Beste,
Sinds zaterdag merk ik dat de uploadsnelheid laag is, extreem laag en zeker icm met mijn abbo.
Was wat bestanden aan het uploaden en kreeg al vrij snel door dat zelfs de hele verbinding eruit klapt tijdens het uploaden
Raar, maar goed zoiets kan gebeuren. Geen storing te zien natuurlijk. Gewoon nog een keer proberen, en yes wederom de hele verbinding eruit..
Speedtest dan maar eens proberen en toen pas zag ik de extreem lage uploadsnelheid : 21.25 Upload Mbps. Ik had dit waarschijnlijk nooit opgemerkt als ik geen bestanden was gaan uploaden.
Goed, dan rebooten we modem gewoon een keertje. Proberen kan geen kwaad. Precies hetzelfde verhaal, uploaden knalt de hele verbinding eruit. En nog steeds dezelfde uploadsnelheid (oke, misschien deze keer 23Mbps, maar het punt is duidelijk)
Dan maar de waardes gaan checken. Wachtwoord natuurlijk vergeten, dus fabrieksinstellingen it is. Komt meteen goed uit, kunnen we dat evt ook uitsluiten.
Zelfde verhaal, geen verbetering. Waardes van vandaag zal ik meteen even toevoegen.
Er is niks aan hardware veranderd, geen kabels vervangen. Niks van dit alles. Heeft hiervoor allemaal prima gewerkt en gewoon de volle uploadsnelheid gehad (Of die te laag is in 2025? Laten we die discussie maar niet starten, hehe)
Ondertussen al zelf gedaan :
Modem reboot/restart
Modem naar fabrieksinstellingen
Modem uit de bridgemodus gehaald (zie hieronder waarom)
Modem weer terug naar bridgemodus (je gaat op een gegeven moment ook dat maar proberen)
Ja, ook de router heeft reboot gehad (voor het geval die vraag ook gaat komen)
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@w00tt03t Ik heb een aansluitsetje opgestuurd waarbij ook een POA-01-B en IEC/F-kabel (Groen/Rood) bij zit. Laat maar eten hoe het gaat met de verbinding nadat je de aansluitmaterialen hebt aangesloten. Mocht het nog niet lekker werken dan regel ik graag een afspraak met een storingsmonteur.
Kabel: Coaxkabel 1.5 m Int / Tel (F-steek rood/rood) | koop | |
Splitter: Opdruksplitter IEC verbinding (incl 1.5m IEC/F-steek gr/rd) | koop | |
Kabel: Coaxkabel 1.5 m Int / Tel (IEC/F-steek groen/rood) | koop |
Dit is het setje, dus we gaan het zien
@Paul Komt goed, probeer het meteen als binnen is
@Paul
Groen/Rood zit er nu op! Screenshot van de speedtest. Heb alleen geen screenshots gemaakt van modemlogs, wil je die evt ook hebben?
Blijf ik het wel raar vinden dat nu ineens wel volledige upload haal???
Kun je inderdaad nog eens de actuele DS/US-waarden plaatsen? Historie is voor nu niet nodig. Er is nu i.i.g. wel >1 kanaal gekoppeld in de upstream, gelet op de upload.
Gaan we dat doen!
Zie nog wel wat errors?
Doordat het modem nu direct op het AOP is aangesloten is ~4 dB minder demping aanwezig, waardoor de US Tx ~4 dBmV is gedaald en deze nu net laag genoeg is om alle beschikbare kanalen te kunnen koppelen. Anderzijds is de Tx nog steeds veel te hoog, deze moet <47 en <41 dBmV zijn voor resp. ATDMA en OFDMA bij de huidige aansluitwijze. Ook blijft de instraling in de downstream zichtbaar, dit zijn de errors waar jij naar verwijst. De volgende stap is nu definitief een monteursafspraak, @Paul kan deze inplannen.
@w00tt03t Hartelijk dank voor je terugkoppeling. Top dat je met alle adviezen die hier gegeven zijn aan de slag bent gegaan en goed dat je ook de nieuwe aanslutimaterialen direct hebt aangesloten. Ondanks alle goed inspanningen moet hier toch een monteur aan te pas komen omdat ik ook nu nog verstoring terugzie op het signaal. Ik heb direct een afspraak met een storingsmonteur ingepland op zaterdag 14 juni 2025 tussen 08:00 en 13:00 uur. Je krijgt hiervan nog een bevestiging per e-mail. Mocht deze datum jou niet uitkomen dan is de afspraak te wijzigen via Mijn Ziggo.
Laat je weten wat jouw bevindingen zijn na het monteursbezoek?
Heb idd het mailtje gehad. Staat wel iets andere tijd in dan welke tijd jij aangeeft. Maar moet wel goed komen. Krijgt natuurlijk een terugkoppeling
@w00tt03t We zijn erg benieuwd wat je bevindingen zijn na het monteursbezoek. Werkt alles nu weer naar tevredenheid?
Had zat/zon geen tijd om waardes te plaatsen. Dus top voor de herinnering
Door het veranderen van de kabel was de upload al terug. Nieuwe screenshot van de waardes geadd nu
De US Tx is nu prima, ook is de instaling niet meer zichtbaar. Ik ben benieuwd wat de monteur geconstateerd/gecorrigeerd/hersteld heeft.
@w00tt03t Dankjewel voor je bericht! Fijn om te lezen dat de verbinding weer optimaal werkt! Als ik het modem nu uitlees zie ik prima signaalwaarden zoals @tobiastheebe ook al aangeeft. In de monteursbon lees ik terug dat de monteur e.e.a. in de koppeling in het aanvoersignaal heeft aangepast.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.