1
Vraag
2
Reacties
JanQ

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Uitgaande email vanuit gmail geblokkeerd

Ik gebruik al jaren Gmail om mijn email verkeer te regelen maar sinds een maand worden diverse uitgaande emails door Gmail geblokkeerd, de blokkering betreft in hoofdzaak @gmail.com, @upcmail.nl en wat exoten. De overige emails naar outlook, hotmail, kpn e.d. (ca 3/4) worden gewoon verzonden.

De reactie van Gmail was:

550 5.7.1 Unauthenticated email from upcmail.nl is not accepted due to domain's DMARC policy. Please contact the administrator of upcmail.nl domain if this was a legitimate mail. Please visit https://support.google.com/mail/answer/2451690 to learn about the DMARC initiative. h2sor2504402lfc.60 - gsmtp
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
Wat er waarschijnlijk gebeurt is, dat je vanuit de gmail-app een bericht probeert te versturen, met als afzender je '@upcmail.nl'-adres. Dit wordt niet geaccepteerd door of de gmail-server of de Ziggo (upcmail) server.
Als je emails verstuurd met het upcmail-adres, dienen deze gestuurd te worden via smtp-server van Ziggo, anders wordt het gezien als 'spoofing'.

Bekijk in context

11 Reacties 11
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
Wat er waarschijnlijk gebeurt is, dat je vanuit de gmail-app een bericht probeert te versturen, met als afzender je '@upcmail.nl'-adres. Dit wordt niet geaccepteerd door of de gmail-server of de Ziggo (upcmail) server.
Als je emails verstuurd met het upcmail-adres, dienen deze gestuurd te worden via smtp-server van Ziggo, anders wordt het gezien als 'spoofing'.
JanQ
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi acoste, bedankt voor je reactie. Het vreemde is dat ik al jaren de Gmail-app gebruik om als upcmail.nl mijn emails te verzenden en te ontvangen. Dat werkte tot ruim een maand geleden perfect en toen werden uitgaande mails naar m.n. upcmail.nl en gmail.com geblokkeerd (dat is ca. 1/3 van alle uitgaande mails). Ziggo zegt dat ik bi Gmail moet zijn en Gmail dat ik bij Ziggo moet zijn, ik begrijp het niet meer en denk dat het best is een nieuw account te maken.
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
Ook al maak je een nieuw account aan, het probleem zal dan blijven bestaan.
Beste is om één account te gebruiken, of je gmail-account, of je ziggo-account (upcmail). Ik laat mijn oude casema-account doorsturen naar mijn gmail en alles wat ik verstuur, doe ik vanuit mijn gmail-account. Dan loop je nooit tegen problemen als deze aan.
Puzzled

Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Zelfde hier. Sinds doorzending Ziggo onderhoudsaankondiging vanmorgen vanaf @home.nl account in gmail vanmorgen, is elke verzending vanaf dat account in gmail geblokkeerd met meldingen als
550 5.7.1 Unauthenticated email from home.nl is not accepted due to domain's DMARC policy. Please contact the administrator of home.nl domain if this was a legitimate mail. Please visit https://support.google.com/mail/answer/2451690 to learn about the DMARC initiative. c2sor5039849iot.121 - gsmtp.
Knap lastig. Geen mouw aan te passen?
ShelLuser

Level 8
  • 228Posts
  • 10Oplossingen
  • 82Likes
Wat je wel zou kunnen doen om dit tegen te gaan is gebruik te maken van een mail programma (Outlook, Thunderbird, etc.) en dan specifiek de uitgaande mailservers configureren per mailbox / account.

Dan kan je op een plek al je accounts gebruiken.
Puzzled

Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Dank. Wordt nog wel even studeren wat het lekkerste werkt, in google de gmail account tot standaard bombarderen en 'altijd antwoorden vanaf mijn standaardadres' aanvinken, of outlook op windows laptop en android phone te zetten. Eerst de eerste optie maar eens proberen. Nogmaals dank voor de hulp.
kazz1966

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ook hier sinds vandaag 20 september dit probleem. Het heeft jaren goed gewerkt bij gmail.

Blij dat jullie dit delen. Ben niet de enigste dus, maar jammer dat de oplossing lastig voor als nog.
Pietzza

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Sinds april 2021 heb ik voornoemd probleem ook. Maar ik zie hierboven geen oplossing voor. Welke instelling in gmail moet ik aanpassen om het weer werkend te krijgen? Van lieverlee zend ik mails naar @chello.nl, @upcmail.nl, @Ziggo.nl en @gmail.com maar vanuit mijn ziggo-account. Maar het liefst doe ik dat als vanouds via mijn gmail-account. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Pietzza Kort door de bocht kunnen er geen mails meer gestuurd worden vanuit het ene mailaccount met als afzender een ander mailaccount.

Dit om spam te voorkomen.

Alle providers zijn nu aan het overgaan naar de volgende beveiligingen SPF, DKIM, DMARC.

De uitleg: DKIM, SPF en DMARC verkleinen de kans op phishing | Cybersecurity | SIDN

 

Mail kan alleen verzonden worden met een afzenderadres wat verzonden wordt via de mailserver van dat afzenderadres.

Pietzza

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dank, Bert! Het kwartje is gevallen bij mij. Als ik reply op een mail of  een mail verstuur vanuit mijn gmail-account dan moet ik dat dus voortaan doen met mijn gmail-emailadres. Maar ik kan nog wel steeds alle emails op mijn gmail-account binnenkrijgen. Het is even opletten, en (dus) meer corresponderen met mijn gmail-emailadres. 

Pietzza

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Aanvulling: om het makkelijker te maken en het opletten te voorkomen heb ik mijn gmail e-mailadres als standaard ingesteld bij de instellingen van mijn gmail account én (daaronder in de instellingen) dat beantwoording altijd met dat standaard e-mailadres gebeurt.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic