cmpgroot

Meedenker
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ubee EVW321b internet hick-ups

Hallo,

 

Mijn internet radio's hebben regelmatig last van korte onderbrekingen.

Kan dit te maken hebben met mijn Ubee EVW321b modem?

 

Met vriendelijke groet,

Cees

2 Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5680Posts
  • 318Oplossingen
  • 1887Likes

In de downstream is ruis aanwezig ((un)correctable codewords) en is het vermogen vrij zwak. Dit komt door de hoge demping (10 dB) van het verouderde aftakelement UMU-1006. De open/ongebruikte radio-aansluiting op de UMU maakt de installatie ruisgevoelig. Verder zie ik dat er een zeer oude TV-versterker in gebruik is.

 

Als eerste stap zou ik de UMU-1006 vervangen door een tweewegsplitter POA-01-B, hierbij hoort een nieuwe aansluitkabel IEC/F voor het modem. Ziggo stuurt dit aansluitmateriaal kosteloos toe. Indien gewenst kan er ook meteen een nieuwe modemrouter (Connect Box, thans SmartWifi modem) meegestuurd worden.

Bekijk in context

cmpgroot
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Hoi Rikst,

Een paar dagen geleden heb ik de nieuwe Connect Box en de nieuwe Splitter m.b.v. de bijgeleverde kabels geïnstalleerd. Sindsdien heb ik toch nog enkele keren korte Internet onderbrekingen geconstateerd.

Bijgaand de Gebundelde downstream en - upstream waarden.

Het valt op dat de RS errors zeer snel oplopen.

Kan dit duiden op een probleem met het binnenkomende signaal?

 
 

Bekijk in context

20 Reacties 20
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5680Posts
  • 318Oplossingen
  • 1887Likes

Er zijn verschillende mogelijke oorzaken. Zijn de radio's via ethernet (UTP-kabel) of WiFi verbonden?

cmpgroot
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Via bij Ziggo gekochte TP-Link Deco M4 pods.

Het probleem deed zich echter ook al voor met de WiFi van de Ubee (deze is nu uitgeschakeld).

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5680Posts
  • 318Oplossingen
  • 1887Likes

De EVW3210 is een verouderde modemrouter. Verder kan een (gedeeltelijk) verouderde binnenhuisinstallatie voor signaalproblemen zorgen.

 

Ervaar je op andere apparaten die verbonden zijn via WiFi ook problemen?

cmpgroot
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Op mijn mobiele telefoon krijg ik ook af en toe de boodschap dat er geen internet verbinding is. Zonder iets te doen is na enkele minuten de verbinding weer in orde.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5680Posts
  • 318Oplossingen
  • 1887Likes

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

cmpgroot
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

 

 

cmpgroot_2-1636218581012.png

1636218289869.jpg

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5680Posts
  • 318Oplossingen
  • 1887Likes

In de downstream is ruis aanwezig ((un)correctable codewords) en is het vermogen vrij zwak. Dit komt door de hoge demping (10 dB) van het verouderde aftakelement UMU-1006. De open/ongebruikte radio-aansluiting op de UMU maakt de installatie ruisgevoelig. Verder zie ik dat er een zeer oude TV-versterker in gebruik is.

 

Als eerste stap zou ik de UMU-1006 vervangen door een tweewegsplitter POA-01-B, hierbij hoort een nieuwe aansluitkabel IEC/F voor het modem. Ziggo stuurt dit aansluitmateriaal kosteloos toe. Indien gewenst kan er ook meteen een nieuwe modemrouter (Connect Box, thans SmartWifi modem) meegestuurd worden.

Bekijk in context

cmpgroot
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Allereerst bedankt voor je zeer snelle reacties!!

Fijn als je de nieuwe tweewegsplitter, de aansluitkabel en de modemrouter op kan sturen.

 

 

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5680Posts
  • 318Oplossingen
  • 1887Likes

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic om dit alles te regelen.

Zou je jouw adresgegevens willen invullen op deze pagina? Deze gegevens zijn alleen voor moderators zichtbaar.

cmpgroot
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Gedaan.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 2604Posts
  • 221Oplossingen
  • 344Likes

Hoi @cmpgroot

Radio moet je kunnen luisteren zonder onderbrekingen. Uit de analyse die je hebt gedaan met @tobiastheebe wordt wel duidelijk dat zowel je aansluiting als het modem een update nodig hebben. Ik heb een nieuwe splitter en modem voor je aangevraagd, beide worden aan je verzonden. Laat je ons weten hoe het met de verbinding en het radio luisteren gaat nadat je alles opnieuw hebt aangesloten? 

cmpgroot
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ik laat weten hoe het gaat na vervanging.

cmpgroot
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Hoi Rikst,

Een paar dagen geleden heb ik de nieuwe Connect Box en de nieuwe Splitter m.b.v. de bijgeleverde kabels geïnstalleerd. Sindsdien heb ik toch nog enkele keren korte Internet onderbrekingen geconstateerd.

Bijgaand de Gebundelde downstream en - upstream waarden.

Het valt op dat de RS errors zeer snel oplopen.

Kan dit duiden op een probleem met het binnenkomende signaal?

 
 

Bekijk in context

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5680Posts
  • 318Oplossingen
  • 1887Likes

Gezien je een Compal Connect Box hebt ontvangen, kun je de 'Pre-RS Errors' negeren, dit zijn unerrored codewords. De 'Post-RS Errors' geven correctable codewords aan, data die beschadigd aankwam op het modem maar gerepareerd kan worden. Uit de unerrored codewords maak ik op dat de uptime van het modem circa 5 dagen is, de aantallen correctable codewords zijn voor die uptime iets aan de hoge kant, er is dus wat ruis aanwezig op het signaal. Verder zie ik op dit moment nog geen bijzonderheden.

 

Zou je de gegevens op het tabblad 'Netwerk historie' willen plaatsen? Dan kijk ik even of daarin nog bijzonderheden staan.

 

Overigens viel mij eerder op dat je een erg oude TV-versterker gebruikt, die kan wel debet zijn aan de ruis die nu aanwezig is.

 

20211115-02.JPG

cmpgroot
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

De oude TV versterker is inmiddels vervangen door een Ziggo FRA-752 X coax signaalversterker. 

Hierbij de gevraagde Netwerk Historie.
 
Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving

15-11-2021 22:28:13noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.213];CM-MAC=90:5c:44:1b:af:9f;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-11-2021 22:27:35noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=45.134.144.42 MAC=00:01:5C:87:E2:46;CM-MAC=90:5c:44:1b:af:9f;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-11-2021 21:36:21noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.213];CM-MAC=90:5c:44:1b:af:9f;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-11-2021 21:36:16noticeGUI Login Status - Login Fail from LAN interface; client ip=[192.168.178.213];CM-MAC=90:5c:44:1b:af:9f;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-11-2021 21:36:04noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=34.246.140.105 MAC=00:01:5C:87:E2:46;CM-MAC=90:5c:44:1b:af:9f;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-11-2021 13:19:53noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.213];CM-MAC=90:5c:44:1b:af:9f;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-11-2021 13:19:48noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=151.101.38.133 MAC=00:01:5C:87:E2:46;CM-MAC=90:5c:44:1b:af:9f;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-11-2021 12:33:07noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.213];CM-MAC=90:5c:44:1b:af:9f;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-11-2021 12:33:03noticeGUI Login Status - Login Fail from LAN interface; client ip=[192.168.178.213];CM-MAC=90:5c:44:1b:af:9f;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-11-2021 12:27:07noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=199.232.149.44 MAC=00:01:5C:87:E2:46;CM-MAC=90:5c:44:1b:af:9f;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-11-2021 10:29:10noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.213];CM-MAC=90:5c:44:1b:af:9f;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-11-2021 10:28:42noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=18.203.2.10 MAC=00:01:5C:87:E2:46;CM-MAC=90:5c:44:1b:af:9f;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-11-2021 05:01:26errorDHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=90:5c:44:1b:af:9f;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-11-2021 04:52:43noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=23.148.144.249 MAC=00:01:5C:87:E2:46;CM-MAC=90:5c:44:1b:af:9f;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-11-2021 23:46:39criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:1b:af:9f;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-11-2021 23:45:06noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=174.137.133.49 MAC=00:01:5C:87:E2:46;CM-MAC=90:5c:44:1b:af:9f;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-11-2021 23:25:29criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:1b:af:9f;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-11-2021 23:25:16noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=3.248.72.3 MAC=00:01:5C:87:E2:46;CM-MAC=90:5c:44:1b:af:9f;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-11-2021 14:58:55warning[90:5C:44:27:EF:F6][DFS] Radar signal detected, DFS sequence applied, channel changed from 60 to 44
12-11-2021 13:18:58noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.213];CM-MAC=90:5c:44:1b:af:9f;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-11-2021 13:17:53noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=99.81.234.157 MAC=00:01:5C:87:E2:46;CM-MAC=90:5c:44:1b:af:9f;CMTS-MAC=00:01:5c:87:e2:5a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5680Posts
  • 318Oplossingen
  • 1887Likes

Aan de log zijn geen bijzonderheden te zien.

 

De onderbrekingen zouden ook door de Deco M4-set veroorzaakt kunnen worden. Staat deze ingesteld op AP mode?

cmpgroot
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

De Deco staat in de (Aanbevolen) Draadloze router modus.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5680Posts
  • 318Oplossingen
  • 1887Likes

Als je de Deco M4 alleen gebruikt voor uitbreiding van WiFi-dekking, dan is AP mode de beste keuze. Wil je (ook) gebruik maken van specifieke mogelijkheden van de Deco M4 die niet aanwezig zijn in de modemrouter, dan wordt aanbevolen om het modem in bridge mode te laten zetten.

 

In de huidige situatie staan er twee routers achter elkaar, dat is niet optimaal.

cmpgroot
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

OK. Ik zet hem in AP modus.

Uitgelicht topic