evans

Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Ubee EWS3200 modem onstabiel met nieuw Netgear Orbi mesh router

Ik heb een Ubee EWS3200 modem, waar ik al enkele jaren een aparte router bekabeld aan had hangen (TP-link). De router in de Ubee had ik uitgeschakeld. Verder geen AP’s. Set-up was altijd stabiel, maar beperkt qua dekking en inmiddels ook zes jaar oud.

Gisteren TP-link router vervangen voor mesh-systeem van Netgear Orbi WiFi 6, een router met twee satellieten. Zou goede dekking moeten geven en weer voorbereid op de toekomst.

Installatie met Orbi app ging best lastig, niet in 1 keer. Uiteindelijk gelukt. Dekking en snelheid zijn perfect. Alleen de bekabelde verbinding tussen router en modem valt zeer regelmatig enkele minuten tot uur uit. Soms moet ik router rebooten via Orbi app.

Wat kan het zijn? Instellingen in Ubee? Ubee te oud voor Orbi? Hoor het graag.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
evans
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Update/oplossing (daar lijkt het althans voor nu op):

Nieuw modem ontvangen (Connectbox zonder wifi / UBEE UBC1318), staat al in bridging-mode, vanochtend geïnstalleerd met goede handleiding, set-up met ORBI-router lijkt stabiel en snel (speedtest.net).

 

Oplossing lijkt dus te zijn: upgraden van Ziggo modem (laatste versie), modem in bridging-mode laten zetten door Ziggo, Orbi in router-mode installeren.

 

M.b.t. de stabiliteit van de set-up zal ik het relatief hoge downstreamvermogen nog in de gaten houden.

 

Allen, bedankt voor meedenken enzo!!

Bekijk in context

41 Reacties 41
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

evans
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Dank.

O.b.v. info op Ziggo-site m.b.t. "gebruik van eigen router" heb ik inmiddels bridging aangezet (enabled). Verbinding tussen modem en router nog immer instabiel.

(N.B.: ik zet ook router in Ubee weer even aan)

 

Hieronder de gevraagde info (met router in Ubee nog uitgeschakeld).

Meterkast is door Ziggo-monteur aangelegd.

 

 

 

Schermafbeelding 2022-06-21 om 10.32.00.pngMeterkast Ubee3200.jpg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het downstream-vermogen is te hoog (> 11 dBmV), de monteur had een 6 of 10 dB forward path attenuator moeten plaatsen.

evans
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Geen idee waar dit op duidt. Komt dat door de nieuwe router??

 

Ik weet in ieder geval dat de voorgaande set-up met eigen TP-Link router (in modem settings de router van modem disabled en bridging disabled) altijd stabiel is geweest. Nooit problemen gehad, nog geen seconde.

 

Moet ik een Ziggo-monteur laten komen? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dit heeft betrekking op het inkomende signaal op het modem en heeft niets met de router te maken.

 

Hoe stel je vast dat de link tussen modem en router wegvalt? Kun je op een dergelijk moment het modem niet meer bereiken? Zie je de LED-status (voorzijde en poort) van het modem veranderen?

evans
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Dat stel ik als volgt vast:

- alle lampjes op het modem branden nog "normaal".

- de "network map" in de Orbi app geeft aan dat de wifi nog werkt (satellieten nog wifi signaal), maar dat de verbinding tussen router en internet (modem) is verbroken.

- via wifi (Orbi) is er dan geen internet meer, via wifi (Ubee router) nog wel.

 

Kortom: i.c.m. de wetenschap dat de set-up met voorgaande eigen router TP-Link gewoon werkte, zoek ik het in de combinatie met de nieuwe router Orbi.

Ik ga nog eens alles vanaf nul installeren.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Feit dat er via de Ubee-router nog wel een internetverbinding is, is een belangrijke aanwijzing.

 

Kun je de Orbi-router met een andere, korte patchkabel op de Ubee-router aansluiten om te testen of het probleem dan aanwezig blijft?

evans
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

De Orbi-router is al met een kabel met Ubee-modem verbonden. Deze kabel deed het gisteren met de voorgaande TP-Link router ook gewoon.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Is de link in orde (1 Gbps)? Heb je verder nog iets gewijzigd aan de WAN-instellingen van de Orbi-router of staan deze op DHCP/automatisch?

evans
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Bedankt voor jouw efforts zover. Ik weet niet wat je met jouw eerste vraag bedoelt (Is de link in orde (1Gbps)?)

Verder heb ik niets aan WAN-instellingen van Orbi gewijzigd, deze staat op DHCP.

 

Wat me wel opvalt is dat LAN 2 en 3 op "static IP" staan, zichtbaar op de Ziggo-pagina van Ubee.

 

Schermafbeelding 2022-06-21 om 16.20.16.png

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Ik zie dat de link inderdaad op 1 Gbps staat, zoals het hoort. Waarom de EVW3200 de clients als 'static IP' toont is mij niet duidelijk.

 

Kun je bij uitval van de internetverbinding via de Orbi nog steeds de EVW3200 bereiken? Dit kun je controleren via Terminal, ping 192.168.178.1 (druk op ENTER).

evans
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Okay, zal ik doen bij eerstvolgende uitval.

 

Voor nu heb ik het UBEE modem naar fabrieksinstellingen teruggebracht en de Orbi router met de bijgeleverde netwerkkabel rechtstreeks in UBEE modem geplugd, zoals je hierboven al adviseerde (Orbi staat nu wat lullig voor de meterkast) en vervolgens een schone installatie gedaan. Installatie ging nu wel foutloos, in tegenstelling tot gisteren. De snelheidstest op Orbi app geeft ook veel beter download resultaat dan gisteren. Dat geeft hoop!

Wellicht is de bestaande CAT-6 kabel of stekkertje toch wat beschadigd/gecorrodeerd? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Fijn om te lezen dat de installatie met een andere kabel beter gaat. Het is inderdaad mogelijk dat de kabel niet 100% in orde is, ondanks de getoonde linksnelheid van 1 Gbps.

evans
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Helaas, de instabiliteit blijft, ook met de nieuwe kabel. Lijkt wel 15 minuten op, 10 minuten af. De verbroken verbinding tussen router en modem wordt vanzelf hersteld. Het lijkt wel om een dynamisch proces te gaan, waar soms een conflict optreedt. Iets met settings met dynamische IP's?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Kun je dan tijdens uitval de ping-test doen die ik eerder had voorgesteld?

 

Verder kun je nog controleren of het verhogen van de DHCP-leasetijd op de EVW3200 verschil maakt.

evans
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Poepoe, wat een geprul 🙂

 

De ping-test geeft pakketjes van 64kb terug, ik denk dat dat werkt….

De leasetijd van DHCP verhoogd van 3600  sec naar 43.200 sec.

Overigens is download vermogen nu allemaal in de 9, dus kleiner dan 11. En das goed.

Ik zie ook nog in de Ubee onder Wireless/Radio dat de 802.11 Band staat ingesteld op 2.4 GHz. Meen dat de Orbi op 5.0 GHz zit. Zou dat uitmaken?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dan is het even afwachten tot er weer uitval voorkomt.

 

Vanmorgen was het downstream-vermogen nog 13 dBmV, enige fluctuatie is te verwachten i.v.m. buitentemperatuur, maar 4 dBmV is wel een groot verschil. Deze fluctuaties worden overigens gedeeltelijk gecorrigeerd met ALC op het CMTS.

 

De EVW3200 beschikt alleen over 2,4 GHz-radio, welke je kunt uitschakelen. De Orbi AP's zijn dual-band, dus zowel 2,4 en 5 GHz. Dit staat verder los van het probleem dat je ervaart.

evans
Topicstarter
Level 4
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Ik heb vanochtend ook contact gehad met de helpdesk van Netgear.

Het lijkt erop dat de UBEE t.o.v. de Orbi "verouderd" is en beter vervangen kan worden voor de laatste Connectbox. Dit ga ik Ziggo ook vragen (even zoeken hoe dat werkt.....).

 

Om tot die tijd de beste stabiliteit te krijgen, heb ik in overleg met helpdesk Netgear de WiFi van Ubee uitgezet (Primary Network disabled) en de Orbi als AP geïnstalleerd (i.p.v. router). Hopen dat dat wat soelaas biedt voor the time being.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De EVW3200 is inderdaad verouderd, maar dat vormt geen probleem voor de Orbi.

 

Het SmartWifi modem biedt naar mijn mening weinig voordeel boven de EVW3200 (indien je ofwel bridge mode gebruikt of de Wi-Fi-radio's niet gebruikt in router mode) en heeft vanwege de Puma-chipset beperkingen die de EVW3200 niet heeft.

 

Wel koppelt het SmartWifi modem 24 i.p.v. 8 downstream-kanalen en is daardoor ook geschikt voor Internet Max (600/40 Mbps), waar het modem van de EVW3200 tot 400 Mbps kan doorgeven en de eRouter waarschijnlijk tot ~300 Mbps.

Uitgelicht topic