1
Vraag
2
Reacties
LoesD

Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Uitgaande mail in Outlook werkt niet sinds Deco Router is geïnstalleerd

Sinds bij ons de (Ziggo) Deco Router (drie 'torentjes') door een bevriende Ziggo-monteur is geïnstalleerd, kunnen wij (2 verschillende e-mailadressen) geen berichten meer verzenden vanuit Outlook 2007. Aan de Outlook-instellingen is niets veranderd. Inkomende mail is geen probleem, mailen vanaf de Ziggo-website en de smartphone eveneens niet. Hoe kan ik dit oplossen? Instellingen zoals op de Ziggo-website staan, lijken goed te zijn en nogmaals: niets aan veranderd. N.B.: ik weet dat Office 2007 niet meer door Microsoft onderhouden wordt, maar tot dinsdag jl. (de dag van de installatie van de Deco Router) werkte alles naar behoren. 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@LoesD Er veranderd van alles bij Ziggo en je huidige instellingen zul je moeten vervangen voor de nieuwe.

Ziggo is al 6 jaar bezig om de oude minder / niet veilige instellingen af te sluiten, dat heeft even geduurd en door Corona nog een paar jaar uitgesteld.

 

Dus sowieso alle instellingen vervangen in Outlook zal alles weer laten werken, hoop ik, mits Outlook 2007 ook de beveiligingsupdates heeft die Ziggo gebruikt.

 

POP-instellingen

Inkomende serverinstellingen

  • server: pop.ziggo.nl
  • serverpoort: 995
  • verificatie vereist: ja
  • type versleuteling: TLS/SSL
  • gebruikersnaam: volledig e-mailadres
  • wachtwoord: je e-mailwachtwoord

Uitgaande serverinstellingen

  • server: smtp.ziggo.nl
  • serverpoort: 587
  • type versleuteling: STARTTLS, TLS of SSL
  • verificatie vereist: Ja
  • gebruikersnaam: volledig e-mailadres
  • wachtwoord: je e-mailwachtwoord

 

Bert_1-1651317802240.png

 

 

Ook deze instellingen aanvinken:

 

Bert_0-1651317712243.png

 

Bekijk in context

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Bert_0-1651528976528.png

Bert_1-1651528999569.png

 

Klik dubbel op het emailadres en in het volgende menu op Meer instellingen.

 

Bert_2-1651529083525.png

 

Bert_3-1651529109178.png

 

Bekijk in context

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Bert_0-1651567506641.png

Bert_1-1651567527532.png

 

Klik dubbel op het emailadres.

 

Bert_2-1651567654303.png

Bert_3-1651567769516.png

 

Bekijk in context

25 Reacties 25
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@LoesD  schreef:

....(de dag van de installatie van de Deco Router) werkte alles naar behoren. 


Hallo,

Dit is een openbaar klant helpt klant forum, waar Ziggo Community Moderators ( die met [Z]iggo voor hun naam ) door de week meestal binnen een werkdag langskomen in ieder topic. Zij hebben t.o.v. de helpdesk meer kennis, meer mogelijkheden, meer rechten en kunnen 'dieper' het Ziggo-systeem inkijken. Als u wilt dat een Ziggo mod direct uw gegevens kan achterhalen, zet dan uw postcode en huisnummer in uw Ziggo profiel. Deze gegevens zijn alleen voor hun zichtbaar.


Hoe is e.e.a. ingesteld ? Staat de Ziggo Modem/Router router of in AccesPoint mode ? Staat de Deco set in router of in AccesPoint mode ?

Als beide in  router mode staan, dan kan u beter de Deco set in AP mode zetten, want 2 routers achter elkaar kunnen vreemde problemen veroorzaken.

Toch maar even de Email instellingen controleren.

Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staat daar nog wat in, wat u niet weet.

LoesD
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Aanvullende op het bovenstaandeemailinstellingen2.JPG

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@LoesD  schreef:

Aanvullende op het bovenstaandeemailinstellingen2.JPG


Dit lijkt toch op een ander probleem, dan men zo 1-2-3 zou denken, m.b.t. "...maar tot dinsdag jl. (de dag van de installatie van de Deco Router) werkte alles naar behoren..."

Toch maar even de Email instellingen controleren.

LoesD
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

@Pasi : ik heb mijn postcode toegevoegd, dank voor je reactie. Ik weet niet hoe de Deco staat ingesteld, een bevriende Ziggo-collega installeerde het voor ons. Ik vraag het bij hem na en kom er graag op terug.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@LoesD  schreef:

@Pasi : ik heb mijn postcode toegevoegd, dank voor je reactie. Ik weet niet hoe de Deco staat ingesteld, een bevriende Ziggo-collega installeerde het voor ons. Ik vraag het bij hem na en kom er graag op terug.



Toch ook maar even de Email instellingen controleren.
Volgens mij staan daar wat instellingen niet juist.

LoesD
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

@Pasi : mijn instellingen staan inderdaad anders, maar dat was altijd al zo. Als ik ze aanpas conform hetgeen op de website staat, heeft dat geen resultaat: e-mails worden dan nog steeds niet verzonden. Overigens gebruik ik in plaats van smtp.ziggo nog steeds smtp.casema, volgens jullie helpdesk correct?

LoesD
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

@Pasi alles staat in AP-mode

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@LoesD  schreef:

@Pasi : mijn instellingen staan inderdaad anders, maar dat was altijd al zo. Als ik ze aanpas conform hetgeen op de website staat, heeft dat geen resultaat: e-mails worden dan nog steeds niet verzonden. Overigens gebruik ik in plaats van smtp.ziggo nog steeds smtp.casema, volgens jullie helpdesk correct?



Ik ben niet van Ziggo ( "...Dit is een openbaar klant helpt klant forum, waar..." ), maar dat is verder niet belangrijk.

Ondanks dat de oude instellingen wel hebben gewerkt, zou ik persoonlijk de door Ziggo aangegeven instellingen geheel overnemen. U kan natuurlijk foto's maken van de huidige instellingen, zodat u deze altijd kan terugzetten.

emailinstellingen.JPG


Overigens staat de instellingen "Een kopie van berichten...." uit, wat betekent dat uw mail alleen op het huidige apparaat staat ( en daarna op de Ziggo email servers wordt verwijderd ). Verwijdert u in Outlook het lokale mailaccount, dan is al uw mail verdwenen. Crashed uw computer en is het OS onherstelbaar beschadigd, dan bent u ook al uw mail kwijt.
Het is beter om deze optie aan te laten, zodat uw ( nieuwe ) mail ook op de Ziggo server blijft staan, als backup. Of u moet regelmatig een backup van Outlook maken, maar dat is veel meer werk.



Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@LoesD  schreef:

@Pasi alles staat in AP-mode


IK ga er vanuit dat u bedoeld dat de ZMR in router en de Deco's in AP mode staan, dat is goed.

Maar dan is het wel vreemd dat "...maar tot dinsdag jl. (de dag van de installatie van de Deco Router) werkte alles naar behoren...".

Misschien is dit een toevallige samenloop.

LoesD
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

heel toevallig.... twee laptops, twee e-mailadressen, waarbij het fout gaat.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Bertis onze Outlook expert. Hij weet ( bijna ? ) alles van Outlook. Ik heb hem een belletje gegeven en hopelijk komt hij hier even langs, zodra hij online is.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@LoesD  schreef:

heel toevallig.... twee laptops, twee e-mailadressen, waarbij het fout gaat.


Maar beide dezelfde oude (  "...smtp.casema..." ) instellingen ?

U kan, als test een laptop met een netwerkkabel op de ZMR aansluiten. Dan zal de laptop geen wifi gebruiken, maar via de netwerkkabel gaan. Mocht dit email probleem dan toch aan de wifi liggen, dan zou dit via de netwerkkabel wel goed moeten werken.

Hetzelfde kan u bereiken, als u de wifi op de ZMR tijdelijk weer aanzet en met de laptop daarmee verbinding maakt. Dan omzeilt u ook de wifi van de Deco's.

Maar als de Deco's in AP mode staat, dan zijn deze 100% transparant en wordt er niets gefilterd en/of geblokkeerd.

Anders bij 1 van de laptops toch de Email instellingen aanpassen. Wel opletten dat u het lokale mail account in Outlook NIET verwijderd ( zie "Een kopie van berichten...." opmerking ).

LoesD
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Dankjewel, ga ik proberen, maar helaas pas morgen. Eén vraag nog: wat is ZMR? 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@LoesD  schreef:

Dankjewel, ga ik proberen, maar helaas pas morgen. Eén vraag nog: wat is ZMR? 


Prima, geen haast.


"...Ziggo Modem/Router..." ( zie m'n eerste reactie ) 😉. De Ziggo box, waarop o.a. de eerste Deco is aangesloten.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@LoesD Er veranderd van alles bij Ziggo en je huidige instellingen zul je moeten vervangen voor de nieuwe.

Ziggo is al 6 jaar bezig om de oude minder / niet veilige instellingen af te sluiten, dat heeft even geduurd en door Corona nog een paar jaar uitgesteld.

 

Dus sowieso alle instellingen vervangen in Outlook zal alles weer laten werken, hoop ik, mits Outlook 2007 ook de beveiligingsupdates heeft die Ziggo gebruikt.

 

POP-instellingen

Inkomende serverinstellingen

  • server: pop.ziggo.nl
  • serverpoort: 995
  • verificatie vereist: ja
  • type versleuteling: TLS/SSL
  • gebruikersnaam: volledig e-mailadres
  • wachtwoord: je e-mailwachtwoord

Uitgaande serverinstellingen

  • server: smtp.ziggo.nl
  • serverpoort: 587
  • type versleuteling: STARTTLS, TLS of SSL
  • verificatie vereist: Ja
  • gebruikersnaam: volledig e-mailadres
  • wachtwoord: je e-mailwachtwoord

 

Bert_1-1651317802240.png

 

 

Ook deze instellingen aanvinken:

 

Bert_0-1651317712243.png

 

LoesD
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Dankjewel @Bert ! Ik ga het proberen. Helaas morgen pas weer tijd. Groet!

LoesD
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

@Bert, je hebt me héél goed geholpen. 😁 Ik heb echter een nieuw account aangemaakt. Voor de laptop en het mailadres van mijn man zou ik liever het bestaande account willen wijzigen. Ik ben door al het gedoe het spoor volledig bijster (zucht!), dus: hoe kom ik bij het onderstaande in het bestaande account? Of kan dat niet en moet ik sowieso een nieuw account aanmaken? Hartelijke groet, Loes

LoesD_0-1651518934480.png

 

LoesD
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Bedankt @Pasi, dat is super aardig van je! 😀 Ik ben blij, want met het aanmaken van een nieuw account met de instructies van @Bert kan ik weer mail verzenden! Wat een opluchting. Heel erg bedankt voor je tijd en moeite! hartelijke groet, Loes

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Bert_0-1651528976528.png

Bert_1-1651528999569.png

 

Klik dubbel op het emailadres en in het volgende menu op Meer instellingen.

 

Bert_2-1651529083525.png

 

Bert_3-1651529109178.png

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic