marea48

Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Upload snelheid plotseling veel te laag

Ik heb al een paar jaar het pakket Ziggo Max met nu een download/upload van 600Mbit/50 Mbit.
Tot begin mei geen enkel probleem. Down en Up snelheid werd altijd gehaald.
Sinds begin mei 2023, ergens tussen 3 en 10 mei is de upload snelheid gezakt van 50 Mbit naar tussen 12 en 18 Mbit.
Dat is ruim een factor 3 te laag. Snelheden zijn gemeten met de Ookla Speedtest en via Ziggo.nl/speedtest.
Er is niets aan de bekabeling, computer of modem instelling veranderd.
In mijn thuisnetwerk zitten 2 computers. Beide computers zijn via UTP met de connect box verbonden.
Op beide computers is de upload snelheid veel te laag.
Ook als ik mijn eigen netwerk loskoppel en de computer rechtstreeks met een UTP kabel met de connectbox verbind blijft de upload veel te laag.
Mijn Samsung Tab A (2018) en Samsung TAB S7 FE halen beide de voor draadloos verbonden apparaten gewenste download snelheid.
De upload snelheid daarentegen is bij beide apparaten veel te laag. Terwijl voor mei 2023 de 50 Mbit met gemak gehaald werd.
Daar blijft nu een schamele 5 tot 7 Mbit van over. (veel te laag !)
Ikzelf heb sterk de indruk dat er iets bij Ziggo niet goed gaat.
Voor alle duidelijkheid heb ik alle relevante gegevens bijgevoegd in een PDF-file.

Tevens een video van de Ookla Speedtest.
Wie heeft er een idee wat er hier aan de hand is en eventueel een oplossing hiervoor ?

Als er nog meer informatie nodig is dan zorg ik daar natuurlijk voor.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
marea48
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Gisteren, woensdag 31-05-2023 is de Ziggo monteur langs geweest en heeft het AOP vervangen.

De monteur heeft de werkzaamheden keurig uitgevoerd.

De upload snelheid was al sinds 25-05-2023 weer in orde en is nu na het vervangen van het AOP nog steeds in orde. Het geheel is toch enigszins onbevredigend: d.w.z. ik weet nu nog steeds de oorzaak niet van de plotseling veel te lage uploadsnelheid gedurende een periode van ± 2 weken (van 10 t/m 24 mei)

Om deze draad af te sluiten markeer ik dit als oplossing.

*** Edit ***

Het valt mij trouwens op dat er in de community steeds meer meldingen over plotseling lagere upload snelheden verschijnen.

Bekijk in context

22 Reacties 22
Gio2903

Level 17
  • 3125Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

je aop is verouderd en die zal de uploadproblemen veroorzaken, een monteur kan deze kosteloos komen vervangen

marea48
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

@ Gio2903

Zie foto  in de PDF bijlage

marea48
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Het AOP (de TRAS 2000) is Ziggo gecertificeerd en heeft altijd goed gewerkt.

Ik zie in de Connect Box Netwerk Historie op 04-05-2023 en 11-05-2023 verontrustende waarschuwingen.

Is er misschien een Ziggo moderator die hier wat over kan zeggen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De TRAS-2000 is een verouderde einddoos. Het AOP bevond zich oorspronkelijk in de meterkast en is toen vervangen door de F/F-koppeling. Als woonkamer-AOP wordt tegenwoordig de btv 01-SET geplaatst.

 

In zowel de downstream als upstream lijkt ruis aanwezig te zijn. De downstream vertoont CER (oplopende uncorrectable errors) en in de upstream zijn alle kanalen op afwijkende frequenties gekoppeld.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen voor het plaatsen van een hedendaags AOP en komt binnen enkele dagen langs in dit topic.

marea48
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

@Thobiastheebe

Bedankt voor de reactie.

Ik zal het oordeel van de moderator afwachten.

Maar ik heb toch nog een vraag.

Zo'n AOP laat voor down- en upstream bepaalde frequenties door.

Waardoor verandert de upload snelheid dan zo plotseling.

Ik kan me niet voorstellen dat het door bv veroudering van het AOP komt.

Dat is meestal een traag proces waardoor de uploadsnelheid in tijd gezien

langzaam minder zou kunnen worden.

Zijn misschien de gebruikte frequenties voor upload dan begin mei 2023 veranderd ?

Sorry dat ik zo doorvraag maar ik wil het proberen te begrijpen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Er zijn de afgelopen jaren kleine wijzigingen geweest in de upstream-configuratie/frequenties, met name in voormalig UPC-gebied. Dit is echter niet de oorzaak, het is niet zo dat de TRAS-2000 deze frequenties niet meer naar behoren doorgeeft. De oorzaak kan buitenshuis c.q. in de infrastructuur liggen, dit kan een moderator verder uitzoeken (controle US MER + CER). Een vervanging van het AOP is hoe dan ook wenselijk.

marea48
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

 

@Thobiastheebe

Duidelijk, bedankt voor de uitleg.

Een moderator zal uiteindelijk de oorzaak achterhalen, hoop ik.

Daar wacht ik op.

Gio2903

Level 17
  • 3125Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

na het vervangen van het aop doet een monteur sowieso een signaalmeting, als er dan nog ruis zichtbaar is zit dit in de f-f koppeling, de kabel vanaf de koppeling of buitenshuis

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Een TRAS 2000 is geen AOP = Abonnee Overname Punt, want een AOP is een galvanisch gescheiden overname punt om allerlei storingen buiten de deur te houden.

De TRAS-2000 is niet meer dan een TV / analoge radio splitter in de vorm van een wandcontactdoos.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

@Bert Ik dacht ook zeker te weten dat de TRAS-2000 alleen een einddoos met TV/R-diplexer is, maar deze PDF deed mij twijfelen, hierin wordt wel 'galvanic isolation' genoemd.

Gio2903

Level 17
  • 3125Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

naar mijn weten heeft ziggo alleen de tras 1000b gebruikt (in meterkasten), de 2000 lijkt mij idd een wcd en geen aop, te koop online/bouwmarkt. maargoed, een tras als wcd zou geen probleem moeten zijn (voor tv dus). maar voor modems is zowel de 1000 als 2000 wel storingsgevoelig inmiddels

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De datasheet geeft ook aan dat de afscherming getest is tot slechts 300 MHz.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemiddag @marea48,

Ontzettend vervelend dat je problemen ervaart met de internetverbinding en met name de upload! Het is goed dat je door middel van dit topic even aan de bel trekt. Zo te zien heb je aan de hand van de tips die door de hier aanwezige experts gegeven zijn al het nodige nagelopen en uitgesloten. Ik heb zelf ook even een blik geworpen op jouw verbinding en het valt mij op dat het upstream signaal verstoord is. Ik zie de nodige ruis terug op het signaal, en dit zou best de slechte uploadsnelheid kunnen verklaren. Het lijkt mij daarom verstandig dat er een monteur langskomt om deze storing te verhelpen. De monteur zal indien nodig het aansluitpunt (AOP) kosteloos vervangen indien deze niet geschikt is. Kun je jouw mobiele nummer in je Community profielgegevens zetten? Dan kan ik een monteursafspraak voor je inplannen. Kun je dan ook direct een aantal datums doorgeven waarop een afspraak zou schikken?

marea48
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

@Paul 

Dank voor de snelle reactie.

Ik heb de gevraagde gegevens in mijn profiel vermeld bij persoonlijke opmerkingen.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@marea48 Hartelijk dank voor je reactie! Ik heb een afspraak voor je geregeld op woensdag 31 mei 2023 tussen 8 en 13 uur. Mocht het nou niet schikken dan kun je de afspraak tot uiterlijk 24 uur voorafgaand aan de afspraak datum wijzigen via Mijn Ziggo. Laat je weten wat jouw bevindingen zijn na het monteursbezoek?

marea48
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

@Paul 

Bedankt voor de interventie.

Na het bezoek van de monteur zal ik hier laten weten wat de oorzaak van de lage upload snelheid is geweest (indien dan al bekend).

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@marea48 Heel graag gedaan! We kijken dan uit naar jouw terugkoppeling. Nog een mooie dag gewenst en alvast een prettig weekend!

marea48
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

@Paul 

Vandaag nogmaals voor alle zekerheid een snelheidstest uitgevoerd met Ookla Speedtest en Ziggo speedtest.
En tot mijn verbazing is de upload snelheid nu in orde. Zowel bedraad als draadloos (zie bijgevoegde screenprints).
In bijgevoegd PDF document is de netwerk status terug te vinden.
Ik zie wel enkele verschillen met de uitdraai van 19 mei j.l.
Mij ontbreekt echter de technische kennis om deze verschillen te duiden.

Mijn vraag is nu of het geplande monteurs bezoek, gepland voor 31 mei 2023, wel zinvol is.
Ik laat dit uiteindelijk over aan het oordeel van de Ziggo moderator.

 

Voor alle duidelijkheid: in mijn eigen netwerk is niets veranderd sinds de eerste melding van dit probleem !

Misschien kunt u intern bij Ziggo eens navragen of mogelijk een andere afdeling iets heeft geregeld, uitgevoerd, aangepast o.i.d.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Vermoedelijk is de ruis in de upstream niet meer of minder aanwezig. Een monteursafspraak voor het plaatsen van een hedendaags AOP (btv 01-SET) blijft echter wenselijk.

Uitgelicht topic