1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
sander85

Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ubee UBC1318ZG (in bridge) niet bereikbaar via webinterface

Sinds gisteren een nieuw modem ontvangen (Ubee UBC1318ZG) via deze community als vervanging van mijn Arris Connectbox. De problemen die ik had met de Connectbox zijn opgelost waar ik heel blij mee ben! 🙂

 

Echter kan ik nu (soms) het modem niet bereiken via de webinterface om mijn signaalwaardes en log te bekijken.

Zojuist mijn router (Asus RT-AC86U) eens opnieuw opgestart en toen kon ik wel kortstondig bij het modem komen via webinterface http://192.168.100.1 (modem staat in bridge). Het modem is overigens wel altijd te pingen. Verder lijkt mijn verbinding gewoon goed te werken en is stabiel. Wat mij wel opvalt is de melding "Verbonden (partial bonding US)" in het homescherm van het modem. Lijkt mij niet goed? Bijgevoegd screenshots van de signaalwaardes en log.

 

Wellicht dat mijn AOP vervangen moet worden? Dit is nog een AOP met UPC opdruk. Ik zal foto's toevoegen als ik zo in de gelegenheid ben.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35284Posts
  • 2609Oplossingen
  • 17750Likes

Misschien toch het proberen waard om een ander subnet te gebruiken in het LAN.

Bekijk in context

sander85
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

LAN subnet veranderd naar 192.168.1.0/24. Kan nu modem benaderen op 192.178.100.1 en 192.168.178.1.

Het lijkt erop dat het opgelost is! 🙂

Bekijk in context

15 Reacties 15
Meldingen
Aan Uit
sander85
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hierbij nog mijn modem informatie.
modem.png

sander85
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Als ik mijn Asus router reboot is het modem heel even bereikbaar.

 

Na reboot modem melding "Verbonden (partial bonding US)" verdwenen.

modem status.png

digg

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

En als je via 192.168.178.1 gaat?

 

sander85
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Nee, ook niet helaas.

sander85
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hierbij foto’s van het AOP.

3637A140-1BF7-4948-A902-911BC6C6DB58.jpeg

4479FCE9-7331-466B-B951-19CEA8F0DD16.jpeg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35284Posts
  • 2609Oplossingen
  • 17750Likes

Hier geen problemen met de bereikbaarheid van de interface van de UBC1318ZG in bridge mode, deze is altijd bereikbaar via zowel 192.168.100.1 als 192.168.178.1. Kan beide adressen ook pingen. Ik gebruik een EdgeRouter met 192.168.1.0/24 als LAN-subnet. De interface moet hier ook altijd bereikbaar zijn, omdat ik 24/7 monitoring doe (DS/US-gegevens bijhouden voor grafieken). Je kunt kijken of het verschil maakt als je (tijdelijk!) de firewall van de router uitschakelt.

 

Wat betreft 'US partial bonding', deze melding geeft aan dat niet alle US-kanalen gekoppeld konden worden. Zelf heb ik deze melding ook langs zien komen. De US LED was daarbij blauw i.p.v. groen. Na een reboot was de melding weer verdwenen en de LED weer groen. De UBC1318ZG kan 8 SQ-QAM-kanalen koppelen in de US. Vermoedelijk had Ziggo iets aangepast in de CMTS-configuratie, waardoor het modem werd geacht 8 kanalen te koppelen, terwijl er slechts 4 (fZiggo) of 6 (fUPC) beschikbaar zijn.

 

Het AOP (VQ601R) is overigens wel aan vervanging toe inmiddels. Daarbij kan de splitter (ES-02+/N) het beste vervangen worden door de opvolger (ESX-02).

sander85
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@tobiastheebe bedankt voor je reactie!

 

Zelf heb ik 192.168.178.0/24 als subnet. De DHCP pool loopt van 192.168.178.11 t/m 192.168.178.254. Waarbij 1 t/m 10 apparaten zijn met een statisch IP adres zoals de router, accesspoint, Hue bridge, NAS etc.


Bij mij is 192.168.178.1 niet te pingen. In eerste instantie was dat het IP van mijn Asus RT-AC86U router. Deze heb ik maar veranderd naar 192.168.178.2 aangezien ik bij het aansluiten direct een IP conflict had i.v.m. het modem dat nog niet (automatisch) in bridge stond.

 

Firewall uitschakelen had ik al geprobeerd, maar lost het helaas niet op. Het lijkt er inderdaad wel op dat iets geblokkeerd wordt, maar ik kan nog niet vinden waar het aan ligt.

Ik had nog een suggestie gevonden om PPPoE-relay uit te schakelen op de Asus router, maar deze stond bij mij al uit.

 

Voor wat betreft het vervangen van het AOP mag er een afspraak gepland worden, mocht het nodig zijn.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35284Posts
  • 2609Oplossingen
  • 17750Likes

Ik blijf het wat vreemd waarom het wel lukt om de interface van het modem te bereiken, kort na het opnieuw opstarten van jouw router en daarna niet meer. De oplossing voor het probleem zal in de configuratie van de router gezocht moeten worden. Probeer het ook eens met 'AiProtection' uitgeschakeld.

 

Dat het niet lukt om het modem via 192.168.178.1 te bereiken, daar kan ik mij wel iets bij voorstellen. Aangezien jij dat subnet zelf gebruikt voor het LAN, zal een verzoek naar 178.1 binnen het LAN blijven en nooit bij het modem aankomen.

sander85
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@tobiastheebe AiProtection staat al reeds uit.

Wat ik nog kan proberen is om een ander subnet te gebruiken, maar vraag me af of het zin heeft... 🙂

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35284Posts
  • 2609Oplossingen
  • 17750Likes

Je geeft aan dat je 192.168.100.1 wel altijd kunt pingen, verzoeken naar dat adres worden dus niet geblokkeerd door de router, waarschijnlijk speelt er toch iets anders. Krijg je een foutmelding te zien als je 192.168.100.1 opent ('connection refused' o.i.d.) of blijft de pagina langdurig laden met vervolgens een timeout?

sander85
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Langdurig laden en dan een time-out inderdaad. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35284Posts
  • 2609Oplossingen
  • 17750Likes

Misschien toch het proberen waard om een ander subnet te gebruiken in het LAN.

sander85
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

LAN subnet veranderd naar 192.168.1.0/24. Kan nu modem benaderen op 192.178.100.1 en 192.168.178.1.

Het lijkt erop dat het opgelost is! 🙂

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35284Posts
  • 2609Oplossingen
  • 17750Likes

Top, ik hoop dat het blijft werken!

sander85
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Het is blijven werken. Bedankt voor het meedenken!