1
Vraag
2
Reacties
robertjankuilem

Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

UniFi USG-Pro-4 kan niet public ip pingen

Hallo,

 

Ik heb vorige week de UniFi USG-Pro-4 aangeschaft, nu werkt het netwerk wel op 192.168.1.x maar ik kan mijn eigen publieke IP wat ik toegewezen krijg van Ziggo niet pingen. Dit heeft waarschijnlijk te maken met Firewall ICMP maar ik krijg het niet voor elkaar. Kan iemand mij uit de brand helpen?

 

Alvast bedankt!

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Bij gebruik van een eigen router is bridge mode sterk aanbevolen. De eigen router ontvangt dan direct een publiek IPv4-adres (en eventueel een IPv6-prefix) van Ziggo. Verder is dan geen sprake meer van twee subnets en dubbele NAT. Dat laatste veroorzaakt mogelijk dat ping mislukt. DS-Lite kan ook de oorzaak zijn (adres in subnet 213.127.0.0/17).

Bekijk in context

15 Reacties 15
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Staat het modem in bridge mode?

robertjankuilem
Topicstarter
Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Nee momenteel nog niet, aangezien onze connectbox in de woonkamer staat en mijn nieuwe USG router boven, moet de modem perse in bridge?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Bij gebruik van een eigen router is bridge mode sterk aanbevolen. De eigen router ontvangt dan direct een publiek IPv4-adres (en eventueel een IPv6-prefix) van Ziggo. Verder is dan geen sprake meer van twee subnets en dubbele NAT. Dat laatste veroorzaakt mogelijk dat ping mislukt. DS-Lite kan ook de oorzaak zijn (adres in subnet 213.127.0.0/17).

robertjankuilem
Topicstarter
Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik zou voor nu wel de modem in standaard modus willen hebben, maar wat bedoel je precies met adres in subnet 213.127.0.0/17?

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Wat zijn de eerste twee octetten (getallen) van het adres waar je een ping naar laat lopen?

 

Bij DS-Lite (wat bij Ziggo dat subnet gebruikt) hoort het adres niet bij jouw eigen router, noch bij de modemrouter, maar bij een speciale router (AFTR) bij Ziggo.

 

Als je niet van bridge mode gebruikt wilt of kunt maken, plaats dan tenminste de eigen router in de DMZ van de modemrouter. Alle inkomende verzoeken vanaf internet worden dan via 1:1 NAT direct doorgezet naar de eigen router.

robertjankuilem
Topicstarter
Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

192.168.x.x

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Dat adres is niet door Ziggo toegewezen, het is een intern adres dat de modemrouter aan de eigen router heeft toegewezen, vermoedelijk 192.168.178.x gezien je een SmartWifi modem/Connect Box gebruikt.

 

Het 'echte' publieke IPv4-adres kun je bijvoorbeeld hier bekijken.

robertjankuilem
Topicstarter
Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Oh, dat is 94.214.xxx.xxx

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Daar zou je wel een ping naar moeten kunnen starten.

robertjankuilem
Topicstarter
Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Als ik dat probeer krijg ik Request Timeout

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ik heb even getest vanaf een AP dat zich in het LAN van een Compal CB bevindt en zie dat de CB een ping vanuit het LAN naar de WAN-interface niet toestaat. Een ping vanuit internet (vanaf mijn router) lukt wel. Misschien dat het bij de Arris CB weer anders is.

robertjankuilem
Topicstarter
Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Heb je enig idee hoe ik dat zal kunnen oplossen. Modem dan maar in bridge modus zetten?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Dat is inderdaad de oplossing, het wordt hoe dan ook aanbevolen bij gebruik van een eigen router.

 

Wanneer je in bridge mode een ping laat lopen naar het publieke IPv4-adres (dat dan overigens wel wijzigt), dan wordt dit beantwoord door de eigen router i.p.v. het modem, dat bij bridge mode geen router meer is en alle verkeer direct doorzet naar de eigen router. Lees wel deze pagina even door, belangrijkste is dat je in bridge mode alle apparatuur op/via de eigen router moet aansluiten.

 

Gezien je je niet in voormalig UPC-gebied bevindt, moet Ziggo bridge mode activeren.

robertjankuilem
Topicstarter
Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Oke dan zal ik dit maar even proberen of dit wel gaat werken

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Goedemorgen @robertjankuilem, wij zijn benieuwd of het gewerkt heeft! Kun je ons een update geven? 

 

Alvast de beste wensen voor 2022! 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic