Vraag
Reacties
Oplossing
sander85
Level 3

Ubee UBC1318ZG (in bridge) niet bereikbaar via webinterface

Sinds gisteren een nieuw modem ontvangen (Ubee UBC1318ZG) via deze community als vervanging van mijn Arris Connectbox. De problemen die ik had met de Connectbox zijn opgelost waar ik heel blij mee ben! 🙂

 

Echter kan ik nu (soms) het modem niet bereiken via de webinterface om mijn signaalwaardes en log te bekijken.

Zojuist mijn router (Asus RT-AC86U) eens opnieuw opgestart en toen kon ik wel kortstondig bij het modem komen via webinterface http://192.168.100.1 (modem staat in bridge). Het modem is overigens wel altijd te pingen. Verder lijkt mijn verbinding gewoon goed te werken en is stabiel. Wat mij wel opvalt is de melding "Verbonden (partial bonding US)" in het homescherm van het modem. Lijkt mij niet goed? Bijgevoegd screenshots van de signaalwaardes en log.

 

Wellicht dat mijn AOP vervangen moet worden? Dit is nog een AOP met UPC opdruk. Ik zal foto's toevoegen als ik zo in de gelegenheid ben.

0 Kudos
Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Misschien toch het proberen waard om een ander subnet te gebruiken in het LAN.

Bekijk in context

0 Kudos
Ga naar reactie
sander85
Level 3
Topicstarter

LAN subnet veranderd naar 192.168.1.0/24. Kan nu modem benaderen op 192.178.100.1 en 192.168.178.1.

Het lijkt erop dat het opgelost is! 🙂

Bekijk in context

0 Kudos
Ga naar reactie
15 Reacties 15
Meldingen
Aan Uit
sander85
Level 3
Topicstarter

Hierbij nog mijn modem informatie.
modem.png

0 Kudos
sander85
Level 3
Topicstarter

Als ik mijn Asus router reboot is het modem heel even bereikbaar.

 

Na reboot modem melding "Verbonden (partial bonding US)" verdwenen.

modem status.png

0 Kudos
digg
Level 1

En als je via 192.168.178.1 gaat?

 

0 Kudos
sander85
Level 3
Topicstarter

Nee, ook niet helaas.

0 Kudos
sander85
Level 3
Topicstarter

Hierbij foto’s van het AOP.

3637A140-1BF7-4948-A902-911BC6C6DB58.jpeg

4479FCE9-7331-466B-B951-19CEA8F0DD16.jpeg

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Hier geen problemen met de bereikbaarheid van de interface van de UBC1318ZG in bridge mode, deze is altijd bereikbaar via zowel 192.168.100.1 als 192.168.178.1. Kan beide adressen ook pingen. Ik gebruik een EdgeRouter met 192.168.1.0/24 als LAN-subnet. De interface moet hier ook altijd bereikbaar zijn, omdat ik 24/7 monitoring doe (DS/US-gegevens bijhouden voor grafieken). Je kunt kijken of het verschil maakt als je (tijdelijk!) de firewall van de router uitschakelt.

 

Wat betreft 'US partial bonding', deze melding geeft aan dat niet alle US-kanalen gekoppeld konden worden. Zelf heb ik deze melding ook langs zien komen. De US LED was daarbij blauw i.p.v. groen. Na een reboot was de melding weer verdwenen en de LED weer groen. De UBC1318ZG kan 8 SQ-QAM-kanalen koppelen in de US. Vermoedelijk had Ziggo iets aangepast in de CMTS-configuratie, waardoor het modem werd geacht 8 kanalen te koppelen, terwijl er slechts 4 (fZiggo) of 6 (fUPC) beschikbaar zijn.

 

Het AOP (VQ601R) is overigens wel aan vervanging toe inmiddels. Daarbij kan de splitter (ES-02+/N) het beste vervangen worden door de opvolger (ESX-02).

0 Kudos
sander85
Level 3
Topicstarter

@tobiastheebe bedankt voor je reactie!

 

Zelf heb ik 192.168.178.0/24 als subnet. De DHCP pool loopt van 192.168.178.11 t/m 192.168.178.254. Waarbij 1 t/m 10 apparaten zijn met een statisch IP adres zoals de router, accesspoint, Hue bridge, NAS etc.


Bij mij is 192.168.178.1 niet te pingen. In eerste instantie was dat het IP van mijn Asus RT-AC86U router. Deze heb ik maar veranderd naar 192.168.178.2 aangezien ik bij het aansluiten direct een IP conflict had i.v.m. het modem dat nog niet (automatisch) in bridge stond.

 

Firewall uitschakelen had ik al geprobeerd, maar lost het helaas niet op. Het lijkt er inderdaad wel op dat iets geblokkeerd wordt, maar ik kan nog niet vinden waar het aan ligt.

Ik had nog een suggestie gevonden om PPPoE-relay uit te schakelen op de Asus router, maar deze stond bij mij al uit.

 

Voor wat betreft het vervangen van het AOP mag er een afspraak gepland worden, mocht het nodig zijn.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik blijf het wat vreemd waarom het wel lukt om de interface van het modem te bereiken, kort na het opnieuw opstarten van jouw router en daarna niet meer. De oplossing voor het probleem zal in de configuratie van de router gezocht moeten worden. Probeer het ook eens met 'AiProtection' uitgeschakeld.

 

Dat het niet lukt om het modem via 192.168.178.1 te bereiken, daar kan ik mij wel iets bij voorstellen. Aangezien jij dat subnet zelf gebruikt voor het LAN, zal een verzoek naar 178.1 binnen het LAN blijven en nooit bij het modem aankomen.

0 Kudos
sander85
Level 3
Topicstarter

@tobiastheebe AiProtection staat al reeds uit.

Wat ik nog kan proberen is om een ander subnet te gebruiken, maar vraag me af of het zin heeft... 🙂

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Je geeft aan dat je 192.168.100.1 wel altijd kunt pingen, verzoeken naar dat adres worden dus niet geblokkeerd door de router, waarschijnlijk speelt er toch iets anders. Krijg je een foutmelding te zien als je 192.168.100.1 opent ('connection refused' o.i.d.) of blijft de pagina langdurig laden met vervolgens een timeout?

0 Kudos
sander85
Level 3
Topicstarter

Langdurig laden en dan een time-out inderdaad. 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Misschien toch het proberen waard om een ander subnet te gebruiken in het LAN.

0 Kudos
Ga naar reactie
sander85
Level 3
Topicstarter

LAN subnet veranderd naar 192.168.1.0/24. Kan nu modem benaderen op 192.178.100.1 en 192.168.178.1.

Het lijkt erop dat het opgelost is! 🙂

0 Kudos
Ga naar reactie
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Top, ik hoop dat het blijft werken!

0 Kudos
sander85
Level 3
Topicstarter

Het is blijven werken. Bedankt voor het meedenken!