Rd1138

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ubee UBC1318ZG Partial Bonding

Hallo,

 

Vorige maand heb ik via dit forum een omruil gedaan van een Compal ConnectBox naar een Ubee UBC1318ZG. Met het vorige modem had ik sporadisch issues met de verbindingsstabiliteit tijdens gaming en videobellen, dit lijkt tot dusver gelukkig opgelost maar er lijkt nu een ander issue te spelen.

 

Het valt me op dat het DS LED op het modem na ongeveer 1-2 dagen uptime van groen naar blauw gaat, ook het US LED heb ik al een keer op blauw gezien. De modem status pagina geeft ook aan dat de verbinding naar partial bonding is teruggevallen.

In de tussentijd heb ik hier al even mee geëxperimenteerd, als ik het modem rechtstreeks op het AOP aansluit zonder splitter dan lijkt dit zich niet voor te doen (3 dagen getest). Op alle channels zie ik dan ook ongeveer 2 tot 5 dB sterker signaal in de connection status van het modem.

 

Zouden jullie kunnen checken of er onregelmatigheden aan mijn verbinding te zien zijn die dit kunnen verklaren? Screenshots met de connectiestatus van het modem en foto's van het modem in mijn meterkast zijn bijgevoegd.

 

Alvast bedankt!

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De event log toont inderdaad (helaas) slechts 32 events. Het OFDMA-(test)kanaal schakelt met enige regelmaat tussen IUC's (modulaties), maar dat is vrij gebruikelijk. Dit kan wel US partial bonding verklaren.

 

De einddoos in de woonkamer (EDC 1000) is verouderd, idealiter dient deze door een btv 01-SET te worden vervangen. Je kunt ook een afsluitweerstand IEC male op de radio-aansluiting plaatsen.

Bekijk in context

5 Reacties 5
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De installatie (AOP, splitter en kabels) ziet er prima uit en de downstream- en upstream-waarden zijn ook goed. Bij de UBC1318ZG wordt de status partial bonding (dit houdt in dat een of meerdere kanalen niet kunnen worden gekoppeld) nog wel eens getoond terwijl daar geen sprake (meer) van is. Een tweewegsplitter levert ~4 dB demping op, hierdoor zie je een hoger vermogen in de DS en lager (zend)vermogen in de US wanneer je het modem direct op het AOP aansluit.

 

Zou je ook de event log willen plaatsen? Dan kijk ik even of daar nog bijzonderheden in te vinden zijn.

 

Zou je tenslotte een foto willen plaatsen van de contactdoos waar de TV-kabel op aangesloten is? Misschien is deze verouderd.

Rd1138
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Bij deze het event log en een foto van de contactdoos achter de TV. Helaas heeft het eventlog geen lange retentie zie ik.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De event log toont inderdaad (helaas) slechts 32 events. Het OFDMA-(test)kanaal schakelt met enige regelmaat tussen IUC's (modulaties), maar dat is vrij gebruikelijk. Dit kan wel US partial bonding verklaren.

 

De einddoos in de woonkamer (EDC 1000) is verouderd, idealiter dient deze door een btv 01-SET te worden vervangen. Je kunt ook een afsluitweerstand IEC male op de radio-aansluiting plaatsen.

Rd1138
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Bedankt, zal in dat geval eens op zoek gaan naar een nieuwe wandcontactdoos. Benieuwd of dat het verschil kan maken.

Rd1138
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Afgelopen vrijdag m'n verouderde wandcontactdoos in de huiskamer vervangen met een btv-01-SET. Nu inmiddels bijna 4 dagen uptime zonder pair bonding issues. Probleem lijkt hiermee dus opgelost.

 

Bedankt voor het meekijken en het advies!

Uitgelicht topic