1
Vraag
2
Reageer en help mee
miker89

Raadgever
  • 105Posts
  • 1Oplossingen
  • 51Likes

Uncorrectables UBC1318ZG

Goedemiddag beste community leden.

 

Eigenlijk heb ik sinds dat ik een Ziggo abonnement nam al problemen met mijn verbinding. Ik dacht dat deze problemen grotendeels opgelost zouden zijn nadat ik het Ubee 1318ZG ontving.

 

Ik heb tijdens gamen erg veel last van lag en registratie problemen en dat is met fps shooters niet te doen. Ik heb vorig jaar ook problemen gekregen met mijn next box maar dit bleek achteraf een intern probleem te zijn met ipv6. Desondanks ben ik daar bijna een half jaar mee zoet geweest. Alle kabels en apparatuur zijn toen vervangen en meerdere monteurs afspraken verder bleek het dus een ipv4 en ipv6 probleem te zijn. Alles werkte naar behoren met ipv4 maar niet icm ipv6. Dit is gelukkig opgelost en werkt nu wel met ipv4 en 6.

 

Toch merkte ik de afgelopen tijd dat mijn modem erg veel Uncorrectables heeft en de signaal waarden ook niet optimaal zijn. Ik ben pas ook overgestapt naar het Giga abonnement en heb ook een next mini gekregen ipv de next.

 

Korte samenvatting:

 

Aop ongeveer twee jaar geleden vervangen door monteur.

Ubee modem ipv connectbox.

Alle kabels van Ziggo zelf.

Geen splitter meer op aop.

forward path attenuator -10db omdat het ds signaal anders veel te hoog is. Namelijk +18db. Het us signaal lijkt me ook te laag?

 

In de bijlages het aop, aansluiting op modem, ds en us waarden met Uncorrectables binnen een halve dag. Puma6 test ondanks dat ik geen Puma6 chipset heb.

 

Ik heb inmiddels ook contact gehad met de klantenservice en krijg daar aankomende week een reactie op. Deze medewerker was erg vriendelijk en begreep mijn frustraties goed. Toch hoop ik dat ik ondertussen al wat wijzer kan worden wat hier mogelijk aan de hand is. Hieronder het Event log van vandaag. @tobiastheebe Je hebt me in het verleden al vaker geholpen en ben erg benieuwd naar jouw mening.

 

Event Log
This page displays information on the current system event log.

Time Priority Description
2022-10-02 15:06:53 notice US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 10 13; New Profile: 11 13.;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-02 15:06:29 notice US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 12 13; New Profile: 10 13.;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-02 15:02:18 warning Dynamic Range Window violation
2022-10-02 15:02:18 warning RNG-RSP CCAP Commanded Power Exceeds Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-02 13:52:08 notice US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 11 13; New Profile: 12 13.;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-02 13:45:43 notice US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 12 13; New Profile: 11 13.;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-02 12:25:38 notice US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 11 13; New Profile: 12 13.;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-02 12:06:10 notice US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 10 13; New Profile: 11 13.;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-02 12:04:56 notice US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 11 13; New Profile: 10 13.;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-02 11:44:48 notice US profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 13; New Profile: 11 13.;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-02 11:44:33 notice DS profile assignment change. DS Chan ID: 32; Previous Profile: ; New Profile: 1 2 3.;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-02 11:44:27 notice TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
1970-01-01 00:00:37 warning DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
1970-01-01 00:00:34 notice Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1970-01-01 00:00:21 critical SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-29 13:02:43 critical 16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstream channel 8;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-29 13:02:43 critical Ranging Request Retries exhausted;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-29 13:02:07 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-29 13:02:06 critical Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
1970-01-01 00:00:21 critical SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-28 16:53:41 critical Ranging Request Retries exhausted;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-28 16:53:40 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-28 16:53:37 critical Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-28 16:53:37 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-28 16:53:36 critical Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-28 16:53:08 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-28 16:53:07 critical Unicast Ranging Received Abort Response - Re-initializing MAC;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-28 16:53:07 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-28 16:53:06 critical Unicast Ranging Received Abort Response - Re-initializing MAC;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-28 16:52:25 critical SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-28 16:52:18 critical SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-28 16:52:14 critical SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

 

66 Reacties 66
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 13925Posts
  • 855Oplossingen
  • 5610Likes

Het zendvermogen US is inderdaad te laag (ATDMA <36 dBmV, OFDMA <30 dBmV). Waarschijnlijk woon je vlakbij de wijkcentrum-kast. Om het vermogen te corrigeren kan de 10 dB FPA door een wideband attenuator vervangen worden, het zendvermogen wordt daarmee ~9 dBmV hoger.

 

De event log vertoont op 28 en 29 september mislukkende maintenance ranging (periodieke communicatie tussen modem en CMTS) op het OFDMA-kanaal.

miker89
topicstarter
Raadgever
  • 105Posts
  • 1Oplossingen
  • 51Likes

Zou dit ook de oplossing voor de Uncorrectables en puma6 test kunnen zijn?

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 13925Posts
  • 855Oplossingen
  • 5610Likes

Nee, dat staat los van de upstream. Mogelijk levert het corrigeren van het zendvermogen verbetering op voor de stabiliteit van het OFDMA-kanaal en op diens beurt de latency. Na de volledige uitrol van DOCSIS 3.1 dit najaar zou het kanaal verplaatst moeten worden naar boven de ATDMA-kanalen, wat hopelijk verbetering oplevert voor de 'US profile assignment change' events en ervoor zorgt dat het kanaal niet meer spontaan uitvalt.

miker89
topicstarter
Raadgever
  • 105Posts
  • 1Oplossingen
  • 51Likes

Ik zag in een ander topic een screenshot van jouw puma 6 test en die was netjes groen. Weet even niet van hoe lang dat geleden was. Hoe kan ik de Uncorrectables op 0 houden?

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 13925Posts
  • 855Oplossingen
  • 5610Likes

Je zult deze screenshot bedoelen, dit was in juli. Inmiddels ben ik wel overgestapt naar een EdgeRouter 4.

 

Uncorrectable errors die niet door instraling worden veroorzaakt zijn lastiger om op te sporen. Het kan (deels) worden veroorzaakt door het zeer sterke signaal.

 

Het vervangen van de attenuator is wel de moeite waard.

miker89
topicstarter
Raadgever
  • 105Posts
  • 1Oplossingen
  • 51Likes

Dat ga ik zeker vervangen. Is het niet mogelijk om mij op de eindversterker lager te zetten? +18db is natuurlijk veel te hoog zonder-10db demper.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 13925Posts
  • 855Oplossingen
  • 5610Likes

Een monteur zal moeten nagaan of dat mogelijk is, er moet maar net een tap met de gewenste (hogere) demping vrij zijn op de multitap. De 10 dB wideband attenuator kan ook op de huidige tap worden geplaatst.

miker89
topicstarter
Raadgever
  • 105Posts
  • 1Oplossingen
  • 51Likes

Mocht een moderator dit kunnen inplannen dan graag. Ik ga morgen eens testen met de wide band. Bedankt alvast voor het meedenken! 

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 13925Posts
  • 855Oplossingen
  • 5610Likes

Op het AOP dient het vermogen overigens maximaal 12 dBmV te zijn.

miker89
topicstarter
Raadgever
  • 105Posts
  • 1Oplossingen
  • 51Likes

Toen ik contact had met de klantenservice vroeg hij of ik de fpa er tussen uit kon halen. Hoogst gemeten kanaal was +18dB. Hoop dat er vanuit hier een netwerk monteur gestuurd kan worden.

miker89
topicstarter
Raadgever
  • 105Posts
  • 1Oplossingen
  • 51Likes

Inmiddels de wide band er op zitten en het maakt zeker verschil voor de upstream. Ik heb ook de puma 6 test 2 maal opnieuw gedaan en het blijft erg slecht.

 

Ergens voelt het niet goed dat ik na het aop dingen moet aanpassen om te zorgen dat mijn modem een normaal signaal binnen krijgt en vind dan ook dat Ziggo hier verantwoordelijk voor is. @Lotte of een andere moderator ik hoop dan ook dat er uitgezocht kan worden waar dit probleem ontstaat en dat een monteur kan kijken en veranderingen aanbrengt in de eindversterker.

 

In de bijlage ds/us waarden en de twee puma 6 testen.

 

Event log na plaatsen wide band:

 

Time Priority Description

2022-10-03 13:34:17noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 11 13; New Profile: 12 13.;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-03 13:16:18noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 10 13; New Profile: 11 13.;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-03 13:14:14noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 13; New Profile: 10 13.;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-03 13:14:00noticeDS profile assignment change. DS Chan ID: 32; Previous Profile: ; New Profile: 1 2 3.;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-03 13:13:54noticeTLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
1970-01-01 00:00:36warningDHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
1970-01-01 00:00:33noticeHonoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1970-01-01 00:00:21criticalSYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-29 13:02:43critical16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstream channel 8;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-29 13:02:43criticalRanging Request Retries exhausted;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-29 13:02:07criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-29 13:02:06criticalReceived Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
1970-01-01 00:00:21criticalSYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-28 16:53:41criticalRanging Request Retries exhausted;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-28 16:53:40criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-28 16:53:37criticalReceived Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-28 16:53:37criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-28 16:53:36criticalReceived Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-28 16:53:08criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-28 16:53:07criticalUnicast Ranging Received Abort Response - Re-initializing MAC;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-28 16:53:07criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-28 16:53:06criticalUnicast Ranging Received Abort Response - Re-initializing MAC;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-28 16:52:25criticalSYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-28 16:52:18criticalSYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-28 16:52:14criticalSYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
1970-01-01 00:00:21criticalSYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-09-27 10:01:22criticalReceived Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:21;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
1970-01-01 00:00:21criticalSYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
1970-01-01 00:00:58criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:a2:89:27:17:20;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
1970-01-01 00:00:51criticalSYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
1970-01-01 00:00:21criticalSYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=0c:b9:37:2e:1c:02;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 13925Posts
  • 855Oplossingen
  • 5610Likes

De verantwoordelijkheid voor het AOP en het vermogen dat daarop binnenkomt ligt inderdaad bij Ziggo. Overigens is een te hoog vermogen geen zeldzaamheid, op mijn AOP is ~16 dBmV aanwezig. Ik gebruik een 6 dB FPA op de ingang van de splitter (CSX-02), waarmee de DS en US op resp. ~5 en ~40 dBmV (OFDMA ~36 dBmV) uitkomen. Soms is het mogelijk om de huisaansluitkabel op een andere tap met hogere demping aan te sluiten.

 

Door het vervangen van de attenuator is het zendvermogen US nu vrijwel perfect, geheel zoals verwacht ~9 dBmV hoger. Het OFDMA-kanaal blijft echter regelmatig wisselen tussen IUC's.

miker89
topicstarter
Raadgever
  • 105Posts
  • 1Oplossingen
  • 51Likes

Ik ben blij met de verbeterde waarden maar blijf nog steeds last hebben van Uncorrectables. Ook lag ik nog steeds in csgo. Bedankt voor je hulp zo ver! Ik wacht nog even af wat een moderator kan betekenen.

miker89
topicstarter
Raadgever
  • 105Posts
  • 1Oplossingen
  • 51Likes

Niet allemaal tegelijk 😅

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 13925Posts
  • 855Oplossingen
  • 5610Likes

Ik heb zojuist de moderators ingelicht.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 14462Posts
  • 1170Oplossingen
  • 4441Likes

Goedemiddag @miker89 en een warm welkom op de Community,

Ontzettend balen dat je ondanks de tot dusver ondernomen acties nog steeds de nodige uncorrectables constateert in het modemlog! Het is daarom ook goed dat je met deze vraag een topic bent gestart op dit forum. Ik heb direct even een blik geworpen op het signaal en zo op het eerste gezicht zie ik m.b.t. het signaal (SC-QAM +OFDM/A) geen afwijkingen terug die het aantal uncorrectables doen verklaren. Heb je afgezien van het van feit dat je uncorrectables ziet in het modemlog ook daadwerkelijk problemen met de verbinding zoals uitval, packetloss, hoge latency of instabiliteit? Ik heb nu in iedergeval een nauwkeurig meting lopen om de komende dagen het signaal grondiger te monitoren. Zie jij op jouw beurt kans eventuele storingsmomenten bij te gaan houden en hiervan de datum + tijd te noteren? 

Aan de hand van de data uit de nauwkeurige meting en jouw bevindingen kan dan bepaald worden welke vervolgstappen er nodig zijn. 

miker89
topicstarter
Raadgever
  • 105Posts
  • 1Oplossingen
  • 51Likes

@Paul  Misschien is het topic titel niet helemaal duidelijk maar zie zo snel niet hoe ik dat kan aanpassen. Los van de vele uncorrectables heb ik al jaren last van een lag in online games. Dit merk ik in csgo erg goed. Er is vanuit de klantenservice al een 3-daagse meting gestart en daar is niet echt iets uitgekomen. Ik weet niet of de meting die door jou gestart is dieper gaat dan die van de klantenservice.

 

Ik ervaar packetloss en extreme jitter zoals te zien in de puma 6 testen die ik heb toegevoegd als bijlages. Als ik mijn screenshots vergelijk met die van @tobiastheebe dan is duidelijk hoe groot mijn ping variaties zijn. Dit terwijl ik dus helemaal geen gebruik maak van een puma 6 chipset. Deze problemen zijn altijd aanwezig en niet aan een tijd gebonden.

 

De klantenservice heeft inmiddels mijn probleem ook in behandeling en er komt aanstaande vrijdag een monteur kijken naar het aop en de eindversterker. Ik verwacht in het aop geen problemen omdat dit vrij recent is vernieuwd. Ik ben dus opzoek naar een oplossing voor de uncorrectables en jitter/lag die ik ervaar. Ik heb afgelopen vrijdag het modem in bridge mode laten zetten en er een asus ax86u op aangesloten. Dit maakt geen verschil. Ik gebruik de cat6 kabel die ik vanuit ziggo gekregen heb. Misschien ook handig om nog te vermelden dat de waardes zonder wide band attenuator helemaal niet goed zijn. +18db ds en us wat te laag.

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 14462Posts
  • 1170Oplossingen
  • 4441Likes

@miker89 Dank voor je terugkoppeling. Het lijkt mij hier ook goed dat er een monteur langskomt. Super dat je al een afspraak geregeld hebt via de klantenservice. Ik stel voor dat we jouw bevindingen even  afwachten  na het monteursbezoek van aanstaande vrijdag. Je kan dit dan delen binnen dit topic. Mochten er vervolgacties nodig zijn dan kunnen wij de draad hier weer oppakken. 

miker89
topicstarter
Raadgever
  • 105Posts
  • 1Oplossingen
  • 51Likes

Ik heb net ook even een puma 6 test gedaan bij de onderbuurman met kpn adsl over de wifi. Ik hoop dat het snel opgelost wordt.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic