FMJP

Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Upload snelheid erg laag

Hallo,

 

Sinds vorige week heb ik thuis last van een erg lage uploadsnelheid. Waar ik normaal boven de 20mbps kom, haal ik nu niet meer dan 4 mbps. Het probleem speelt op werkdagen. In de avond en tijdens de weekenden is de snelheid normaal.

 

Erg lastig in deze tijden van thuiswerken, vooral als we met 4 mensen tegelijk Zoom of Teams meetings hebben. Ik zag in de community dat dit probleem al eerder gemeld is, maar weet natuurlijk niet zeker of het daadwerkelijk hetzelfde probleem is.

 

Ik heb hierover vorige week telefonisch contact gehad met een medewerker, maar deze kon mij niet verder helpen dan herstart en eventueel een monteur langs sturen. Aangezien het probleem 's avonds weer verholpen leek, heb ik hier vanaf gezien.

 

Is er een eenvoudige oplossing voor dit probleem?

 

Ik heb een Connectbox in bridge mode en daarachter een TP-Link Deco M5 als master en twee slaves. Tot nu toe werkte dit al meerdere jaren erg goed. Bij de aansluitingen in de meterkast is ook al jaren niets gewijzigd.

In eerdere meldingen zag ik dat down- en upload waarden moesten worden toegevoegd, dus heb ik dat nu ook gedaan.

 

Groeten, Frank

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
FMJP
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor de melding. Snelheid is inderdaad stukken beter. De verhoging is er nog bijgekomen, dus heb nu 300 dl en 30 up.

Bekijk in context

29 Reacties 29
Hatolex

Level 16
  • 1376Posts
  • 47Oplossingen
  • 889Likes

Iets meer info zou wel handig zijn misschien.  😉

zie reactie hierboven 🤔

Hatolex

Level 16
  • 1376Posts
  • 47Oplossingen
  • 889Likes

Info werd bij mij veel later zichtbaar, sorry.

FMJP
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Was mijn fout, had iets te snel op verzenden geklikt.

 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Kun je hier een foto plaatsen van het AOP (de 1e plek waar de groene kabel je huis (meterkast?) binnenkomt)?

 

Je upstream ondervindt problemen, terwijl de downstream nogal wat ruis vertoont, met name de kanalen 18, 23 en 24. Er kan sprake zijn van instraling door 4/5G.

FMJP
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Hallo,

 

bedankt dat je er naar wil kijken. Bij deze de foto uit mijn meterkast.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

De hedendaagse wijze van aansluiten is het modem rechtstreeks op het AOP met een POA-01B splitter (gratis aan te vragen bij de helpdesk). De andere uitgang van de splitter kan worden aangesloten op de versterker.

Ik heb het moderatieteam gevraagd om te kijken naar het coaxsegment waarop je zit aangesloten. Wellicht kunnen zij iets ontdekken m.b.t. de oorzaak van de ruis downstream en de upstream frequentie afwijkingen.

Zorg dat postcode en huisnummer in je profiel staan, dan kan men je klantdossier raadplegen.

FMJP
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Maar verklaart dat dan de enorme afname van upload snelheid van de één op de andere dag en dan ook alleen maar tijdens kantooruren?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemiddag @FMJP en welkom op de Community,

Ontzettend vervelend dat je de afgelopen tijd een slechte upload snelheid constateert! Ik heb de verbinding even bekeken en zo te zien loopt de upstream op meerdere tijdstippen behoorlijk vol. 
Dit verklaard ook meteen de verminderde uploadsnelheid. Ik heb jouw melding gelijk doorgestuurd naar onze netwerkafdeling zodat hier naar gekeken wordt. Zodra ik een terugkoppeling voor je heb
laat ik het weten onder dit topic. Bedankt voor je signalering. 

Groeten,

Paul 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Ik heb de moderators gevraagd ook te kijken naar een mogelijk capaciteitsprobleem in de straat/wijk tijdens kantooruren. 

FMJP
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt, voor jullie reacties en ondernomen acties. Is er een termijn te noemen waarinik een reactie kan verwachten ?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@FMJP Dat hangt af van hoe snel ik een reactie krijg van de afdeling waar ik de vraag heb neergelegd. Ik laat het je in ieder geval gelijk onder dit topic
weten zodra ik een antwoord heb. 

FMJP
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Heel erg bedankt.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@FMJP Graag gedaan! Nog een fijne middag! 

FMJP
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb gisteren en vandaag de snelheden nog even bijgehouden met mijn Deco app en Speedtest. Gisteren na 17.00 uur steeg de upload snelheid weer naar 25 Mbps, bleef dat de hele avond en zakt vanochtend om 9 uur weer onder de 10 Mbps.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@FMJP Dankjewel voor het delen. Mijn collega's zijn op de hoogte zodat er actie op ondernomen wordt. Ik laat het jou weten zodra ik een terugkoppeling voor je heb.

FMJP
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

 

Helaas heb ik nog steeds niets vernomen vanuit Ziggo, de reacties dat er "actie wordt ondernomen" lijken dus niet echt serieus. Vandaag zakte de upload snelheid na 9 uur weer van 25 naar 3, waarop de klachten van mijn gezinsleden weer toenamen. Slechte verbindingen tijdens college en zakelijk overleg.

Ik weet dat het een rompslomp is, maar nijg nu wel naar een overstap op glasvezel, de aansluiting zit al in mijn meterkast.

Ben al heel lang klant van Ziggo/Casema en was altijd tevreden, maar voel me nu "aan het lijntje gehouden".

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemorgen @FMJP,

Het spijt mij om te horen dat je het gevoel krijgt dat wij je aan het lijntje houden. Ik kan je verzekeren dat we hier voor je achteraan gegaan zijn. Het wachten is alleen op de afdeling die de benodigde aanpassingen kan verrichten op het netwerk.
Omdat ik zelf ook nog geen nieuwe update ontvangen heb, ben ik hier opnieuw achteraan gegaan. Zodra ik een terugkoppeling voor je heb deel ik het onder dit topic. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Hallo @FMJP,
 

Er is voor dit probleem naar aanleiding van jouw melding een netwerkticket aangemaakt. Hierop zal vanuit netwerkonderhoud actie worden onderomen.
Helaas heb ik geen zicht op de planning. Mocht ik hierover meer te weten komen, dan deel ik dit met jou. 

vktrs

Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Hi, ik ervaar precies hetzelfde gedrag. Overdag tussen 900-1200 en 1300-1630/1700 (bij benadering) stort de upstream volledig in van ˜10 Mbit, naar ongeveer ˜2 Mbit. Een backup die 's-nachts loopt vanaf mijn NAS naar bv AWS gaat gewoon constant vol 10 Mbps upload, maar overdag met 2 mensen op Teams of Zoom gaat maar net (en soms ook niet). 

 

Een Ziggo speedtest (bekabeld aangesloten) laat soms maar een max upstream van ˜2 Mbit zien, er is tijdens de Speedtest geen sprake van ander verkeer op het netwerk (gemonitord met een Ubiquiti Edge Router in bridge mode gekoppeld aan de Cisco EPC3928). Tijdens de lunch vliegt de snelheid van de upstream weer omhoog richting de 10 Mbit, net zoals aan het einde van de dag.

 

Ik woon in een (oude) wijk met veel thuiswerkende mensen, ik kan mij voorstellen dat hier een capaciteitsprobleem speelt als iedereen met Zoom/Teams/OneDrive etc. aan de slag gaat, wat toch wel het nodige van de upstream vraagt. Overigens met downstream geen problemen, hier haal ik meestal gewoon de beloofde 90-100 Mbit.

 

Zou Ziggo is kunnen kijken wat hier aan de hand is?

Uitgelicht topic