Jdijks

Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Uitvallend internet/verbonden zonder internet

Hallo allemaal,

 

De laatste tijd hebben wij vaak issues met het verbinden van het internet. De apparaten verbinden wel en hebben daarbij een hoge snelheid, maar er staat ‘verbonden zonder internet’. Het komt hierbij ook veelvuldig voor dat dit issue bij verschillende laptops in dezelfde kamer voorkomt. De ene heeft dan wel internet, de andere niet. De modem lijkt dus voldoende te werken.

 

We hebben overal wifi-checks gedaan en op basis daarvan de downloadsnelheid naar 500 mbit/s gezet, de wifi is goed, alleen verbind deze dus slecht.

 

Daarnaast hebben we issues dat de wifi zo nu en dan een enkele seconden uitvalt. De verbinding herstelt zichzelf direct, maar het is wel erg vervelend als je een online spel probeert te spelen, dit komt dagelijks voor. We hebben kortgeleden nog onze echte ontvanger vervangen, dit hielp ook niet.

 

Heeft iemand een idee hoe dit zou kunnen?

 

Groet,

Jeroen

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes
  • Die Intel WiFi kaarten, de AX200 en de AC-9560 zijn uitstekend. Vaak zie je bij consumenten laptops Qualcomm e.d., dat is rommel waar je allerlei ellede mee hebt.
  • De WiFi kanalen staan goed, in ieder geval niet overlappend. Kanaal 116 is wel wat hoog op de 5 GHz band, er zijn veel mobiele telefoons die hier problemen mee hebben (daar is de antenne te klein bij). Veelal werkt 36(42) (start (center) daar beter bij, zie: Channel Planning Best Practices for Better Wi-Fi - Ekahau . Zelf meten wat er in de lucht zit is altijd het beste, gebruik: WiFi Analyzer (open-source) - Apps op Google Play Credo: op elkaar stapelen, niet laten overlappen. Bij 2.4 GHz dus alleen 1, 6 en 11 gebruiken.
  • Het modem staat niet op de foto.
  • De foto's hierboven waar de groene grondkabel uit de muur komt zijn reden tot zorg. Daar moet een monteur bij komen. Als de AOP daar niet op een handige plek zit laat dan de kabel verlengen met F-connectors naar een nieuwe plek. De doos die nu uit de muur hangt lijkt mij oud en niet meer geschikt. De splitter die er op zit waar de witte en zwarte kabels op zitten voldoet zeker niet meer aan huidige afschermingsnormen. Die moet je laten vervangen door een Braun POA-01 splitter.
  • Ik vind het verbazingwekkend dat een monteur een 6 dB demper voor een versterker zet. Als het signaal te sterk het huis in komt moet de monteur jullie aansluiting in de eindversterker op straat (grijze kast) verplaatsen naar een aansluiting met minder signaal.

Bekijk in context

20 Reacties 20
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

Hoi Jeroen,

Om zicht te krijgen op je problematiek hebben we (veel) meer informatie nodig:

  • Blijft de verbinding wel in stand als apparaten middels UTP kabel verbonden zijn?
  • Welke merken / modellen laptops met welke merken / types WiFi kaarten worden er gebruikt?
  • Hoe staat WiFi geconfigureerd? Kanalen en breedte?
  • Kun je foto's maken hoe het modem op het AOP aangesloten zit?
  • Kun je de up- en downstreamwaarden en netwerk historie uit het modem hier posten? Waar vind ik de up- en downstreamwaarden van mijn modem? | Ziggo Community
Jdijks
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
  • Blijft de verbinding wel in stand als apparaten middels UTP kabel verbonden zijn? Niet bekend, er zijn geen apparaten via de kabel verbonden.
  • Welke merken / modellen laptops met welke merken / types WiFi kaarten worden er gebruikt? Lenovo, thinkpad en samsung telefoons. Het type wifi kaart durf ik niet te zeggen, maar alle laptops/telefoons zijn afgelopen jaar nieuw aangeschaft. (zeker 9 stuks).
  • Hoe staat WiFi geconfigureerd? Kanalen en breedte? Volgens mij op kanalen, voor zover ik er iets over kan vinden.
  • Kun je foto's maken hoe het modem op het AOP aangesloten zit? Ik heb een foto van het AOP gemaakt, de modem zit daar 7-8 meter bij vandaan d.m.v. een kabel.
  • Kun je de up- en downstreamwaarden en netwerk historie uit het modem hier posten? Waar vind ik de up- en downstreamwaarden van mijn modem? | Ziggo Community

 

Is dit helder zo? Alvast bedankt voor de hulp!

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes
  • Het type wifi kaart durf ik niet te zeggen,” zou je dit in Windows willen opzoeken, er worden helaas veel WiFi kaartjes van matige kwaliteit als nieuw verkocht…
  • “Volgens mij op kanalen, voor zover ik er iets over kan vinden.” Dit kun je in het modem vinden.
  • Het modem is volgens mij een Technicolor, klopt dat? Ik vraag mij af of die met zijn 16 downstream kanalen wel geschikt is voor 500 Mbit….
  • De niveaus van (dB) van de downstream is vrij / te hoog. Zit het modem op de antenneversterker aangesloten?
  • Het AOP staat niet op de foto, kun je daar nog een van posten?
  • Waarom zit die 6 dB demper op de ingang van de antenne aansluiting?
  • Het is raadzaam om het modem binnen 1.5 meter van het AOP te plaatsen, dat wordt door Ziggo ondersteund.
Jdijks
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
  • Het type wifi kaart durf ik niet te zeggen,” zou je dit in Windows willen opzoeken, er worden helaas veel WiFi kaartjes van matige kwaliteit als nieuw verkocht…

& Intel(R) Wireless - AC 9560 160MHZ

  • “Volgens mij op kanalen, voor zover ik er iets over kan vinden.” Dit kun je in het modem vinden.

Bij 2.4g staat de bandbreedte op 20, chanel staat op auto en current chanel is 6.

Bij 5g staat de bandbreedte op 80 MHZ, chanel spec. is auto en current chanel is 116/80.

  • Het modem is volgens mij een Technicolor, klopt dat? Ik vraag mij af of die met zijn 16 downstream kanalen wel geschikt is voor 500 Mbit….
  • De niveaus van (dB) van de downstream is vrij / te hoog. Zit het modem op de antenneversterker aangesloten?

Ik heb twee foto's toegevoegd die voorafgaand van de eerste foto voor ons internet zorgen, is dat wat je ermee bedoelt?

  • Het AOP staat niet op de foto, kun je daar nog een van posten?

Voldoen bijgevoegde foto's?

  • Waarom zit die 6 dB demper op de ingang van de antenne aansluiting?

Dat heeft een Ziggo monteur gedaan die eind november bij ons thuis is geweest.

  • Het is raadzaam om het modem binnen 1.5 meter van het AOP te plaatsen, dat wordt door Ziggo ondersteund.

De AOP zit in een uithoek van ons huis, in iemand zijn kamer. Het is voor ons niet haalbaar om de modem daar te plaatsen.

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes
  • Die Intel WiFi kaarten, de AX200 en de AC-9560 zijn uitstekend. Vaak zie je bij consumenten laptops Qualcomm e.d., dat is rommel waar je allerlei ellede mee hebt.
  • De WiFi kanalen staan goed, in ieder geval niet overlappend. Kanaal 116 is wel wat hoog op de 5 GHz band, er zijn veel mobiele telefoons die hier problemen mee hebben (daar is de antenne te klein bij). Veelal werkt 36(42) (start (center) daar beter bij, zie: Channel Planning Best Practices for Better Wi-Fi - Ekahau . Zelf meten wat er in de lucht zit is altijd het beste, gebruik: WiFi Analyzer (open-source) - Apps op Google Play Credo: op elkaar stapelen, niet laten overlappen. Bij 2.4 GHz dus alleen 1, 6 en 11 gebruiken.
  • Het modem staat niet op de foto.
  • De foto's hierboven waar de groene grondkabel uit de muur komt zijn reden tot zorg. Daar moet een monteur bij komen. Als de AOP daar niet op een handige plek zit laat dan de kabel verlengen met F-connectors naar een nieuwe plek. De doos die nu uit de muur hangt lijkt mij oud en niet meer geschikt. De splitter die er op zit waar de witte en zwarte kabels op zitten voldoet zeker niet meer aan huidige afschermingsnormen. Die moet je laten vervangen door een Braun POA-01 splitter.
  • Ik vind het verbazingwekkend dat een monteur een 6 dB demper voor een versterker zet. Als het signaal te sterk het huis in komt moet de monteur jullie aansluiting in de eindversterker op straat (grijze kast) verplaatsen naar een aansluiting met minder signaal.
Jdijks
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hi Henno,

 

  • Het modem staat niet op de foto.

Ik heb foto's van het modem toegevoegd.

 

  • De foto's hierboven waar de groene grondkabel uit de muur komt zijn reden tot zorg. Daar moet een monteur bij komen. Als de AOP daar niet op een handige plek zit laat dan de kabel verlengen met F-connectors naar een nieuwe plek. De doos die nu uit de muur hangt lijkt mij oud en niet meer geschikt. De splitter die er op zit waar de witte en zwarte kabels op zitten voldoet zeker niet meer aan huidige afschermingsnormen. Die moet je laten vervangen door een Braun POA-01 splitter.

Doet Ziggo dit, of moeten/kunnen wij dit zelf. Er is begin december nog een monteur geweest en die heeft hier niks over gezegd.

  • Ik vind het verbazingwekkend dat een monteur een 6 dB demper voor een versterker zet. Als het signaal te sterk het huis in komt moet de monteur jullie aansluiting in de eindversterker op straat (grijze kast) verplaatsen naar een aansluiting met minder signaal.

Zelfde vraag als hierboven. 

 

Kortom: wat is wijsheid?

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@Alex Ziggo kun jij de bovenstaande vragen beantwoorden, ik kan dat niet uit jullie naam invullen…

Weet jij ook of de Technicolor wel 500 Mbit aankan? 16x30 Mbit download is 480, daar is geen marge.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @Jdijks . Welkom hier! 

Ik sluit me helemaal aan bij @Henno . De manier waarop deze aansluiting is gerealiseerd is verre van optimaal. Hier moet een monteur voor langskomen. Mocht er dan een nieuw modem nodig zijn, kan de monteur deze ook plaatsen. 
Ik vind op het adres in je profiel alleen helemaal geen actief Ziggo abonnement. Kan het zijn dat je een foutje gemaakt hebt in deze gegevens? 

Jdijks
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hi Lycke,

 

Er is echt eind november nog een monteur geweest, die heeft hier niets mee gedaan/over gezegd. Wel is hier 50€ voor in rekening gebracht, na het lezen van deze berichten vind ik dat hoogst opmerkelijk.

Het stukje; geen abonnement op mijn naam klopt. Het abonnement staat op naam van mijn huisgenoot, ik zal kijken of ik deze gegevens toe kan voegen aan mijn account. Of kan ik deze d.m.v. een persoonlijk bericht toesturen?

Groet,

Jeroen

Jdijks
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Extra opmerking: fout in huisnummer, als het goed is klopt het nu.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Gevonden nu :-). 

Ik zie dat de monteur in de notitie van de afspraak ook neergezet heeft dat hij de modem niet dichten bij het AOP “mocht” aansluiten. 
Het is gewoon zo dat de modem binnen 1.5 meter van het AOP moet staan om goede werking te kunnen garanderen. Als dit echt niet werkt voor jullie, zou er een verzoek voor het verplaatsen van het AOP ingediend kunnen worden. Maar houd er wel rekening mee dat hiervoor wel kosten in rekening worden gebracht. 

Misschien is het beter voor jullie om de modem wel gewoon aan te (laten) sluiten zoals het moet, bij het AOP, maar bijvoorbeeld een eigen externe router hiermee te verbinden en deze centraal aan te sluiten? 

Jdijks
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Mooizo :).

 

Ik heb even navraag gedaan bij mijn huisgenoot die toen thuis was en die heeft er niks specifieks over gezegd. De monteur in kwestie heeft ook niet gezegd dat dat beter was, anders hadden we het wellicht eerder overwogen.

 

Maargoed, dat is geweest en lost nu niks op. Dat vervangen van die AOP, kunnen we dat zelf of moet daar een monteur voor komen? En is dat op kosten van ons, of van Ziggo? En een nieuw modem, kost dat iets?

 

Daarbij: zou het kunnen dat het instabiele internet wordt veroorzaakt door oude(re) kabels?

 

Ik hoor het graag!

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Hi @Jdijks! Het vervangen van het AOP is een klusje voor onze monteur, dat kun je zelf niet doen. Wij zijn overigens ook verantwoordelijk voor het AOP dus het vervangen daarvan is kosteloos. Als bij het bezoek blijkt dat het modem ook vervangen moet worden is ook dat kosteloos daar je het apparaat van ons in bruikleen hebt. Een monteursafspraak plan je eenvoudig in via onze klantenservice. Wij kunnen ook een afspraak voor je inplannen vanuit hier mocht je voorkeur daar naar uit gaan. Geef dan even aan op wat voor dag en dagdeel (ochtend of middag) dit voor jou/jullie doorgaans het beste uitkomt!

Verder: (te) oude kabels kunnen inderdaad voor problemen zorgen en op den duur gewoon minder gaan functioneren. Welke kabels verdenk je precies? De coaxkabels die ik op de fotos's zie lijken op het eerste gezicht wel oké en relatief nieuw. Corrigeer me gerust als ik ernaast zit 😉

Jdijks
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi Erik,

 

Daar zou ik graag gebruik van maken. Het online maken van een afspraak is prima voor mij. Heb je misschien een link? Op de website is het altijd wat lastig om door de hele ‘doe dit eerst’ lijn heen te scrollen. En ik ben er aardig van overtuigd dat ik alles wel geprobeerd heb inmiddels. De Coax kabel ligt al een paar jaar, dus de status daarvan vragen we wel even aan de monteur :). Desnoods vervangen we die zelf, mocht het probleem blijven.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

@Jdijks, Online een afspraak inplannen is helaas niet mogelijk, maar ik heb een afspraak voor je ingepland op woensdag 27 januari, tussen 8.00 en 13.00 uur. Hopelijk past dit! Zo niet, dan wijzig je de afspraak eenvoudig vanuit je Mijn Ziggo account of vanuit de bevestigingsmail die nog verschijnt. Graag nog wel je speciale aandacht voor de Corona-maatregelen bij het monteursbezoek.

Jdijks
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hi Erik,

 

Ik heb de afspraakbevestiging inmiddels gezien. De 27e is prima. In de mail wordt wel gesproken over 50 euro voorrijkosten, klopt dit? 

Hoelang is de monteur in kwestie bezig? En ligt het internet er dan tijdelijk uit?

 

Groet,

Jeroen

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

In de bevestiging wordt over voorrijdkosten gesproken wanneer de monteur voor een dichte deur staat, als het goed is. Daarnaast wordt er gesproken over kosten, maar dat deze uiteraard voor onze rekening zijn wanneer er aan ons netwerk/onze apparatuur wordt gewerkt. In het geval van je AOP gaat het dus om onze verantwoordelijkheid en die kosten zijn voor ons :-). 

Hoe lang de monteur bezig is, durf ik niet te voorspellen. Dat is echt van heel veel zaken afhankelijk. Je zult het grote deel van de tijd dat hij bezig is geen verbinding hebben, gezien de modem nergens verbinding mee heeft als de monteur met het AOP bezig is. 

Jdijks
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hi @Lycke , @Erik S 

 

Helaas is er vandaag toch €50,- bij ons in rekening gebracht.. uit bovenstaand bericht kan ik opmaken dat de monteur kosteloos langs zou komen. Hierbij dan ook de wens om de €50,- retour te ontvangen. 

 

Groet,

Jeroen

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3333Likes

Klop helemaal @Jdijks! Vreemd dat er toch kosten in rekening zijn gebracht. Bij deze heb ik de monteurskosten voor je vergoed. De vergoeding wordt verrekend met de eerst volgende factuur. Fijne dag! 🙂 

Uitgelicht topic