1
Vraag
2
Reageer en help mee
KC1973

Level 6
  • 113Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Uploadsnelheid traag <25Mbps, download Ok.....

Ik ervaar een relatief trage uploadsneldheid (deze valt terug tot onder 25Mbps) versus normale upload-snelheden (930Mbps+). 

Inmiddels een reboot van modem en alle routers/mesh in huis gedaan.

Er worden geen werkzaamheden geclaimd door Ziggo, maar zou dit iets te maken kunnen hebben met de aankomende verhoging naar 100Mb upload (2/10)?

 

Er is bekabeld gemeten op de modem op meerdere servers. De upload schiet even omhoog +/-40Mbps en valt dan helemaal terug! in de logs en waarden zit volgens mij niets vreemds (half uur na reboot).

Natuurlijk geen heel groot issue, maar heeft iemand een idee?

 

 

 

 

130 Reacties 130
MR_CHIP

Level 19
  • 11334Posts
  • 130Oplossingen
  • 3922Likes

wisselingen tussen IUC's OFDMA of wisselen tussen profile 0 1 2 3 op OFDM zijn normaal aldus ziggo, (diegene kon zelfs op afstand heel de EV uitlezen )

volgens diegene die ik zelf aan de lijn had waren t3/t4 fouten als die er zouden zijn in mijn geval echter niet normaal 

ik zou dus nogmaals een monteur laten komen of een ziggo moderator afwachten

Welmoed
Community Moderator
Community Moderator
  • 1388Posts
  • 153Oplossingen
  • 931Likes

Hé hoi @KC1973, het lijkt me goed om de verbinding nogmaals te monitoren op de achtergrond. Dat wil zeggen:
 

  • We starten een 'ping-sessie' naar je modem om te zien of we onderbrekingen zien op de verbinding 
    én of we de time-outs in het netwerk kunnen koppelen aan een eventuele verlies van de verbinding.
    Kan jij wan-blocking uitschakelen zodat we dit kunnen doen?
  • We starten een monitoring op het signaal om de onderbrekingen, de time-outs op ons netwerk/je modem te monitoren.

    Na deze sessie gaan we de resultaten bekijken, met je delen en bespreken hoe en wat verder.
KC1973
Topicstarter
Level 6
  • 113Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

@Welmoed deze staat nu als het goed is uit.

Ik zie dat de timeouts inmiddels 51xT3 en 3xT4 zijn. Is het toeval dat de interval steeds 17xT3 vs 1xT4 is?

 

Ik hoor het graag

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30231Posts
  • 2093Oplossingen
  • 15127Likes

Bij 16 consecutive T3 timeouts is er mislukkende maintenance ranging (ook wel aangeduid als 'ranging retries exhausted'), wat een T4 timeout als gevolg kan hebben. In de praktijk is hierbij kortstondig uitval.

Welmoed
Community Moderator
Community Moderator
  • 1388Posts
  • 153Oplossingen
  • 931Likes

We kunnen de sessie nog niet starten op je publieke IP adres. Kan je nogmaals in je router checken of het daadwerkelijk is uitgeschakeld en/of er mogelijk nog een andere optie is? 

Je mag ook het merk + model van het type router benoemen, dan kunnen we eventueel mee zoeken naar documentatie waar het te vinden is 🔎

KC1973
Topicstarter
Level 6
  • 113Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

@Welmoed 

RT-AX86S (Asus)

 

 

*Bijlage verwijderd*

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30231Posts
  • 2093Oplossingen
  • 15127Likes

De instelling zou 'Respond Ping Request from WAN' moeten heten en te vinden zijn op de pagina Firewall, tabblad General.

 

De huidige instelling 'Webtoegang vanaf WAN inschakelen' kun je het beste weer uitschakelen als je hier zelf geen gebruik van maakt. Jouw externe IPv4-adres is ook volledig zichtbaar in de screenshot, dus hiermee kan momenteel iedereen proberen in te loggen op jouw router.

MR_CHIP

Level 19
  • 11334Posts
  • 130Oplossingen
  • 3922Likes

hier te vinden

MR_CHIP_1-1707145678239.png

 

MR_CHIP_0-1707145658767.png

 

KC1973
Topicstarter
Level 6
  • 113Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

@Welmoed @tobiastheebe @MR_CHIP 

Aangepast....

Kan iemand ook de screens verwijderen uit mijn eerdere post in dat geval?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30231Posts
  • 2093Oplossingen
  • 15127Likes

Dit kan Welmoed of een moderator voor je regelen. Jouw router reageert nu i.i.g. op ICMP aan WAN-zijde:

 

Pinging 62.x.y.235 with 32 bytes of data:
Reply from 62.x.y.235: bytes=32 time=20ms TTL=58
Reply from 62.x.y.235: bytes=32 time=22ms TTL=58
Reply from 62.x.y.235: bytes=32 time=21ms TTL=58
Reply from 62.x.y.235: bytes=32 time=20ms TTL=58

Ping statistics for 62.x.y.235:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 20ms, Maximum = 22ms, Average = 20ms
Welmoed
Community Moderator
Community Moderator
  • 1388Posts
  • 153Oplossingen
  • 931Likes

De tests lopen nu, dankjewel @KC1973. We komen er uiteraard volgende week bij je op terug!

KC1973
Topicstarter
Level 6
  • 113Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

@Welmoed in afwachting....

Ik zie in ieder geval al tussen vrijdag en zaterdag en Zondag en maand wederom T3/T4 errors erbij komen

Ook T2!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30231Posts
  • 2093Oplossingen
  • 15127Likes

Ik zie dat jouw modem met een Casa CMTS is verbonden. In enkele andere topics leek de kwaliteit/stabiliteit van het OFDMA-kanaal te zijn verbeterd na een bepaalde wijziging op dit merk CMTS.

MR_CHIP

Level 19
  • 11334Posts
  • 130Oplossingen
  • 3922Likes

@tobiastheebe  schreef:

Ik zie dat jouw modem met een Casa CMTS is verbonden. In enkele andere topics leek de kwaliteit/stabiliteit van het OFDMA-kanaal te zijn verbeterd na een bepaalde wijziging op dit merk CMTS.


dat viel me ookal op

ik denk dat die wijziging nog geleidelijk landelijk wordt uitgerold de komende weken 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30231Posts
  • 2093Oplossingen
  • 15127Likes

Dat is inderdaad mogelijk.

MR_CHIP

Level 19
  • 11334Posts
  • 130Oplossingen
  • 3922Likes

al ben ik dan wel benieuwd hoeveel cmts's ziggo heeft 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30231Posts
  • 2093Oplossingen
  • 15127Likes

Volgens deze video zouden het er circa 600 moeten zijn. De andere merken zijn Cadant/Arris/CommScope en Cisco. Ik weet niet hoe de verhouding tussen de merken is.

MR_CHIP

Level 19
  • 11334Posts
  • 130Oplossingen
  • 3922Likes

misschien kan een moderator kijken in samenspraak met het netwerkteam wanneer de bewuste CMTS aan de beurt is ? geen idee ...

KC1973
Topicstarter
Level 6
  • 113Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

@Welmoed @MR_CHIP @tobiastheebe 

In opvolging op onderstaande.

 

Als ik vandaag in de US kijk is het helemaal bal >3600 T3 errors en ook de log loopt over....

Kan toch niet ander dan dat hier wat aan de ander kant gaande is.....?

 

MR_CHIP

Level 19
  • 11334Posts
  • 130Oplossingen
  • 3922Likes

dat lijkt me idd veel te veel en niet met het cmts te maken hebben

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic