Vraag
Reacties
Oplossing
merlijn249
Level 1

Unifi Express als Router

Goedenavond iedereen!

Als upgrade voor mijn wifi netwerk, en om de eerste stap in het unifi ecosysteem te zetten, overweeg ik om de Unifi Express aan te schaffen en als router op te zetten. Het lijkt mij een goede instap vanwege de prijs, signaalkwaliteit, en laagdrempelige instap in de configuratie/monitoring oplossing die unifi biedt. Kan eventueel later ook makkelijk uitgebreid worden met extra AP('s).

Van wat ik online lees, zou het eenvoudig te installeren moeten zijn: ziggo verzoeken modem in bridge-modus te zetten, nieuwe router aansluiten, klaar (?). Ik las dat eventuele statische ip toewijzingen omgezet dienen te worden naar ipv6, maar die heb ik niet, dus dat lijkt me dan overbodig.

Ik ben benieuwd of anderen ervaring hebben met de Unifi Express, en of ze deze aanraden voor de redenen die ik heirboven noem.

Ook ben ik benieuwd of ik iets over het hoofd zie bij mijn beeld op de installatie. 

Vast bedankt voor de reacties!

Groetjes, Merlijn

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik heb zelf geen ervaring met de UniFi Express (zelf gebruik ik een ER-4), maar het is inderdaad heel eenvoudig om deze router in gebruik te nemen. In theorie is bridge mode niet eens nodig, maar het is wel aanbevolen om router achter router en dubbele NAT + LAN's/subnets te voorkomen. Voor internettoegang via IPv4 is de WAN-interface op DHCPv4 instellen voldoende. Voor IPv6 kun je DHCPv6 Prefix Delegation instellen aan WAN-zijde (prefix size = /56 in fZiggo en /57 in fUPC) met een /64 als LAN. Houd er wel rekening mee dat bij bridge mode alleen de eigen router (direct) op het modem aangesloten dient te zijn.

Bekijk in context

3 Reacties 3
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik heb zelf geen ervaring met de UniFi Express (zelf gebruik ik een ER-4), maar het is inderdaad heel eenvoudig om deze router in gebruik te nemen. In theorie is bridge mode niet eens nodig, maar het is wel aanbevolen om router achter router en dubbele NAT + LAN's/subnets te voorkomen. Voor internettoegang via IPv4 is de WAN-interface op DHCPv4 instellen voldoende. Voor IPv6 kun je DHCPv6 Prefix Delegation instellen aan WAN-zijde (prefix size = /56 in fZiggo en /57 in fUPC) met een /64 als LAN. Houd er wel rekening mee dat bij bridge mode alleen de eigen router (direct) op het modem aangesloten dient te zijn.

S4R
Level 16
S4R
Level 16

Let wel op dat als je deze gaat gebruiken er maar 4 unifi devices aan kan hangen om deze te managen.

Manages up to four additional UniFi Network devices when operated as a gateway