KC1973

Level 6
  • 121Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

Uploadsnelheid gaat alle kanten op na werkzaamheden.

Tot gisteren was er 1 geruststellend gegeven aan elke speedtest en dat was dat Uploads altijd op of rond de 50Mbits uitkwamen. Dit terwijl ik vanaf mijn bekabelde iMac (2015) wel regelmatig wat fluctuaties zie in de downloads van deze testjes, maar daar in berust op advies (zie: https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Internetsnelheid-nieuwe-1gbit-verbinding/m-p/1045712#M160202)

 

Nu zijn er vannacht aangekondigde werkzaamheden geweest en heb ik na een speedtest waar mijn. 1Gbits/50Mbits verbinding  niet verder kwam dan 200Mbits en 30Mbits de modem gereset (via 192.168.1.100 bridge). 

Na herstart lijkt de upload in orde maar golft de download test en komt deze niet meer verder dan +/- 40Mbits.

 

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is? Op basis van zoeken lijken de upstream waarden wat hoog.


Zou ik dan toch de meegeleverde splitter er tussen moeten zetten, omdat die enigszins dempt?

Ik zie dan nl. het signaalsterkte op de TV (CI+) ook iets  teruglopen

 

 

Alvast bedankt.

 

 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19176Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@KC1973 Dank voor je terugkoppeling! Fijn om te lezen dat de verbinding inmiddels goed werkt. Als ik de verbinding nu bekijk, dan zien de signaalwaarden er verder ook prima uit. 

Bekijk in context

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19176Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@KC1973 Heel graag gedaan. Fijn dat je sinds de modemwissel geen problemen meer ervaren hebt met o.a. Teams. Qua verbinding ziet alles er verder ook prima uit. 
Laat je het weten als wij verder nog iets voor je kunnen doen?

Bekijk in context

69 Reacties 69
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Modem op versterker is niet meer de aanbevolen aansluitwijze.

 

Het zendvermogen US is (inderdaad) hoog op de ATDMA-kanalen en te hoog (> 45 dBmV) op het OFDMA-kanaal. De US wordt op dit moment nog 2 dB versterkt, op het AOP is het vereiste zendvermogen dus nog hoger. Eigenlijk moet dit door een monteur onderzocht worden. Een splitter zorgt juist voor een extra verhoging (~4 dB) van het zendvermogen, niet voor een verlaging, alleen in de DS wordt het vermogen lager.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes

Je downstream signaal is prima in orde.

 

Een hoge upstream betekent dat het modem heel erg moet versterken om Ziggo te bereiken, als je er nu nog een splitter tussen zet, dan moet het modem nog meer versterken en dan wordt het nog hoger.

Met een extra splitter wordt de Downstream lager en upstream wordt dan hoger door de hogere weerstand.

 

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

KC1973
Topicstarter
Level 6
  • 121Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

Zie bijlage (Foto en aansluitingen). AOP en versterker zijn kort verleden vervangen (zie eerdere post- toen Ziggo Monteur ondanks een bekende blokstoring mijn hele huis overhoop haalde). Ik kan eventueel de CB ook direct op AOP aansluiten (met nieuwe Ziggo Kabel) en nogmaals de details posten, maar bij mijn eerdere vraag was er geen verschil merkbaar.....

Overigens lees ik uit jullie reacties dat een splitter (aanbevolen configuratie) het probleem alleen maar verslechterd. Zowel voor het modem als het TV signaal.....

 

Blijft voor mij overeind dat dit een gevolg moet zijn van de werkzaamheden omdat ik tot vandaag altijd standaard 50MB haalde en nu niet eens in de buurt kom. Is dit laatste te checken, ergens?  

 

Last bu not least.....Mijn modem brandt ineens continu wit ipv groen..... 

 

 

 

KC1973
Topicstarter
Level 6
  • 121Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

@tobiastheebe dank voor je inzicht. Ik heb op je collega superexpert gereageerd met aanvullende details. en laat de splitter nog even weg.

Lijkt mij evident dat ziggo bij de werkzaamheden iets moeten hebben veranderd.  Ik heb er geen directe last van, maar vroeg of laat is het mogelijk een issue.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

als je modem op een versterker zit aangesloten kijkend naar de tekening die je hebt gepost

is dat het 1ste wat veranderd moet worden

 

 

modem op versterker is niet meer de juiste aansluitwijze

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Met een splitter komt het zendvermogen US circa 6 dBmV hoger uit dan in de huidige situatie. Omdat het vermogen nu al (te) hoog is, is dat allesbehalve positief. De versterker is dus min of meer noodzakelijk.

 

Mogelijk kan een moderator op de achtergrond iets ontdekken m.b.t. de uploadsnelheid.

 

Wat betreft de kleur van de LED-ring: waarschijnlijk is op jouw modem een oudere firmware teruggezet i.v.m. stabiliteitsproblemen van de nieuwe firmware. Die laatste zorgde er wel voor, dat de LED-ring groen kleurt bij bridge mode, zoals bij het 'reguliere' SmartWifi modem.

KC1973
Topicstarter
Level 6
  • 121Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

Zojuist de modem direct aangesloten, met de juiste kabel. Modem deze blijft wit na initalisatie.

@tobiastheebe en @Bert Jullie hebt helemaal gelijk. Nu zijn de waarden slechter en met splitter er tussen nog hoger..... (de meegestuurde waarden zijn zonder splitter, direct op AOP (zie foto).

 

Voor mij dus duidelijk dat de werkzaamheden vannacht dit veroorzaakt moeten hebben...... Tot gisteren elke speedtest variabel waarden download, altijd rond de 50 upload. Nu 30-40 Upload.

Ik hoop dat een moderator van Ziggo meekijkt. ik heb ze ook op twitter getagd.

 

 

 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes

Een Ziggo moderator komt hier binnenkort langs om naar je probleem te kijken.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19176Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

Goedemiddag @KC1973 en een warm welkom op de Community,

Ontzettend vervelend dat je probelmen ervaart met de verbinding sinds het recente onderhoud! Het is goed dat je door middel van dit topic even aan de bel trekt. Ik heb even jouw gegevens erbij gepakt een een blik geworpen op de verbinding. Het lijkt erop dat het upstream signaal enigszins verstoord wordt. Dit lijkt te zijn ontstaan na het onderhoud. Inmiddels zie ik dat hiervoor ook al een afspraak is ingepland door een van mijn collega's van de klantenservice. Dit is naar mijn idee de juiste vervolgactie. Ik stel dan ook voor dat we het monteursbezoek van donderdag 29 september 2022 tussen 8 en 13 uur afwachten. Deel anders na het monteursbezoek jouw bevindingen binnen dit topic. Mocht het dan nog niet naar tevredenheid werken dan pakken we via dit topic de draad weer verder met je op.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Die modulatie op de docisis 3.1 kanalen is niet in orde.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Van het OFDM-kanaal is de modulatie (van het actieve profiel) 4096-QAM, dat is prima. Het kanaal is ook uitgebreid van 96 naar 122 MHz. Voor het OFDMA-kanaal is modulatie QPSK volgens mij normaal wanneer het kanaal in standby is, 512- en 1024-QAM worden al ondersteund.

KC1973
Topicstarter
Level 6
  • 121Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

Dank je Paul. De afspraak heb ik verschoven naar vrijdag de 30e. 
ik zal de uitkomst hier posten.

Kan ik ook mooi zien welke upload ik ontvang op de AOP

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19176Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@KC1973 Graag gedaan. En goed dat je de afspraak zelf verplaatst hebt naar een datum waarop het beter schikt. We wachten jouw bevindingen af. 

KC1973
Topicstarter
Level 6
  • 121Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

@Paul @Bert 

Zie bijlagen. Ik zie zojuist dat de waarden lager zijn dan eerder........ Is dat uit te leggen?

Ik ben gaan kijken omdat de speedtest nu weer richting 50Mbits up gaat.

Als deze waarden blijven dalen dan is de monteur straks misschien overbodig.....

Dit is trouwens met de versterker er tussen, dus ik heb die eerder waarden 26/09 meegepost

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De waarden zijn inderdaad verbeterd, maar met de aanbevolen aansluitwijze (modem op splitter i.p.v. versterker, -2 dB versterking en +4 dB demping) komen de ATDMA-kanalen nog steeds boven 51 dBmV uit. Op het OFDMA-kanaal is het vermogen nog te hoog (> 45 dBmV).

 

Feit dat het vermogen fluctueert is ook geen goed teken, dit zou vrijwel constant moeten zijn. Hieronder mijn waarden over de afgelopen week, de blauwe lijn is het OFDMA-kanaal.

 

20220928-01.png

KC1973
Topicstarter
Level 6
  • 121Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

Inmiddels als weer >51 dus toch maar de monteur laten kijken. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Dat is ook mijn advies.

KC1973
Topicstarter
Level 6
  • 121Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes

De logs van vandaag (monteur staat voor morgen)...

Is hier nu iets gebeurt? @Paul 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Dat is een opmerkelijk groot verschil, het zendvermogen is nu mooi laag. Vandaag tussen 11:45 en 11:49 is signaaluitval zichtbaar, mogelijk is er toen een aanpassing geweest in het wijknet. Aangenomen dat het modem nu op fr versterker aangesloten is, komt het vermogen uit op 43~44,5 dBmV bij aansluiting op een splitter, dat is nagenoeg perfect.

Uitgelicht topic