1
Vraag
2
Reacties
BoerAas

Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ubee router/modem verandert ip.adressen

Het ubee modem dat ik van ziggo heb ontvangen geeft dagelijks problemen.

Ik heb ingesteld dat de default gateway 192.168.1.1  en het subnet mask 255.255.255.0

Mijn ip.range intern loopt van 192.168.1.10 - 192.1681.254

Ik heb een aantal Mac adressen voorzien van vast ipadressen.

 

Dagelijks op een willekeurig tijdstip heb ik geen internet meer. Controleer ik de Ubee dan zie ik dat de default gateway is veranderd in 192.168.0.1. Daarnaast zijn de Mac toewijzingen verdwenen en staan er 10 toewijzingen van willekeurige ip adressen toegewezen aan 10 willekeurige Mac adressen.

 

Zet ik het modem uit en na 30 sec weer aan dan zijn alle gegevens weer terug en hebben we ook weer internet.

Een monteur is al langs geweest en heeft het kastje aan de muur vervangen, het geen geen soelaas biedt.

 

Bij de helpdesk wordt ik de ene keer netjes geholpen en de volgende keer afgescheept.

Op foto 1 de originele situatie en foto 2 de veranderde situatie

 

Henk

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
BoerAas
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Heb de TpLink torentjes uitgezet. Nog geen kwartier daarna weer een verstoring. Dus aan de torentjes ligt het volgens mij niet.

 

Bekijk in context

14 Reacties 14
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Een Ziggo moderator komt hier binnenkort langs om naar je probleem te kijken.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Ik ben dit probleem met de eRouter van de UBC1318ZG nog nooit tegengekomen. Heb je het modem al eens teruggezet naar fabrieksinstellingen? Welke firmware-versie gebruikt het modem? De laatste versie is 12.5.8011.S15.ZIGGO.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Hmm, dit riekt naar powerline adapters die met de buren verbinden of zo. Weet je zeker dat je steeds in je eigen modem zit?

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1067Likes

en zet upnp uit.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

@efok Die situatie heb ik circa 7 jaar geleden ook eens meegemaakt. Echter lijkt hier wel iets anders te spelen, gezien de vreemde MAC-adressen in de lease table bij de probleemsituatie.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Het modem kan ook problemen hebben met het flash en/of ram geheugen dat de instellingen bewaart.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Als dat zo is zou je toch verwachten dat hij het oermanent vergeet en terugkomt met de default 192.168.178. Als her er na een reboot weer is vind ik gek. Maar ja, dit heke verhaal is gek.

BoerAas
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb de laatste versie van de firma op het modem staan. terug naar fabrieksinstellingen  heb ik ook al 2x gedaan.

BoerAas
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ja ik zit zeker op mijn eigen modem, na het uit/aan schakelen heb ik mijn eigen gegevens weer terug.

Hoe zou ik dit kunnen controleren?

Dan zouden het de TpLink torentjes die ik via Ziggo heb aangeschaft de oorzaak moeten zijn.

BoerAas
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Heb de TpLink torentjes uitgezet. Nog geen kwartier daarna weer een verstoring. Dus aan de torentjes ligt het volgens mij niet.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Komt het probleem ook voor als je de statische leases tijdelijk verwijdert? Ik heb op mijn vorige router wel eens meegemaakt dat een Raspberry Pi met onjuist gevormde instellingen voor dhcpcd zorgde voor een crash van dnsmasq wanneer deze online kwam op het LAN na een reboot.

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2455Posts
  • 261Oplossingen
  • 1165Likes

Hoi @BoerAas! Heb je de reactie van @tobiastheebe nog gezien? 🙂

BoerAas
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Heb de TpLink torentjes verwijderd en kreeg gelijk daarop weer het genoemde probleem. Na het modem opnieuw opgestart te hebben, heeft het probleem zich niet meer voorgedaan. Voorlopig maar geen TpLink torentjes gebruiken. Vreemd is wel dat Ziggo de TpLink torentjes verkoopt als oplossing voor diverse WiFi problemen.!

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@BoerAas dankje voor de toelichting.

Jammer dat het met de TP-Link niet gelukt is. Als het zónder ook goed werkt, is dat natuurlijk mooi meegenomen. Mocht je toch behoefte hebben aan wifiversterkers, dan kan je ook dit eens proberen. 

De vorige generatie Wifiboosters van Ziggo werken bij veel klanten nog steeds naar tevredenheid. Maar dat geldt niet voor iedereen. Door het toegenomen gebruik zijn de eisen die we tegenwoordig aan wifi stellen soms hoger geworden. In dat geval bieden de SmartWifi pods een hele goede oplossing. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic