Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
JoostDor
Level 3

Ubiquiti AC LR instellen icm NAS

Roep graag wat hulp in. Ben van plan om Ubiquiti spul te gaan installeren, wifi issues blijven hardnekkig en vrouw/dochters blijven klagen over Ziggo.

Wilde het eenvoudig houden, start met 1 Unifi AP AC LR beneden. Krijg niet helemaal scherp hoe in te richten vwb router/DHCP. Ik moet de Ziggo modem in bridge mode (laten) zetten, dat is me helder. Daarmee dus geen DHCP meer. Op mijn Synology NAS wilde ik dan de Unifi Controller zetten. Deze gaat dan toch als DHCP server fungeren, of zie ik het dan te simpel? Wil namelijk niet nog een aparte USG erbij kopen.

Hopelijk is mijn vraag zo helder dat iemand even meedenkt! BVD!!
0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
DennyW
Level 17
Marco1861 wrote:
...
Een Cloud Key is handig maar voor jouw situatie (klein netwerk) niet echt nodig. Als je later overweegt om meerdere AP's en beveiligingscamera's te installeren dan zou ik de 2e generatie nemen vanwege de opslag en backup bij stroomuitval.
..

JoostDor
Zelf heb ik geen Ubiquiti of EdgeMax gear zodat ik alleen maar kan verwijzen naar anderen (b.v YouTube enz.).

Ik aan vulling wat Marco1861 zegt over de Cloud Key, het volgende:
Het is een leuk hebbedingetje maar niet absoluut noodzakelijk. De controller installeren op een NAS (of b.v. op een Raspberry-Pi) is een leuke optie om naast configureren ook statistische gegevens op te slaan.
Voor het configureren als zodanig hoeft de software niet altijd te draaien. Eenvoudig op een PC installeren en op starten indien nodig, kan ook.

Als je een Cloud Key koopt, dan neem je natuurlijk de laatste hardware-versie. (Thans versie 2).
Bedenk wel dat de Cloud Key geen voeding heeft; de stroomvoorziening moet gedaan worden met POE (Power over Ethernet) en niet met een (losse) voedingsadapter. Hiervoor wordt geen voeding of power injector meegeleverd.
N.B.: De Edgerouter X kan alleen POE doorvoeren, maar genereert dit niet. (De ER - SFP kan dit, in beperkte mate, wel.)
Losse power injectors zijn wel te koop voor het geval je geen switch hebt met POE-mogelijkheid.

De Edgerouters kunnen rechtstreeks geconfigureerd worden via hen eigen web-interface (en via de console-interface / command-line). De integratie met de Unifi-Controller-software is "beperkt". Je kan, dacht ik, wel een koppeling maken, maar een EdgeRouter wordt door de Controller niet hetzelfde gezien / benaderd zoals als een USG.

Verder is een EdgeRouter X qua rekenkracht en opslag capaciteit wat beperkt. (De kleinste USG heeft evenveel opslagcapaciteit en de processor idem dito aan rekenkracht.)
De geringe opslagcapaciteit van de ER-X maakt updaten van de firmware wat lastiger omdat je (soms) eerst handmatig wat ruimte vrij moet maken. (Een oude instantie kopie wissen.) Lees daarom eerst altijd de installatie instructies voordat je een update doorvoert.

Bekijk in context

11 Reacties 11
Meldingen
Aan Uit
DennyW
Level 17
JoostDor

De USG is een router. Als je het Ziggo-modem-router is bridge laat zetten schakel je niet alleen de diens Wifi uit, maar ook het routergedeelte (inclusief diens firewall en NAT-gedeelte) en het switch-gedeelte (inclusief het diens DHCP-server-gedeelte).

Je krijgt dan een geheel “gecastreerd systeem”, waarop je maar één apparaat op kan aansluiten (LAN-1) dat dan rechtstreeks een extern IP-adres van Ziggo krijgt. Zonder firewall!

Dit is niet iets waar je vrouw, dochters en jezelf blij mee kan maken.

Als je alleen een AP koopt, dan volstaat het om die aan te sluiten op het LAN (= eigenlijk het switch-gedeelte) van de Ziggo-router zodat apparaten die verbonden zijn via dit AP, hun IP-adres verkrijgen van de DHCP-server van het Ziggo-modem-router. Vanzelfsprekend mag er dan geen tweede DHCP-server op de NAS actief zijn.
(N.B.: Als alternatief kan je overwegen om de DHCP-server in de NAS aan te zetten, maar dan moet je wel de DHCP-server van de Ziggo-router uit zetten, maar hier zie niet in welk voordeel dit oplevert.)

Het AP is op die manier via het LAN parallel geschakeld aan het Wifi-gedeelte van de Ziggo-router. Wil je dit niet , dan kan je overwegen om de Wifi-functionaliteit van de Ziggo-router uit te schakelen.

Groet,
DennyW
Marco1861
Level 3
Als je geen USG wilt dan kun je wellicht overwegen om een Edgerouter X/Lite/4 (vanaf zo'n €50) aan te schaffen. Zelf heb ik meerdere producten van Ubiquiti en ben er erg blij mee, vooral qua stabiliteit! Geen klagende mensen hier in huis te vinden 😉
efok
Level 17
Even scherp: De AP AC LR is een (prima) accesspoint zonder router. De USG is een router, maar heeft geen Wifi. Je kunt prima zoals hierboven gesteld je NAS inzetten als controller, en het Ziggo modem als router en DHCP server laten werken.
Zelf heb ik ook een ubiquiti accesspoint, in combinatie met een edgerouter lite, achter een modem in bridge. Ben er super tevreden over.
JoostDor
Level 3
Topicstarter
DennyW , Marco1861 en efok , dank voor snelle reacties. Heb hieronder even voor mezelf (met al jullie info) een plaatje geschetst. Zegt soms meer dan veel woorden :wink:. Blijven een paar vragen over.

Alles samenvattend kan ik dus:
Scenario 1: De Ziggo Connect Box houden, en als DHCP server inzetten. Wifi uitzetten, dat wordt verzorgt door de verschillende Ubiquity AP's
Scenario 2: De Ziggo router helemaal in bridge mode zetten, en er een Unifi router tussen zetten (een USG of Edgerouter)
En als los scenario nog kiezen of ik de Unifi controller op mijn NAS zet of er een losse Cloud Key bijkoop.

De 2 'hamvragen' zijn:

• Wat is het grote voordeel van een nieuwe/andere router van Unifi?
  • Kan ik bij beide scenario's een compleet los Gastennetwerk creëren?

Voor wie het nog leuk vindt om mee te denken!

0 Kudos
Marco1861
Level 3
De voordelen van een eigen router is dat de modem-router 'modem-only' wordt. Hierdoor kun je alles naar eigen wensen configureren (bijvoorbeeld het wijzigen van de DNS en DNSmasq/blacklists/VPN-server/VPN-client instellen).

In beide situaties kun je een gastennetwerk maken via de controller d.m.v. isolatie (VLAN / aparte DHCP).

Een Cloud Key is handig maar voor jouw situatie (klein netwerk) niet echt nodig. Als je later overweegt om meerdere AP's en beveiligingscamera's te installeren dan zou ik de 2e generatie nemen vanwege de opslag en backup bij stroomuitval.

UniFi controller op een Synology NAS werkt in ieder geval perfect.

Kortom: met een eigen router heb je alles in eigen beheer!
0 Kudos
efok
Level 17
Ik sluit me volledig aan bij Marco1861. De ubiquiti APs beide in beide gevallen gewoon de optie van een gastennetwerk met een eigen SSID.
0 Kudos
DennyW
Level 17
Marco1861 wrote:
...
..

JoostDor
Zelf heb ik geen Ubiquiti of EdgeMax gear zodat ik alleen maar kan verwijzen naar anderen (b.v YouTube enz.).

Ik aan vulling wat Marco1861 zegt over de Cloud Key, het volgende:
Het is een leuk hebbedingetje maar niet absoluut noodzakelijk. De controller installeren op een NAS (of b.v. op een Raspberry-Pi) is een leuke optie om naast configureren ook statistische gegevens op te slaan.
Voor het configureren als zodanig hoeft de software niet altijd te draaien. Eenvoudig op een PC installeren en op starten indien nodig, kan ook.

Als je een Cloud Key koopt, dan neem je natuurlijk de laatste hardware-versie. (Thans versie 2).
Bedenk wel dat de Cloud Key geen voeding heeft; de stroomvoorziening moet gedaan worden met POE (Power over Ethernet) en niet met een (losse) voedingsadapter. Hiervoor wordt geen voeding of power injector meegeleverd.
N.B.: De Edgerouter X kan alleen POE doorvoeren, maar genereert dit niet. (De ER - SFP kan dit, in beperkte mate, wel.)
Losse power injectors zijn wel te koop voor het geval je geen switch hebt met POE-mogelijkheid.

De Edgerouters kunnen rechtstreeks geconfigureerd worden via hen eigen web-interface (en via de console-interface / command-line). De integratie met de Unifi-Controller-software is "beperkt". Je kan, dacht ik, wel een koppeling maken, maar een EdgeRouter wordt door de Controller niet hetzelfde gezien / benaderd zoals als een USG.

Verder is een EdgeRouter X qua rekenkracht en opslag capaciteit wat beperkt. (De kleinste USG heeft evenveel opslagcapaciteit en de processor idem dito aan rekenkracht.)
De geringe opslagcapaciteit van de ER-X maakt updaten van de firmware wat lastiger omdat je (soms) eerst handmatig wat ruimte vrij moet maken. (Een oude instantie kopie wissen.) Lees daarom eerst altijd de installatie instructies voordat je een update doorvoert.
Marco1861
Level 3
DennyW Mooie uitleg!

Volgens mij wordt een POE-injector meegeleverd bij de AC LR? Bij de AC Pro in ieder geval wel. Ik gebruik ze zelf zonder injectors (UniFi Switch in gebruik).

EdgeRouter X: Voor het upgraden van de firmware altijd eerst 'delete system image' in de CLI uitvoeren (CLI is ook toegankelijk via de webinterface).
0 Kudos
DennyW
Level 17
Marco1861 wrote:
DennyW Mooie uitleg!

Volgens mij wordt een POE-injector meegeleverd bij de AC LR? Bij de AC Pro in ieder geval wel. Ik gebruik ze zelf zonder injectors (UniFi Switch in gebruik).

Marco1861

Bij de Pro in de enkele stuks verpakking wordt er dacht ik wel een POE-injector meegeleverd, maar in grootverpakkingen (ik dacht drie stuks) weer niet. Het is in het laatste geval aannemelijker dat men dan een POE-switch zal nemen.
Lees van te voren goed wat er wel of niet wordt meegeleverd. In ieder geval worden er bij routers en switches geen ethernet-kabeltjes mee geleverd.
DennyW
Level 17
Tekst maar verwijderd. Is verder niet van belang.
Groet,
DennyW.
0 Kudos
JoostDor
Level 3
Topicstarter
Allemaal dank! Prima beantwoord!!