1
Vraag
2
Reageer en help mee
JornvdP

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ubee evm3200 internetverbinding valt soms even weg

Beste,

 

N.a.v. het advies een eigen topic te openen:

 

Ik heb nog een ouder Ubee modem, namelijk de Ubee evm3200(zonder wifi) welke nu toch echt aan het einde van z'n leven lijkt te komen, de verbinding valt namelijk regelmatig voor hele korte tijd(lastig met videobellen) weg of soms zelfs tot ik het modem reset.

Nu weet ik dat ik uiteraard een Connectbox kan "krijgen", dat kon namelijk jaren geleden al, maar dat is toch wel een stap achteruit wegens de diverse bekende nadelen welke deze heeft, eigenlijk had ik besloten te wachten tot de vrije modemkeuze er helemaal door zou zijn en daarom tot nu toe bewust dit modem in gebruik gehouden.

Is het ook mogelijk om een nieuwere Ubee(1318ZG) te krijgen als vervanger voor mijn huidige, en dus niet eerst een Connectbox? Wifi heb ik uiteraard niet nodig.

 

En welke AOP is de minimaal benodigde tegenwoordig? De mijne is inmiddels minimaal 12jaar oud, misschien ook niet meer helemaal van deze tijd. Ik zal hier vanavond even foto's van maken.

10 Reacties 10
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Een UBC1318ZG wordt alleen in specifieke situaties en bij hoge uitzondering toegestuurd. De Connect Box voldoet in de meeste situaties. Bij gebruik van een eigen router kun je deze in bridge mode (laten) zetten.

 

Voor Internet Start, Complete en Max voldoen de meeste eengats-AOP's (o.a. TRAS-1000/DIO-01/VQ601R). Huidige standaard-AOP is de btv 1 IEC-NL, in de woonkamer wordt ook de btv 01-SET/UPC (einddoos) als AOP geplaatst.

 

Ik kijk uit naar de foto's.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Dag @JornvdP! Bijzonder jammer dat je oudere Ubee modem aan het einde van zijn latijn lijkt te zijn en steeds meer kuren begint te vertonen 😞 Ik kan me goed voorstellen dat het wegvallen van de verbinding knap vervelend is, zeker wanneer je aan het videobellen bent. Tijd om deze situatie eens goed onder de loep te nemen!

Zoals @tobiastheebe al aangaf sturen we het UBC1318ZG non-wifi modem alleen bij wijze van uitzondering toe. Omdat je AOP ook al minimaal 12 jaar oud is lijkt het mij verstandig dat allereerst te beoordelen net als de aansluitmaterialen welke je thuis in gebruik hebt (splitters, kabels, etc.). Zou je één of meerdere foto's kunnen maken van je AOP en hoe alles aangesloten is? Dan kijken we met je mee en maken we er werk van!

JornvdP
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Het heeft iets langer geduurd, maar bij deze de foto's en een korte uitleg.

In de woonkamer zit de aop, de TRAS 1000/B, van hieruit loopt er een kabel(Koka799 van zo'n 4 meter) naar de meterkast, hier zit de nieuwe FRA-752X versterker met aan poort 0(de 0dB poort) het Ubee evm3200 modem.

De Koka799 gaat nog vervangen worden door koka 9ts incl. een andere stekker in de AOP.

Ik heb ook geen problemen met de snelheid van mijn abonnement, die haal ik eigenlijk wel, het is alleen dat er soms hikjes in de verbinding zijn of de modem helemaal vastloopt.

 

Ik weet dat de Ubee inderdaad alleen bij uitzondering wordt toegezonden, en de Connectbox standaard is, daarom had ik de hoop te wachten totdat de vrije modemkeuze er door is, kans is namelijk vrij groot dat een connectbox met Torrents en/of vpn instabieler werkt dan mijn huidige modem.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

In principe moet het modem worden verplaatst van meterkast naar woonkamer en moet er een splitter geplaatst worden op het AOP, waarop dan het modem aangesloten wordt. Modem op versterker is geen aanbevolen aansluitwijze meer en levert met regelmaat problemen op.

JornvdP
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hmm, in de handleiding van de versterker stond dat het modem op poort 0 kon.

Welke splitter moet ik hiervoor gebruiken? Om te proberen kan ik het modem wel in de woonkamer neerzetten, ideaal/fraai is dit uiteraard niet, en het heeft 12 jaar gewerkt met deze modem in de meterkast.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Toentertijd was aansluiten van het modem op de versterker inderdaad een gebruikelijke aansluitwijze, tegenwoordig wordt dit echter niet meer aanbevolen. Sinds analoge TV is uitgeschakeld, gebruiken modems een kanalenset met hogere frequenties (602-786/850 MHz) welke gevoeliger is en hogere eisen aan de binnenhuisinstallaties stelt. Tegenwoordig dient de versterker alleen nog voor aansluiten van TV's en decoders gebruikt te worden.

 

De standaardsplitter voor plaatsing direct op het AOP is de POA-01-B. De POA 01-UPC (iets ouder maar technisch gelijkwaardig) is ook geschikt.

simonlebon

Level 8
  • 260Posts
  • 4Oplossingen
  • 61Likes

@JornvdP  schreef:

De Koka799 gaat nog vervangen worden door koka 9ts incl. een andere stekker in de AOP.


Waarom zou je Koka799 vervangen door 9TS? Bang voor 4G instraling?
In tegenstelling tot wat sommige shops beweren is de afscherming van Koka799 afdoende tegen 4G. Het is marketingpraat. Demping (verlies) van beide kabels is gelijk.

Wel zorgen voor goede connectoren, degene die je nu op de koka799 hebt zitten is een goede.

Die hikjes hebben ws een andere oorzaak, hier in de wijk had ik jaren hetzelfde probleem (lag-spikes, hoge ping, vertragingen) wat nooit opgelost is en degenen die Ziggo hebben nog steeds ondervinden. Waarschijnlijk door de hoge overboekingsfactor van Ziggo. Ik ben overgestapt naar VDSL en ondanks de lagere downloadsnelheid verloopt alles veel vloeiender. VPN werkt nu ook feilloos (klapte er bij Ziggo te pas en te onpas uit). Het probleem was hier echt gebied gerelateerd; op een ander adres (in Rotterdam) draait Ziggo wel goed.

Voordeel van Ziggo is dat TV wat makkelijker was (DVB-C), heb het nog een tijdje naast elkaar gehad, maar op een gegeven moment Ziggo opgezegd. Vond meer dan € 30,- voor een paar standaard HD kanalen echt te gortig terwijl NLZiet volstaat.

simonlebon

Level 8
  • 260Posts
  • 4Oplossingen
  • 61Likes

De FRA-752X loopt tot 1218MHz, dus geen probleem.
De 0 poort van deze versterker versterkt niet (0dB) en is rechtstreeks doorverbonden. Demping is op deze manier < 3 dB wat ruimschoots binnen de toleranties valt.
Een splitter geeft ook demping (meestal 3dB) dus dat zal geen verschil maken. Sterker nog,: je zou door reflecties (soort echo die kan optreden bij bepaalde 'open' kabellengte) interferentie kunnen veroorzaken.

De hoogste frequentie van EuroDOCSIS 3.0 ligt net iets boven de 1GHz (1002MHz uit mijn hoofd).
FYI: de Koka799 heeft op 3GHZ(!) een demping van 0.34dB/m en bij 860MHz 0,17dB/m. datasheet

Wat je stelt dat sinds dat de analoge TV is uitgeschakeld is niet helemaal correct: er zijn meer kanalen beschikbaar, maar de frequenties zijn nu niet zo hoog dat de kabel of deze versterker problemen op zo kunnen leveren.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Tijdens tests van de FRA-752N/X door andere community-gebruikers is gebleken dat deze op de '0 dB'-aansluiting toch enigszins versterken.

 

Ik heb nergens iets gezegd over het aantal SC-QAM-kanalen voor/na de afschakeling van analoge TV. Voor en na was 24 en is inmiddels 32. OFDM is daar nog bij gekomen sinds DOCSIS 3.1 en later gaat OFDMA zorgen voor hoge uploadsnelheden. Wat wel is veranderd, is dat voor de afschakeling kanalensets met uiteenlopende frequentiegebieden werden gebruikt en na de afschakeling alles is gelijkgetrokken naar 602-786 MHz, later 602-850 MHz (ook geen verschil tussen fZiggo en fUPC). Alleen in de upstream worden nog verschillende configuraties gebruikt.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@JornvdP Heb je nog gekeken naar de tips die gegeven zijn n.a.v. jouw vragen binnen dit topic?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic