1
Vraag
2
Reacties
Eric17

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Uitgaande mail van eigen e-mailadres gekoppeld aan @upcmail.nl werkt niet

Sinds een paar maanden werkt mijn uitgaande mail niet meer van mijn eigen e-mailadres gekoppeld aan mijn @upcmail adres. Inkomende mail werkt prima! Ik gebruik Apple mail 16 met OS Ventura 13.6.3.

smtp.ziggo.nl - poort 587 TLS/SSL - Authenticatie is het probleem.

Jarenlang heb ik met deze instellingen zonder authenticatie gewerkt maar sinds een half jaar heeft Ziggo dit aangepast... Hoe los ik dit op?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32256Posts
  • 2275Oplossingen
  • 16273Likes

Bedoel je met 'eigen e-mailadres' een adres binnen eigen domein? Zo ja, dan zou je de SMTP-server moeten gebruiken die bij dat domein hoort.

Je kunt wel smtp.ziggo.nl gebruiken om mail te verzenden namens jouw domein, maar sinds 30 mei 2023 is authenticatie bij smtp.ziggo.nl verplicht, je moet gebruikersnaam + wachtwoord die bij een Ziggo-mailbox horen, bijvoorbeeld die van jouw upcmail.nl-adres. Verder zou je smtp.spf.ziggo.nl moeten opnemen (include) in het SPF-record van jouw domein.

Bekijk in context

5 Reacties 5
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32256Posts
  • 2275Oplossingen
  • 16273Likes

Bedoel je met 'eigen e-mailadres' een adres binnen eigen domein? Zo ja, dan zou je de SMTP-server moeten gebruiken die bij dat domein hoort.

Je kunt wel smtp.ziggo.nl gebruiken om mail te verzenden namens jouw domein, maar sinds 30 mei 2023 is authenticatie bij smtp.ziggo.nl verplicht, je moet gebruikersnaam + wachtwoord die bij een Ziggo-mailbox horen, bijvoorbeeld die van jouw upcmail.nl-adres. Verder zou je smtp.spf.ziggo.nl moeten opnemen (include) in het SPF-record van jouw domein.

Eric17
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik ga dit bij mijn email provider neerleggen, ik beheer niet mijn eigen domein... Hopelijk werkt het weer binnenkort, bedankt alvast voor de uitleg!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32256Posts
  • 2275Oplossingen
  • 16273Likes

Als je de SMTP-server van de mailprovider gebruikt, dan hoeft het SPF-record in DNS niet bijgewerkt te worden. Je hoeft alleen de SMTP-server op te zoeken op de site van de provider (mogelijk moet je inloggen op een control panel zoals cPanel, DirectAdmin of Plesk) of bij hen op te vragen en deze vervolgens instellen in Mail van macOS.

Eric17
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Provider heeft smtp.spf.ziggo.nl opgenomen in het SPF-record van mijn domein. Daarna mijn@upcmail + ww ingevuld en Authentication op Wachtwoord gezet. Belangrijk was ook dat ik het certificaat van mijn provider moest updaten naar mijn@upcmail.nl

Bedankt Tobiastheebe!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32256Posts
  • 2275Oplossingen
  • 16273Likes

Fijn om te lezen dat het hiermee is gelukt, maar het blijft beter om de SMTP-server van de mailprovider te gebruiken bij een eigen domein.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic