossingen
  • 1898Likes

Top, fijn om te lezen!

Uitgelicht topic