Yaga

Level 5
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Uncorrectables met Partial bonding US of DS

Goedemiddag,

 

Een paar keer per week valt onze internet een minuutje weg. Ubee 1318 modem geeft aan "Partial bonding US" maar soms ook "Partial bonding DS". Downstream log geeft wat uncorrectables aan en in de Event log een melding: "Received Response to Broadcast Maintenance Request, but no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time...".

 

Wat ik al hebt geprobeerd zonder succes:

- Andere coax cabel (ook Ziggo gecertificeerd)

- Coax kabel rechtstreeks in de AOP zonder POA splitter

 

Als bijlage heb ik een foto van onze AOP en down/upstream data geupload. Modem in bridge en is op het moment 16 uur online. Data zeggen mij niet veel maar ik begrijp dat uncorrectables niet mogen voorkomen?

 

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

Goed nieuws, @Yaga! Dankjewel voor je update. Natuurlijk kan ik even voor je kijken hoe het erbij staat sinds vorige week! 

 

Het ziet er allemaal echt heel mooi en stabiel uit. Ik zie helemaal geen afwijkingen meer in de afgelopen week. Paul had ook een modemsessie voor je gestart, de resultaten daar komen overeen met wat je zelf ervaart en wat ik nu kan zien 🙂 

Bekijk in context

30 Reacties 30
Birdman5

Level 5
  • 59Posts
  • 4Oplossingen
  • 25Likes

AOP is een Braun BTV 01-SET dus dat is prima.

 

In principe dienen de uncorrectables van alle kanalen op 0 te blijven.

 

Downstream vermogen op het OFDM kanaal is veel te hoog (26.4 dBmV). Qua downstream vermogen zijn waarden tussen -7 en +7 dBmV prima, het liefst zo dicht mogelijk bij 0 dBmV.

Het upstream vermogen is prima.

 

Ik zal @tobiastheebe nog even taggen zodat hij er ook naar kan kijken.

Yaga
Topicstarter
Level 5
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Dank voor uw reactie. Voorheen met de POA-01-B ertussen was het vermogen op het OFDM kanaal -1.4 (zie printscreen). Ook toen was het probleem aanwezig.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Het (onjuiste) vermogen op het OFDM-kanaal wordt veroorzaakt door een berekeningsfout. Ik ben het in een ander topic ook eens tegengekomen, ook daar 26 dBmV op een UBC1318ZG. 'Partial bonding' wordt soms ten onrechte getoond op de UBC1318ZG.

 

Gezien het modem al direct op het AOP is aangesloten, is het enige wat je nog kunt controleren of de stekker maximaal aangedrukt is op de modemaansluiting.

 

Zou je ook de event log willen plaatsen?

 

Het lijkt mij verstandig als een moderator een meerdaagse meetsessie naar het modem opstart, mogelijk komt daarbij iets aan het licht.

Yaga
Topicstarter
Level 5
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Coax stekker gecontroleerd en die zit zowel maximaal op het AOP als op de modem aangedrukt.

 

Als bijlage heb ik de Event Log toegevoegd.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Goedemiddag @Yaga, ik heb even meegelezen en we moeten aan de bak. Omdat je de kabel direct op het AOP hebt aangesloten wil ik meteen overgaan tot het inplannen van een monteur. Ik heb de afspraak ingepland op donderdag 14 juli tussen 08;00 en 13:00 uur. Komt dit niet uit om welke reden dan ook dan kun je de afspraak verplaatsen via mijn Ziggo. Ik ga er vanuit dat de monteur de oorzaak weet te achterhalen.

Yaga
Topicstarter
Level 5
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Bedankt @Birdman5 en @tobiastheebe voor het mee denken. Bedankt @Lotte voor het maken van de afspraak.

 

Zojuist is er een Ziggo monteur langsgeweest. Hij heeft metingen verricht en deze tonen geen afwijkende signalen. Ik vertelde hem over de hoeveelheden "uncorrectables" maar dat zegt hem niets. Hij adviseerde om eventueel een andere modem te laten vervangen wellicht dat deze Ubee defect is. Nog een paar laatste metingen verricht en de beste man vertrok.

 

Als bijlage heb ik nogmaals mijn down/upstream info bijgevoegd. Behoorlijk wat uncorrectables voor 7 dagen online? Verder hebben wij sindsdien geen internet uitval geconstateerd maar wellicht gebeurde dit op andere momenten wanneer we het internet niet gebruiken.

 

Wat denken jullie? Max download/upload snelheid volgens Speedtest in orde. Het enige waar ik mee zit zijn de hoeveelheden uncorrectables en partial bonding us /ds lampje wat soms brandt. Negeren?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Uncorrectable errors moeten altijd 0 zijn, of de uptime nu een week of een maand is. Alleen bij een storing of werkzaamheden mogen deze voorkomen.

 

Zou je het modem nog even opnieuw willen opstarten en na enkele uren nogmaals de downstream-gegevens plaatsen?

Yaga
Topicstarter
Level 5
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Hierbij de log na een herstart. System up time 3:30h.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Vooralsnog geen uncorrectable errors of andere problemen zichtbaar.

Yaga
Topicstarter
Level 5
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Klopt, na iedere modem herstart ziet het er rustig uit. Maar over een paar dagen zullen de uncorrectables tevoorschijn komen. Zal ik het in de gaten houden en weer melden als het zover is?  

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Prima om de situatie een paar dagen aan te kijken.

 

Een moderator kan de DS CER verder onderzoeken (o.a. vergelijken met andere modems op dezelfde EV/multitap) en indien nodig een meerdaagse meting naar het modem opstarten.

Yaga
Topicstarter
Level 5
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Zojuist weer uncorrectables waargenomen. Print screen is genomen om 13u28. In de ochtend nog 0 uncorrectables. Event log geen foutmelding. Geen internet uitval geconstateerd.

 

Aan de ene kant denk ik zolang internet het blijft doen vind ik het best. Maar aan de andere kant begrijp ik dat de uncorrectables 0 moet zijn en wil graag achterhalen hoe dit opgelost kan worden.

 

Ik sta open voor metingen door een moderator indien nodig. Voor suggesties wat ik nog kan proberen hoor ik dat graag.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Verder onderzoek en/of een meerdaagse meting door Ziggo is nu inderdaad de volgende stap. Binnenshuis kan er niets veranderd/verbeterd worden. Ik heb zojuist de moderators ingelicht.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19176Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

Goedemiddag @Yaya,

Balen dat je nog steeds uncorrectables constateert! Deze horen inderdaad op 0 te staan zoals @tobiastheebe ook al aangeeft. Ik heb even een blik geworpen op de verbinding (SC-QAM en OFDM) en zo op het oog zie ik geen ongeregeldheden terug. Ik heb daarom een meting gestart om het signaal de komende dagen nauwkeuriger te monitoren. Zie jij kans eventuele storings/uitvalmomenten bij te gaan houden inclusief de datum en tijdstippen waarop dit gebeurt? Wij kunnen dit dan vergelijken met de signaalmeting en op basis van de uitkomst de vervolgestappen bepalen. 

 

Yaga
Topicstarter
Level 5
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Goedemorgen @Paul,

 

Mijn event log laat het volgende zien: Untitled.png

Uitval niet gemerkt omdat ik op dat moment niet op het internet zat. Uncorrectables zijn ook een beetje omhoog gegaan.

 

Ik zal het de komende dagen verder in de gaten houden.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19176Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@Yaga Hartelijk dank voor het delen van de data en fijn dat je het de komende dagen ook in de gaten houd. We houden dan even contact via dit topic.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Dit is OFDM profile FEC lock loss, zolang de profile ID 3 blijft zou je hiervan niets mogen merken.

Yaga
Topicstarter
Level 5
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Hierbij wil ik jullie een update geven aangezien het alweer een week geleden is. Sindsdien (nog steeds) geen uitval gemerkt. Ik heb voor de zekerheid als bijlage Up/Downstream en de "Event log" toegevoegd.

 

@tobiastheebeEvent logs "Profile ID 1 en 2" geconstateerd.

@PaulZie jij afwijkende informatie uit de meting?

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

Goed nieuws, @Yaga! Dankjewel voor je update. Natuurlijk kan ik even voor je kijken hoe het erbij staat sinds vorige week! 

 

Het ziet er allemaal echt heel mooi en stabiel uit. Ik zie helemaal geen afwijkingen meer in de afgelopen week. Paul had ook een modemsessie voor je gestart, de resultaten daar komen overeen met wat je zelf ervaart en wat ik nu kan zien 🙂 

Uitgelicht topic