1
Vraag
2
Reacties
Pommerans

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Uitgaande mail via eigen domein: SPF-waarde

Goeiemorgen,
Graag wil ik de uitgaande mail via mijn eigen domeinnaam laten lopen. Daarvoor moet ik een spf record toevoegen aan mijn domein.
Wie weet wat deze spf-waarde van Ziggo is?
Alvast bedankt!
Gr. Janny
26 Reacties 26
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
hanh wrote:
smtp.spf.ziggo.nl is helaas een niet (meer) bestaand domein. Het werkt dus niet in het spf record. Je eigen IP adres hoeft er niet in te staan. Waarom kan Ziggo deze informatie niet verstrekken?
pvankampen Denk dat dit een tikfout is. Moet zijn: smtp.ziggo.nl


hanh hier stond hij in die tijd wel https://community.ziggo.nl/e-mail-103/uitgaande-mail-via-eigen-domein-spf-waarde-34606#post343723

nu zie mijn reactie boven die van jou heeft Ziggo e.a. gewijzigd en niet ten goede, welke include en/of ip range men dan beter kan gebruiken tja... :wink:

Ik persoonlijk vind door monopoly van een dergelijk grote provider die ook nog diverse grote Direct mail marketing in hun SPF opnemen een schande.
Echt niet normaal en juist averechts om spamming en wel of niet gewenste wel of niet legitieme reclame tegen te gaan
pvankampen

Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
hanh dat is beter. Daar staat een TXT record met deze SPF:
v=spf1 ip4:62.179.121.0/24 ip4:213.46.255.0/24 ip4:212.54.32.0/19 ~all

Zpiep de eerste twee ranges zijn van UPC Mail, de derde van Vodafone. Dus ik geloof niet dat daar een Direct Marketing range in zit. Het nadeel van smtp.ziggo.nl in de SPF range opnemen is dat je wel iedereen die bij UPC/Ziggo/Vodafone zit autoriseert om namens jou mail te sturen, of liever gezegd dat het niet door de ontvangen als spam wordt herkent.
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
pvankampen wrote:
hanh dat is beter. Daar staat een TXT record met deze SPF:
v=spf1 ip4:62.179.121.0/24 ip4:213.46.255.0/24 ip4:212.54.32.0/19 ~all

Zpiep de eerste twee ranges zijn van UPC Mail, de derde van Vodafone. Dus ik geloof niet dat daar een Direct Marketing range in zit. Het nadeel van smtp.ziggo.nl in de SPF range opnemen is dat je wel iedereen die bij UPC/Ziggo/Vodafone zit autoriseert om namens jou mail te sturen, of liever gezegd dat het niet door de ontvangen als spam wordt herkent.


Precies en dat dus ook voor die direct marketing buros en al hun "spam" reclames van hun klanten enz enz. hele @ziggo.nl domein

Verzendende smtp.ziggo.nl mail server daar staan alleen maar de ip ranges is voor eigen domein mail ziggo netwerk verzenden genoeg
v=spf1 ip4:62.179.121.0/24 ip4:213.46.255.0/24 ip4:212.54.32.0/19 ~all
pvankampen
Hallo ze includen staat er toch duidelijk de gehele spf van diverse Marketing buro's dus ook hun mailserver IP's include:mailplus.nl include:virtual.dmdelivery.com








include:mailplus.nl include:virtual.dmdelivery.com enz.

code spf ziggo o.a.:
include:mailplus.nl include:virtual.dmdelivery.com ip4:5.61.251.227 ip4:77.243.225.208 ip4:81.175.104.128/27 include:rnmk.com ~all







Die 2 groen kader zijn al zeker email marketing dm enz



Dus kunnen voor domein .. @ziggo.nl normaliter zonder dat spamfilter ingrijpt mails verzenden vanaf die servers. ( let op maakt mij niet uit of het legitiem is of kan zijn, door mij ongewenste reclame vind ik persoonlijk spam over welke weg van wie dat dan ook mag komen, en je kan divers of geheel niet uitsluiten in filter regels of je hebt maar en max aantal filter regels enz.)
pvankampen

Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Zpiep die mailplus en andere marketing servers staan er niet meer bij als je smtp.ziggo.nl include
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Dat klopt! correct

Het gaat mij over de spf van ziggo zelf, die zo ruim is gemaakt voor domein .@ziggo.nl
Waarmee het lastig zal zijn e.a. te blokken, of je verspild je beperkt aantal filter regels.

Zo moet je dus weer appart iets wat erdoor komt op andere wijze gaan blokken, reclame is en blijft reclame, door opnemen in SPF van zulke marketing van de bedrijven zoals ziggo het bijv doet, die deze gebruiken is het blokken / filteren van spam met @ziggo.nl als afzender een heel stuk lastiger.
En mede daardoor best vatbaar voor vormen van "misbruik"


Die range ipv4 ingeven in SPF werkt alleen maar zolang Ziggo nog achterblijft en met IPv4 only mailservers werkt en dus hun smtp..!
Geef je dan include smtp.ziggo in heb je weer dat er heel veel ook andere door kunnen komen. hmm ( persoonlijk zeg ik in de gaten houden en alleen de range opgeven waar je aansluiting zijn)
Aansluitingen an sich zelf kunnen echter mogelijk ook een IPv6 blijken te geven, Dus als je bedrijf domein mailserver ipv6 doet.
Je smtp.bedrijfdomein.tld met port 587 vanaf een Ziggo IPv6 aansluiting doet moet je dus ook de IPv6 ranges weten verwacht ik.?

Hierdoor worden er veel zaken "geblokt" door o.a. gmail wanneer e.a. met de ipv6 en reverse niet in orde is. ( bij veel heeft IPv6 indien ergens mogelijk namelijk voorkeur)
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Ik vat niet helemaal waar jullie precies naar op zoek zijn hier, maar smtp.spf.ziggo.nl werkt toch gewoon nog steeds?
Het bevat de volgende tekst:
v=spf1 ip4:62.179.121.0/24 ip4:213.46.255.0/24 ip4:212.54.32.0/19 ~all


Dat is iets anders dan het spf record voor ziggo.nl. Die laatste heb je ook niet nodig, maar ziggo zelf wel voor hun marketing. Ik gebruike gewoon het smtp.spf.ziggo.nl,
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Die hele spf is niet nodig dat bedoeld ik niet sorry voor misverstand wat hier spf mail eigen bedrijfsdomein.

Ik heb niet gekeken of smtp.spf.ziggo.nl nog aktueel is en werkt, daar hierboven de vraag stond dat dit niet meer het geval was.

Zelf vind ik alleen 1 of 2 van die ranges ip ingeven waar je vanaf mailt maakt de kans op "misbruik" weer iets kleiner. maar moet je e.a. wel in de gaten blijven houden als Ziggo hier iets aanpast.

Ziggo zelf voor marketing zoals aangegeven met dergelijke ruime spf zaken is het lastig e.a. te blokken wat men mogelijk niet wil hebben in inbox.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic