1
Vraag
2
Reacties
karinorage

Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Uitval verbinding na omruil Sagem Modem

Hallo,

 

Ik heb tot 18 januari jl. een pNieuw AOPNieuw AOPrima internet verbinding gehad met mijn oude (witte) modem en de 3 Deco TP links. Het modem en 1 deco link staan in de meterkast, een 2e Deco staat op dezelfde etage als de meterkast in de woonkamer en de 3e Deco staat op de etage erboven. Verbinding was goed, zelfs YouTube en ZiggoGo waren goed te zien op de bovenverdieping.


Ik zou ook gegaan zijn voor het motto "never change a winning team", ware het niet dat Ziggo in zijn brief aankondigde een nieuwe modem te sturen en stelde dat ik deze binnen 2 weken mòest gebruiken omdat het oude modem niet meer zou werken.

Omdat ik atechnisch ben, meteen geregeld dat een monteur het nieuwe modem kwam installeren. Dat was 18 januari, en sindsdien heb ik doorlopend uitval gehad.
 

Monteur 1 heeft het nieuwe modem 18 januari geinstalleerd en ook een nieuwe aansluiting aangemaakt, de originele aansluitingen waren twee aparte witte dozen aan de muur uit de UPC tijd.
Diezelfde dag begon het internet uit te vallen. Zowel op de beneden- als bovenverdieping en op alle apparaten die op wifi aangesloten zijn.
Monteur 2 is 20 januari gekomen, zei dat de eerste monteur "iets niet goed heeft gedaan", wat hij precies heeft gedaan weet ik niet, hij adviseerde wel de Deco app te installeren en gaf de tip om bij problemen de bewerkingsmodus van access point naar wifi router om te zetten. Diezelfde dag weer uitval, zijn tip opgevolgd, bood geen soelaas en na een strenge vermaning van Ziggo Support weer teruggezet naar Access Point.


Monteur 3 suggereerde om de deco die verbonden is met het modem te verplaatsen naar de woonkamer, en de kabel te gebruiken die in de muur van de meterkast naar de woonkamer loopt en uitkomt in het telefooncontact. IMG_20230124_112659b.jpg Hij zou daar dan wel een (UTP?) stekkertje opzetten en het modem op die manier met deco 1 te verbinden. Dat zou al een muurblokkade en afstand schelen. Maar dat zou wel geld kosten, volgens hem. En hij kon me geen garantie geven dat dit het probleem zou oplossen. Toen ik daar niet direct op in ging stelde hij voor om de situatie in de meterkast te laten voor wat die is, maar de deco uit de woonkamer dichter bij de meterkast te zetten, dat is bij ons in de hal. Verder heeft hij vervolgens het modem naar fabrieksinstellingen teruggebracht en gereset. Heeft allemaal niet geholpen.

Monteur 4 vond de conclusie van zijn collega's ook raar, als alles hiervoor prima liep en sinds het nieuwe modem niet, zou het toch niet aan de TP Decos moeten liggen? Hij heeft een nieuw modem geïnstalleerd (wel van hetzelfde type als die op 18 januari geïnstalleerd is). Hij gaf ook aan niet te weten waar de uitval aan ligt en hoopte dat dit zou helpen. Helaas is dat niet het geval.

Monteur 5 staat ingepland op maandag 30 januari, maar ik heb lage verwachtingen.
Ik hou sinds 23/1 een log bij, deze betreft alleen mijn PC , ik voeg deze bij als PDF, verder een PDF met wat ik uit https://smartwifiweb.ziggo.nl/nl/network-info/network-status.html heb gehaald. Beiden tot en met vandaag 26/1 vanmiddag.

Ik hoop dat iemand met een goede suggestie kan komen, voor mij maar zeker ook voor de monteur.

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
karinorage
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

@Visser_ @robinjoo19 @Paul @Bert 

 

goedemorgen,

 

De monteur heeft de oorzaak/oorzaken van de uitval gevonden (ik heb een dagje gewacht met reageren om het aan te zien). 

Het modem en de TP Links waren in orde en goed ingesteld. Het "lek"zat dieper, namelijk in de Ziggokasten in ons appartementen gebouw. In die kasten zitten de aansluitingen naar elk individueel huisnummer. 

In eerste instantie leek het erop dat een filtertje in de aansluiting de boosdoener was - dat schijnt wel eens gebruikt te worden bij de bouw om vuil tegen te gaan. Waarom het dan jaren wel goed is gegaan heeft te maken met de "gevoeligheid" van de nieuwe modems, ze zijn sneller maar ook stukken gevoeliger, volgens de monteur.

Toen op zijn monitor bleek dat er toch nog steeds heel veel fluctuatie was ( SER(?) ruis), heeft hij een tweede keer in de Ziggokast gekeken en, naar eigen zeggen, een "old school" reparatie gedaan op de versterkers. Ik ben helaas niet zo technisch om te snappen wat het allemaal betekent.

Mij viel op dat de monteur verbaasd was over de kleur van de kabels ("grijs") in de Ziggokast, alsof dat al een tijdje geleden vervangen zou moeten zijn.

 

Om af te ronden en voor wie geinteresseerd is in mijn feedback:

 

  • De crux lijkt dat bij een omruil van je oude goedwerkende modem naar een nieuw Sagem modem men zich er goed van moet vergewissen dat er geen "ruis" op de weg moet liggen, want daar kunnen de snellere modems niet tegen. Lijkt me toch een leermoment voor @Ziggo 
  • Zoeken naar een lek is een proces van deduceren en analyseren, maar ik had toch liever gezien dat bij monteur 3 al de ervaring, kennis en apparatuur tot een oplossing hadden geleid, in plaats van monteur nummer 5. Geen van de drie tussenliggende monteurs had het inzicht om naar de hoofdkast in het appartementengebouw te gaan.
  • Wat ik ook niet als positief heb ervaren zijn de wisselende en soms ook foutieve adviezen van de monteurs. (Bijvoorbeeld het Access Point versus Router advies van monteur 2).
  • Wel positief vond ik de community, leuk om te mee te maken dat er zoveel betrokkenheid is. 

Dank voor jullie reacties!

Fijne dag

Bekijk in context

20 Reacties 20
Verwijderd account
Niet van toepassing

Hoi @karinorage ,

Kan je de up en downstream plaatsen?

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjzyu76zeX8A...

Uit het log van het modem zie ik niet echt herstarts.

De Sagemcom kan af en toe dit probleem veroorzaken, na uitsluiten van de andere dingen kan een mod een Ubee 1318 toezenden.Bij mij de oplossing, zeer stabiel modem.Met de deco's die je hebt zal deze prima passen in jouw situatie.

karinorage
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

beste @Verwijderd account 

dank voor je reactie, in bijgaande pdf's vind je de up- en downstreams, ik hoop dat je hier wat aan hebt.

karinorage
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

en deze doe ik er ook maar vast bij

configuratie-A-2023-01-26-175759.png

 

configuratie-B-2023-01-26-175759.png

 

netwerkinformatie-2023-01-26-175651.png

 

karinorage
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

@Paul zou de Ubee 1318 die @Verwijderd account noemt een alternatief voor het sagemmodem kunnen zijn?

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

we missen nog het tabje downstream en upstream waardens 

Verwijderd account
Niet van toepassing

Die staan een paar reactie van @karinorage terug, @MR_CHIP 🙂

 

Maar deze zien er naar mijn mening prima uit, niet echt wat geks te zien.

karinorage
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Ondertussen heb ik bij mijn buurman gevraagd wat voor provider en modem hij mee werkt. (Wij werken allebei van huis en wonen in een appartementencomplex). Wat blijkt, hij heeft hetzelfde witte modem als wat ik voorheen had, en ook dezelfde 3 Deco TP links, en totaal geen problemen. @Paul : ik heb hem  aangeraden, als hij een brief van Ziggo krijgt om zijn modem om te ruilen, eerst van Ziggo de garantie te krijgen dat het nieuwe modem geen problemen geeft. Hij is ook, vanwege zijn werk, afhankelijk van een werkende connectie.

karinorage
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

@Verwijderd account @MR_CHIP @Paul 

zonet weer in de https://smartwifiweb.ziggo.nl/nl/network-info/network-status.html gekeken op het tabje "Netwerklogboek", heel vreemd: de zaken die ik eerder zag zijn verdwenen (alles van 26/1) maar nu zie ik allemaal critical zaken gedateerd 25/1 en vandaag. De eerdere resultaten voeg ik nogmaals bij als attachment. Van wat ik nu zie, hier de screenshots:
Schermafbeelding 2023-01-27 120908.pngSchermafbeelding 2023-01-27 121023.pngSchermafbeelding 2023-01-27 121108.pngSchermafbeelding 2023-01-27 121221.png

De meldingen gestart op 27/1 zijn op een tijdstip dat ik niet aanwezig was, heb geen reboot gedaan.

Wel heb ik om rond 11:45 zowelmodem als TP Deco herstart omdat ook de Deco app aangaf geen verbinding meer te vinden.
Hebben jullie iets aan deze informatie?

Nogmaals, @Verwijderd account haalde dit aan in een eerdere reactie, is dat andere modem (Ubee) niet een optie?

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

robinjoo19_0-1674823585104.png

 

reset door aan en uit knopje of door stroom onderbreking

 

normale melding herstart vanwege firmware upgrade (alleen heel bijzonder dat dit midden op de dag is en niet snachts )

robinjoo19_1-1674823635877.png

 

 

ik zie verder geen problemen in de signaalwaardes alsmede het modem log

(dit zijn allemaal normale meldingen tussendoor/vlak na modem herstart)

 

volgende stap is een omruiling tot ubee zakelijk modem

 

 

karinorage
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Dank voor het meekijken, ik heb een bijgewerkt document bijgevoegd met de stand van zaken tot vanochtend op https://smartwifiweb.ziggo.nl/nl/network-info/network-status.html

Wat mij ook opviel was een verandering in de Kabelmodem-status, zie screenshot:
Schermafbeelding 2023-01-29 134213.png

voorheen stond er bij de regel Docsis 3.1 kanalen een "1" bij de upstream, nu staat er een "0", verder zie ik nu een 1 bij de T2 time outs.

Ik had eigenlijk gedacht (en gehoopt) dat er een moderator van @Ziggo mee zou kijken?
Morgen komt monteur nummer 5, ik weet niet hoe de communicatielijnen lopen, maar krijgt deze monteur de informatie mee die op deze community gegeven wordt?
Al twee maal wordt door experts het "Ubee" modem genoemd, zou een moderator dat ook aan een monteur mee kunnen geven?

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

@Bert misschien kan jij een mod inseinen

TS heeft graag dat een moderator effe naar het signaal/bevindingen kijk voordat de monteur morgen komt 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Wellicht is het een optie om de monteur morgen dit topic te laten lezen? 

Dan is hij op de hoogte.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@MR_CHIP  schreef:

@Bert misschien kan jij een mod inseinen

TS heeft graag dat een moderator effe naar het signaal/bevindingen kijk voordat de monteur morgen komt 


Ziggo moderators zijn er in het weekend alleen voor urgente zaken, morgen komt er al een monteur en meestal zijn de opeenvolgende monteurs steeds meer ervaren en hebben meer apparatuur bij zich om een oorzaak te kunnen vinden.

karinorage
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Toch nog een laatste vraag op de valreep, ik heb zelf nog rondgekeken op Ziggo, en vond het advies om in de Deco App de "snelle roaming" aan te zetten:  https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet-wifi/wifibooster/installeren#/tp-link-deco-m4/tp-link-d...
De deco app stond al op op bewerkingsmodus Access Point en Beamforming ingeschakeld, maar snelle roaming uitgeschakeld.
Ik heb de snelle roaming een paar uur geleden ingeschakeld - en tot nu toe geen uitval, behalve hapering, voornamelijk bij ziggogo.tv.
Ik weet niet waar "roaming" voor staat, maar kan dit van invloed zijn?

Verwijderd account
Niet van toepassing

@karinorage,

Roaming zal niet op invloed zijn op het herstarten van de Sagemcom.Maar dit soort ervoor dat apparaten snel(ler) overschakelen tussen de verschillende M4 punten.

karinorage
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

@Verwijderd account  Dank voor je snelle reactie. Ik was even hoopvol dat dit de oplossing was, maar dat bleek niet zo te zijn. Ik ga de monteur afwachten. Fijne avond!

Verwijderd account
Niet van toepassing

Top!

Hopelijk heeft hij ook een Ubee 1318 bij zich😉

karinorage
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

@Visser_ @robinjoo19 @Paul @Bert 

 

goedemorgen,

 

De monteur heeft de oorzaak/oorzaken van de uitval gevonden (ik heb een dagje gewacht met reageren om het aan te zien). 

Het modem en de TP Links waren in orde en goed ingesteld. Het "lek"zat dieper, namelijk in de Ziggokasten in ons appartementen gebouw. In die kasten zitten de aansluitingen naar elk individueel huisnummer. 

In eerste instantie leek het erop dat een filtertje in de aansluiting de boosdoener was - dat schijnt wel eens gebruikt te worden bij de bouw om vuil tegen te gaan. Waarom het dan jaren wel goed is gegaan heeft te maken met de "gevoeligheid" van de nieuwe modems, ze zijn sneller maar ook stukken gevoeliger, volgens de monteur.

Toen op zijn monitor bleek dat er toch nog steeds heel veel fluctuatie was ( SER(?) ruis), heeft hij een tweede keer in de Ziggokast gekeken en, naar eigen zeggen, een "old school" reparatie gedaan op de versterkers. Ik ben helaas niet zo technisch om te snappen wat het allemaal betekent.

Mij viel op dat de monteur verbaasd was over de kleur van de kabels ("grijs") in de Ziggokast, alsof dat al een tijdje geleden vervangen zou moeten zijn.

 

Om af te ronden en voor wie geinteresseerd is in mijn feedback:

 

  • De crux lijkt dat bij een omruil van je oude goedwerkende modem naar een nieuw Sagem modem men zich er goed van moet vergewissen dat er geen "ruis" op de weg moet liggen, want daar kunnen de snellere modems niet tegen. Lijkt me toch een leermoment voor @Ziggo 
  • Zoeken naar een lek is een proces van deduceren en analyseren, maar ik had toch liever gezien dat bij monteur 3 al de ervaring, kennis en apparatuur tot een oplossing hadden geleid, in plaats van monteur nummer 5. Geen van de drie tussenliggende monteurs had het inzicht om naar de hoofdkast in het appartementengebouw te gaan.
  • Wat ik ook niet als positief heb ervaren zijn de wisselende en soms ook foutieve adviezen van de monteurs. (Bijvoorbeeld het Access Point versus Router advies van monteur 2).
  • Wel positief vond ik de community, leuk om te mee te maken dat er zoveel betrokkenheid is. 

Dank voor jullie reacties!

Fijne dag

Verwijderd account
Niet van toepassing

@karinorage,

Top om te horen!Hopelijk blijft het zo.

De Sagemcom is inderdaad het meest gevoelige modem.Die grijze coax kabel is vermoedelijk eentje die vanaf een gemeenschappelijke aansluiting in jouw pand komt.

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic