Beste,
Sinds zaterdag merk ik dat de uploadsnelheid laag is, extreem laag en zeker icm met mijn abbo.
Was wat bestanden aan het uploaden en kreeg al vrij snel door dat zelfs de hele verbinding eruit klapt tijdens het uploaden
Raar, maar goed zoiets kan gebeuren. Geen storing te zien natuurlijk. Gewoon nog een keer proberen, en yes wederom de hele verbinding eruit..
Speedtest dan maar eens proberen en toen pas zag ik de extreem lage uploadsnelheid : 21.25 Upload Mbps. Ik had dit waarschijnlijk nooit opgemerkt als ik geen bestanden was gaan uploaden.
Goed, dan rebooten we modem gewoon een keertje. Proberen kan geen kwaad. Precies hetzelfde verhaal, uploaden knalt de hele verbinding eruit. En nog steeds dezelfde uploadsnelheid (oke, misschien deze keer 23Mbps, maar het punt is duidelijk)
Dan maar de waardes gaan checken. Wachtwoord natuurlijk vergeten, dus fabrieksinstellingen it is. Komt meteen goed uit, kunnen we dat evt ook uitsluiten.
Zelfde verhaal, geen verbetering. Waardes van vandaag zal ik meteen even toevoegen.
Er is niks aan hardware veranderd, geen kabels vervangen. Niks van dit alles. Heeft hiervoor allemaal prima gewerkt en gewoon de volle uploadsnelheid gehad (Of die te laag is in 2025? Laten we die discussie maar niet starten, hehe)
Ondertussen al zelf gedaan :
Modem reboot/restart
Modem naar fabrieksinstellingen
Modem uit de bridgemodus gehaald (zie hieronder waarom)
Modem weer terug naar bridgemodus (je gaat op een gegeven moment ook dat maar proberen)
Ja, ook de router heeft reboot gehad (voor het geval die vraag ook gaat komen)
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
De downstream laat instraling van 4G + 5G zien. De Rx power + MER (op niet door de instraling getroffen kanalen) zijn wel in orde.
Wat stom! Had ook gewoon screenshot gemaakt van Upstream! Zal hem even adden aan de OP. Samen met Netwerk historie
Snap eigenlijk niet wat de foto van AOP hier aan gaat toevoegen? Abbo werkt prima sinds de aansluiting, tot afgelopen zaterdag dan (wat ik dus niet opgemerkt had was ik niet gaan uploaden)
Deze vraag is vanwege de instraling in de downstream, waarvan de oorzaak vaak/meestal in de binnenhuisinstallatie ligt.
De US Tx power is veel te hoog, deze moet <51 dBmV zijn, idealiter 42~44 dBmV. 3/4 ATDMA-kanalen en het OFDMA-kanaal zijn uitgevallen, één ATDMA-kanaal biedt maximaal ~30 Mbps upload. De oorzaak hiervan kan zowel binnenshuis als buitenshuis liggen.
Een of meerdere foto's van de coaxinstallatie zijn voor beide signaalproblemen waardevol voor verder onderzoek.
Ik had het kunnen weten (ja, nu heb je je bericht aangepast)
"binnenhuisinstallatie" is vrijwel standaard bij Ziggo het antwoord. Maar speciaal voor jou, toch een foto van de AOP
De coaxinstallatie is prima en volledig up-to-date. Het modem kan eventueel direct op het AOP aangesloten worden met een IEC/F-kabel groen/rood. Waarschijnlijk is sprake van kabelschade tussen AOP en EV (straatkast). Een monteursafspraak is de volgende stap, deze kun je aanvragen via de chat.
Daarom had ik er dus geen AOP foto bij gedaan ;). Hmm volgens mij zat er geen IEC/F groen/rood kabel bij het installatie pakket, dus dat valt nu niet te testen.
Als er kabelschade zou zijn tussen AOP en EV zou er dan geen storing bekend zijn? En evt meer mensen met dit probleem?
De storingspagina toont geen individuele storingen, alleen op wijkniveau. Een kabelschade kan ook 'hoger' in de infrastructuur liggen, maar dan zouden modems van buren dezelfde signaalproblemen vertonen en zouden zij ook lage upload ervaren.
Wat dus niet 123 te merken is als je niet gaat uploaden.
Maar goed, dan voor nu maar afwachten tot er een moderator hier voorbij komt
Je hoeft niet te wachten op een moderator, zie de link in mijn voorlaatste reactie.
Gezien idd, maar wat moet een monteur hier komen doen als de schade buitenhuis is? Bedoel is welkom hoor, maar zonde als ie hier staat en er niks te doen is
De oorzaak ligt waarschijnlijk buitenshuis, dit moet echter door de monteur vastgesteld worden, deze begint binnenshuis met meten.
de monteur zal je kabel moeten doormeten vanuit binnen nadat hij m heeft losgekoppeld in de ev (straatkast). je zult dus inderdaad een monteur moeten laten komen. die kan gelijk de poa verwijderen en het modem direct op het aop aansluiten
Uit de foto’s blijkt niet dat de modem niet met verlengde kabel is aangesloten. Maw het is er niet op te zien.
Als dit wel het geval is zou ik zeker een goede kabel gebruiken en de modem met de door ziggo geleverde kabel aansluiten en de upload even testen.
Dit om te voorkomen dat de monteur constateert dat het je eigen huisbekabeling is.
ziggo heeft een korte tijd de poa254 icm rood-rood kabel geleverd in het installatiepakket, daarna zijn de streefwaardes aangepast en toen is het een groen-rood kabel geworden. een poa dempt namelijk de downstream omdat ie volgens oude waardes bij veel mensen anders te hoog was. in dit geval gaat het dus om zo'n "oud" installatiepakket. het modem zal hier gewoon in de meterkast hangen vermoed ik.
@Gio2903 Dan zou Ziggo evt ook een kabel kunnen sturen? Bedoel kan hem ook zelf halen, dat zullen de kosten niet zijn. Kan toch een ritje van de monteur voorkomen dan. Maar is ook prima welkom hoor.
En op je 2e opmerking, yes hangt in de meterkast en yes alleen rood-rood gekregen
@Eddy Als je de foto's hebt gezien dan heb je ook de OP gezien. Er is niks veranderd in de aansluiting? Alles werkt perfect sinds dat het aangesloten is? Als ik daar niet aankom, zou ik niet weten waarom de upload dan ineens zo laag is. Als ik niet toevallig iets moest uploaden, had ik het waarschijnlijk ook helemaal niet gemerkt
De signaalproblemen die het modem laat zien ontstaan als een kabel beschadigd en/of niet correct aangesloten is. Aangezien het probleem spontaan is ontstaan is het onwaarschijnlijk dat de oorzaak binnenshuis ligt, zoals je zelf ook aangeeft. Een IEC/F-kabel groen/rood kan kosteloos toegestuurd worden, maar deze gaat de signaalproblemen naar alle waarschijnlijkheid niet oplossen. Dit is voor optimalisatie van de signaalwaarden zodra de huidige problemen daarmee opgelost zijn.
Goedemiddag @w00tt03t en een warm welkom op de Community,
Ontzettend goed dat je hiermee ana de bel trekt! Ook bj jou hoort zowel de down- als uploadsnelheid in orde te zijn. Zo te lezen heb je zelf al het nodige gedaan om mogelijke oorzaken in de binnenhuisinstallatie uit te sluiten. Complimenten voor hoe uitgebreid je dit ook direct in je bericht beschreven hebt. Ik heb ook even een blik geworpen op jouw verbinding en het valt mij op dat zowel de down- als upstream signaleren verstoord lijken te worden. In mijn meting is ook het stuk binnenhuisinstallatie meegenomen (stukje tussen AOP en modem). Heb je het modem ook al eens opnieuw aangesloten op het aansluitpunt met een andere coaxkabel (IEC//F-kabel)? Ik heb in ieder geval kosteloos een setje met nieuwe aanlsuitmaterialen opgestuurd. Binnen 2 a 3 dagen ontvang je de materialen in huis. Zie je kans het modem met deze nieuwe coaxkabel aan te sluiten en opnieuw jouw bevindingen met betrekking tot de snelheid met ons te delen?
Indien je dan nog steeds problemen ervaart, en er geen vebetering in het signaal te zien is, plan ik graag een storingsmonteur voor je in.
Ik zag net een mailtje idd. Had gister geen tijd meer om een afspraak te maken met een monteur. Maar goed, ik wil dit wel even afwachten.
Zie ik het nu goed dat er wederom een splitter en rood/rood kabel erbij zit? Neem aan dat je graag wil dat ik de andere kabel ga testen toch?
Ik verwacht dat je een POA-01-B + IEC/F-kabel groen/rood ontvangt, de splitter/POA is in jouw geval niet nodig.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.