1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
Aankondigingen
SebastiaanWes

Level 4
  • 36Posts
  • 5Oplossingen
  • 9Likes

Utp van modem in meterkast naar tv en playstation - hoe aan te sluiten?

Hallo, volgende maand ga ik van Telfort naar Ziggo. Ik begrijp dat de mediabox xl via coax wordt aangesloten. Er ligt een coax van de meterkast naar woonkamer dus dat is geen probleem.

Ik heb nu vanuit de meterkast 2x utp uit het telfort modem via een splitter door 1 kabel onder de grond naar de woonkamer en daar worden het via splitter weer2x utp die ik gebruik voor internet op de smart tv en PlayStation. Dus twee apparaten op 1 utp kabel.

Kan ik die utp op deze manier blijven gebruiken zodat de tv en PlayStation bekabeld internet blijven hebben?

Ik hoor het graag, alvast bedankt!
Groet Sebastiaan
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
SebastiaanWes
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 5Oplossingen
  • 9Likes
Nog even het eindresultaat. WiFi van ziggo blijkt zo veel beter dan van Telfort dat ik de smart tv niet met utp maar op WiFi heb aangesloten. Ik heb nu 1 utp kabel van het modem naar de PlayStation gebruikt omdat de kabel er toch al lag en een stabiele snelle verbinding op de PlayStation erg handig is. Geen splitter of zo nodig gehad en alles werkt perfect!

Bekijk in context

16 Reacties 16
Meldingen
Aan Uit
SebastiaanWes
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 5Oplossingen
  • 9Likes
https://www.allekabels.nl/utp-kabel/7390/2298185/utp-splitter.html

Deze gebruik ik er voor
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Ik zou nooit een utp splitter gebruiken.
Gigabit is dan per definitie verleden tijd.
Koop voor 15-25 euro een gigabit switch en sluit daar de utp kabels op aan.
SebastiaanWes
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 5Oplossingen
  • 9Likes
Tot nu werkte dit prima, maar is een gigabit switch dan zo veel sneller ?

dat is dan 1 kabel vanuit modem naar woonkamer en daar te splitsen in meerdere utp aansluitingen toch?
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1082Likes
Volgens mij werkt de splitter ook alleen maar op een Gigabit poort en niet op lagere.
DennyW

Level 17
  • 3180Posts
  • 251Oplossingen
  • 932Likes
Nick999 wrote:
Volgens mij werkt de splitter ook alleen maar op een Gigabit poort en niet op lagere.

Je kan twee 4-draads-verbindingen over een 8-aderige kabel voeren en daarna weer uitsplitsen in twee 4-aderige. De overdracht is dan zondermeer beperkt tot (2x) 100Mbit/s, maar wat erger is, is dat bij sommige Giga-bit-apparaten de auto negotiation wat overijverig kan worden. Kan wat van streek raken met wat hickups tot gevolg.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3466Likes
Niks UTP Splitter. Rotzooi! Unmanaged 1 Gbps Switch kopen. Hoeft niet veel meer te kosten, dan die UTP splitter.
Gr Han
DennyW

Level 17
  • 3180Posts
  • 251Oplossingen
  • 932Likes
hanh wrote:
Niks UTP Splitter. Rotzooi! Unmanaged 1 Gbps Switch kopen. Hoeft niet veel meer te kosten, dan die UTP splitter.
Gr Han

Het is rotzooi, maar het betreft hier de bestaande situatie.
SebastiaanWes
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 5Oplossingen
  • 9Likes
Haha ja en de bestaande situatie werkt prima, alles streamt en download zonder haperen. Dus ik dacht zou fijn zijn als ik dat lekker zo kan laten bij ziggo.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3466Likes
Ja ik heb het nu pas beter gelezen.
Je kunt die splitter toch opheffen en na de Switch verder gaan.
Of zie ik het nog niet goed.
Aandachtspuntje. Die eerste kabel zal die 1 Gbps gaan leveren?
Als het Cat5 is en je hebt geluk dan lukt het. Bij pech wordt het 100 Mbps.
Liever cat 5e of beter.
Proberen is weten.
Blijkt het 100 Mbps dan is vervangeh het beste.
En ok, met een splitter heb je dan 2 x een 100 Mbps link.
Dat blijft behelpen.

Gr Han
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3466Likes
Bij een 40/4 abo maakt het voor Internetgebruik allemaal niks uit. Bij 200/20 of hoger wel.
Het aantal gelijktijdige gebruikers is bij dit alles een factor + het soort activiteiten dat op Internet wordt ontplooid.

Als je Backups maakt op een NAS of anderszins incidenteel intern veel data over je netwerk sleurt, dan maken 1 Gbps links ipv 100 Mbps veel uit.

Bekijk de topologie van je netwerk, speeds van de links en het gebruik daarvan, goed, en concludeer.
Vuistregel: als je niet veel uitspookt via je netwerk dan kan het best meevallen. met die magere 100 Mbps links.
Voor mij zou dit niks zijn.

Gr Han
SebastiaanWes
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 5Oplossingen
  • 9Likes
we spoken er weinig ik uit, wat Netflix en PlayStation (nooit tegelijk ook) en 2 iPhones en dochter haar tablet, veel spannender wordt het niet.

Ik ga het testen! Bedankt voor de reacties in ieder geval!
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1082Likes
SebastiaanWes Mocht het nou niet lukken, vervang de splitter dan voor zoiets :
https://www.routershop.nl/zyxel-gs-105b-5-poorts-10-100-1000mbps-desktop-gigabit-switch/pid=14791
en zet die in de huiskamer.

(nog geen 24 Euro).
Niet alleen heb je dan hogere snelheid, maar je hebt ook gelijk 5 aansluitingen in plaats van 2 die allemaal een hoge snelheid hebben. :sunglasses:
SebastiaanWes
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 5Oplossingen
  • 9Likes
Thanks !
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3466Likes
Ik herhaal voor de zekerheid nog ff dat de Uplink kabel naar Switch 1 Gbps moet gaan leveren.
Wat is het voor type UTP-kabel?
hanh wrote:
Aandachtspuntje. Die eerste kabel zal die 1 Gbps gaan leveren?
Als het Cat5 is en je hebt geluk dan lukt het. Bij pech wordt het 100 Mbps.
Liever cat 5e of beter.
Proberen is weten.
Blijkt het 100 Mbps dan is vervangeh het beste.
En ok, met een splitter heb je dan 2 x een 100 Mbps link.
Dat blijft behelpen.
SebastiaanWes
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 5Oplossingen
  • 9Likes
het is een 5e kabel
SebastiaanWes
Topicstarter
Level 4
  • 36Posts
  • 5Oplossingen
  • 9Likes
Nog even het eindresultaat. WiFi van ziggo blijkt zo veel beter dan van Telfort dat ik de smart tv niet met utp maar op WiFi heb aangesloten. Ik heb nu 1 utp kabel van het modem naar de PlayStation gebruikt omdat de kabel er toch al lag en een stabiele snelle verbinding op de PlayStation erg handig is. Geen splitter of zo nodig gehad en alles werkt perfect!