1
Vraag
2
Reacties
rgdl

Level 4
  • 38Posts
  • 3Oplossingen
  • 12Likes

Uitvallen lan en wifi netwerk als gevolg van een DNS -conflict na inschakelen van een Qnap NAS server

Jullie hebben mij uitstekend geholpen bij de vorige storing: na het vervangen van het oude zwarte Ziggo modem door een witte (die ook in bridge staat) en het vernieuwen van de aansluiting buitenshuis is de internetsnelheid duidelijk verbeterd. 
Ziggo deed dit allemaal op jullie aanraden.

Direct na de veranderingen trad de volgende storing op. Als ik mijn qnap TS-279 pro aanzet dan valt het netwerk (lan+wifi) na 1 tot 3 uur geheel weg. Allerlei meldingen dat de DNS server niet gevoelden wordt en dat je de netwerkverbindingen opnieuw tot stand moet brengen, enz. Niemand meer in huis heeft ook maar enige verbinding.

De router deelt alle IP's automatisch uit en geeft ook de IP’s van de beide DNServers door aan de nas.

Qnap zegt dat het probleem weleens voorkomt maar dat zij het niet kunnen verhelpen.

Dus toen maar 's Ziggo’s service telefoon gebeld. De medewerker zag dat het internetsignaal bij onze aansluiting erg onstabiel is en eens in de paar uur sterk fluctueert (tot onder 0). Op zijn aanraden komt er over 11 dagen een Ziggo-monteur.

Kennen jullie dit probleem? Denken jullie dat het sterkwisselende signaal deze storing in de hand werkt? Zijn er ook andere oorzaken en oplossingen mogelijk.

Bij voorbaat dank.

Rob de Lange

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
rgdl
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 3Oplossingen
  • 12Likes

Dag Erik,

De Ziggo monteur zag wel variatie in het binnenkomende signaal, maar het modem ging ook de laatste twee weken nooit down.

Omdat de oorzaak van het dns-probleem volgens hem buiten of aan de buitengrens van het LAN moet worden gezocht, heeft hij er via een ticket voor gezorgd dat IPv6 in het modem is uitgeschakeld. 

Van mijn kant heb ik voor de komst van de monteur het OS van de nas (QTS) opnieuw geïnstalleerd.

Daarna heb ik gisterochtend nog eenmaal het modem moeten resetten, maar dat wijt ik aan het uitschakelen van IPv6 zelf vanuit de externe regelkamer op basis van het ticket van de monteur.

Ook heeft de monteur een echo op de aansluiting in de wijkkast onderzocht, maar omdat hij dat pas na vertrek hier uit huis heeft gedaan, weet ik niets van zijn bevindingen.  

Ik houd je op de hoogte, tot zover bedankt voor jullie hulp!

Met vriendelijke groet,

Rob

Bekijk in context

19 Reacties 19
rgdl
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 3Oplossingen
  • 12Likes

Fout in de titel: moet zijn 

Uitvallen lan en wifi netwerk als gevolg van een DNS -conflict na inschakelen van een Qnap NAS server

rgdl
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 3Oplossingen
  • 12Likes

Toelichting: het problemen van 5 maanden geleden heette ‘Plotseling wegvallen internet’ en is behandeld door @henno @bert en @kbx458!. Daar hield de storing spontaan op na twee uur. De monteur sprak toen ook al van een instabiel signaal. Het euvel is waarschijnlijk nog niet verholpen.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
rgdl wrote:

Fout in de titel: moet zijn 

Uitvallen lan en wifi netwerk als gevolg van een DNS -conflict na inschakelen van een Qnap NAS server

 

Ik denk dat dit probleem niks te maken heeft met een stukje onstabiliteit in het coax netwerk.

Maar meer in het feit dat er mogelijk ergens 1 of meerdere ip adressen in je netwerk dubbel worden uitgedeeld ? 

Staat de Qnap ook ip adressen uit te delen ? .

Ik zou daar eens naar kijken , kan zijn dat ik er naast zit hoor maar het is het opperen waard.

rgdl
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 3Oplossingen
  • 12Likes

Beste Ronihd,
Dit zijn de nas instellingen

mvgroet,

Rob

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
rgdl wrote:

Beste Ronihd,
Dit zijn de nas instellingen

mvgroet,

Rob

 

hmhmh omdat ik die Nas niet ken zegt me dit niet zo erg veel.

Ik heb een synology waar ik de dhcp van heb uitgezet en de Synology heeft een vast intern IP adres.

Mijn router heeft 192.168.0.1 en de nas heeft 192.168.0.5 , ook een aantal andere apparaten hebben een vast IP adres.

Mijn router deelt ip adressen uit boven 30.

 

Stel dat ook zo eens in , misschien lost dat het probleem op 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@rgdl

De Qnap staat op DHCP ingesteld en dat kan je in principe zo laten, vermits je ergens in jouw eigen router router een statisch DHCP-toewijzing hebt aan gelegd (zodat de Qnap altijd het zelfde IP-adres gebruikt.)

N.B.: De Qnap zal met de finder van Qnap (software van Qnap)gewoonlijk in een wekend netwerk gevonden kunnen worden. Als je er een rotzooitje van gemaakt hebt, geen paniek, want je het een tweede netwerkkaart in de Qnap met een eigen MAC-adres die nog gewoon op DHCP staat. Kwestie van kabeltje ompluggen.

 

Dat de Qnap meldt dat er iets niet goed zit in het netwerk is omdat deze dit detecteert. Dat er netwerkproblem optreden blijkt ook (blijken jouw relaas) te kloppen, want de andere devices hebben er dan ook last van.

Omdat je aangeeft dat de fout alleen optreedt als je QNAP aanzet (na 1 a 3 uur) lijkt het mij dat er een tweede DHCP-ser op het netwerk aanwezig is.
Is het je bekend dat een QNAP ook als een ingebouwde DHCP-server heeft. Default staat deze uit.

Controleer in de Qnap of je de DHCP-server niet per ongeluk geactiveerd hebt.

Zie tabblad “DHCP-server” (met rood gemarkeerd op jouw plaatje)

 

Default staat er geen vinkje bij “Activeer DHCP_server”.

rgdl
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 3Oplossingen
  • 12Likes

Beste Ronihd  en DennyW,

Veel dank voor jullie meedenken

Hierbij de TCP/IP en DHCP0instellingen van mijn airport router.
De activering  van de DHCP server in de NAS vindt niet plaats.

De DNS0servers staan ook vermeld 

Tot een paar weken geleden had ik voor de meeste apparaten statische ip’s ingevoerd, maar om de storing te helpen elimineren heb ik die weggehaald; zonder resultaat.

Als ie dr weer uitvliegt dan zal ik alsnog een statisch ip-adres voor de nas opnemen.

De Ziggo monteur komt maandagochtend.

Hebben jullie nog suggesties?

Bij voorbaat dank

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Hi @rgdl,

Inmiddels zijn we enkele dagen verder en als het goed is heeft de monteur een bezoekje gebracht. Hoe is het gegaan? En beter nog: is het probleem opgelost of de oorzaak gevonden?

rgdl
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 3Oplossingen
  • 12Likes

Dag Erik,

De Ziggo monteur zag wel variatie in het binnenkomende signaal, maar het modem ging ook de laatste twee weken nooit down.

Omdat de oorzaak van het dns-probleem volgens hem buiten of aan de buitengrens van het LAN moet worden gezocht, heeft hij er via een ticket voor gezorgd dat IPv6 in het modem is uitgeschakeld. 

Van mijn kant heb ik voor de komst van de monteur het OS van de nas (QTS) opnieuw geïnstalleerd.

Daarna heb ik gisterochtend nog eenmaal het modem moeten resetten, maar dat wijt ik aan het uitschakelen van IPv6 zelf vanuit de externe regelkamer op basis van het ticket van de monteur.

Ook heeft de monteur een echo op de aansluiting in de wijkkast onderzocht, maar omdat hij dat pas na vertrek hier uit huis heeft gedaan, weet ik niets van zijn bevindingen.  

Ik houd je op de hoogte, tot zover bedankt voor jullie hulp!

Met vriendelijke groet,

Rob

privateer

Level 9
  • 302Posts
  • 11Oplossingen
  • 65Likes

Ik ben na de plaatjes nog niet overtuigd dat er een dhcp adres wordt toegekend. Verder zie ik een statische configuratie waarbij de qnap als gateway dient. 
Als je een adres uit die 172. Reeks krijgt dan verloopt dat in elk geval wel een keer overdag. Wat dan aansluit bij die 1 tot 3 uur dat de  qnap aanstaat. Heb je misschien de mogelijkheid om in applicaties op die nas de dhcp server service uit te zetten?

rgdl
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 3Oplossingen
  • 12Likes

Hallo privateer,

Dank voor je bijdrage.

De qnap vermeldt de ter beschikking staande gateway 10.0.1.1 en dat is het adres van mijn router.

De serie 172….. betreft het gastnetwerk en dat wordt intern niet gebruikt. De faciliteit binnen de nas om als dhcp-server te functioneren staat uit. Ik heb de laatste dagen geen storing meer, maar wel pas nadat ik de nas heb geherinstalleerd en de webserver-functie heb uitgezet.

groet, rob

privateer

Level 9
  • 302Posts
  • 11Oplossingen
  • 65Likes

Mooi dat het weer goed gaat.

Blijft toch wel raar dat het zonder de web server gaat werken. Ik kan daar geen relatie leggen tenzij het statische adres van de web server binnen de DHCP reeks zou kunnen vallen. Dan zou je nog een ip conflict kunnen krijgen maar dat wordt toch ook welk gemeld door de andere systemen die daar last van hebben.

Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes

Hallo @rgdl werkt het nog steeds goed? Dan was het omzetten naar IPv6 (in combinatie met de nieuwe install van je NAS) de verbetering die je nodig had.

rgdl
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 3Oplossingen
  • 12Likes

Hallo Moderator en Privateer.

Het gaat juist om het uitschakelen van de IPv6 faciliteit in het modem.

Het kan best zijn dat het gastnetwerk (zie de IP gegevens hierboven:  172.16.42.2 tot 200) roet in het eten heeft gegooid. 

Aan privateer zou ik dan ook willen vragen welk bereik ik moet instellen om met 100% zekerheid  problemen te voorkomen. (Overigens blijft de zaak ook goed werken als ik de webserver op de nas inschakel.)

Een goed en stortingsvrij 2021 voor jullie allemaal!

rgdl

privateer

Level 9
  • 302Posts
  • 11Oplossingen
  • 65Likes

Hallo,

 

Intern netwerk: 192.168.x.x/24 maar niet 192.168.178.x vanwege je ziggo modem.

Gasten netwerk: 172.16.x.x/24

Dat is echt genoeg voor de meeste mensen.

Ik verbruik ook aardig wat adressen maar ik maak er ook nog geen 254 vol in een reeks.

 

Voorbeeldje

Intern:    192.168.2.21 / 255.255.255.0 (kan je de eerste 20 gebruiken voor vaste apparaten zoals een router, printer, of je nas etc dingen die liever niet van ip veranderen)

Gasten:  172.16.2.2 / 255.255.255.0 daar boit het niemand welk adres ze krijgen.

 

Die reeks die er nu staat van 169.254.100.X ik zou het echt niet gebruiken.

APIPA block range is 169.254.1.0 tot 169.254.254.255.

rgdl
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 3Oplossingen
  • 12Likes

Beste privateer,

Dank voor je advies; ik heb he raad opgevolgd en het ip-bereik aangepast .  Daarna bekeken welk IP-adres de Nas heeft gekregen. Heb je nog opmerkingen over mogelijke problemen als je de bijgesloten foto's bekijkt? 

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

Rob

privateer

Level 9
  • 302Posts
  • 11Oplossingen
  • 65Likes

Hallo rdgl,

Ik persoonlijk houd er van om de NAS een vast adres te geven want als dat veranderd kan het soms vervelend zijn voor filesharing om de nas eerst opnieuw te vinden in het netwerk.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat hij van buitenaf bereikbaar zou kunnen zijn en dan is het ook makkelijker om port triggering/port forwarding te configureren. Als hij bijvoorbeeld als VPN server zou functioneren.

Het kost nu bijna niks en later behoed je dat weer voor andere problemen.

 

Hoe is het nu met het DNS conflict?

rgdl
Topicstarter
Level 4
  • 38Posts
  • 3Oplossingen
  • 12Likes

Hallo Privateer,

Ik zal het statische adres tbv de nas weer instellen, dat had ik vroeger ook.  De webserver functie heb ik uitgeschakeld, die heb ik niet meer nodig. 
Het DNS-probleem is niet meer teruggekeerd.
Dank voor alle hulp!

 

Groet, Rob

privateer

Level 9
  • 302Posts
  • 11Oplossingen
  • 65Likes

@rgdl 

Graag gedaan.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic