1
Vraag
2
Reacties
Arjan25

Level 9
  • 275Posts
  • 7Oplossingen
  • 63Likes

Ubee 1318BG

Goedemorgen,

Weet iemand of het mogelijk is om het kanaal te wijzigen van een Ubee Modem?

Ik gebruik meerdere TP-Link M4 boosters en ik ervaar regelmatig vertragingen, als ik dan netwerkoptimalisatie

gebruik geeft hij elke keer aan dat het kanaal te druk is. na het optimaliseren is het weer een tijdje snel.

De boosters kun je zelf niet van kanaal wijzigen, dus blijft het modem over.

(De boosters staan in acces point)

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
DON PAPA

Level 17
  • 3676Posts
  • 57Oplossingen
  • 3057Likes

De Ubee UBC1318ZG heeft geen eigen WiFi (daar kun je dus ook niks instellen voor WiFi) daarom heb je ook de deco's nodig om toch WiFi te hebben bij dit modem. En inderdaad de M4 hebben de optie niet om een vast WiFi kanaal te kiezen. Die kiest bij het opstarten een kanaal (wat het minst gebruikt wordt op dat moment).

En staar je niet blind op de netwerk optimalisatie in de TP Link app, want die geeft net als bij mij in de Orbi app een beetje verkeerd beeld. Als ik bijvoorbeeld bij mij in de Orbi app kijk dan staat daar nu dat kanaal 11 (waar mij  Orbi's nu op zitten, niet het beste kanaal is), omdat die door 5 gebruikt wordt. Maar van die 5 zijn er 4 van mijn eigen 2 Orbi's (2× hoofd WiFi netwerk en 2x gast WiFi netwerk). Dus eigenlijk zit ik op een prima WiFi kanaal met mij Orbi's.

Screenshot_20220801-091529_Orbi.jpg

Bekijk in context

2 Reacties 2
DON PAPA

Level 17
  • 3676Posts
  • 57Oplossingen
  • 3057Likes

De Ubee UBC1318ZG heeft geen eigen WiFi (daar kun je dus ook niks instellen voor WiFi) daarom heb je ook de deco's nodig om toch WiFi te hebben bij dit modem. En inderdaad de M4 hebben de optie niet om een vast WiFi kanaal te kiezen. Die kiest bij het opstarten een kanaal (wat het minst gebruikt wordt op dat moment).

En staar je niet blind op de netwerk optimalisatie in de TP Link app, want die geeft net als bij mij in de Orbi app een beetje verkeerd beeld. Als ik bijvoorbeeld bij mij in de Orbi app kijk dan staat daar nu dat kanaal 11 (waar mij  Orbi's nu op zitten, niet het beste kanaal is), omdat die door 5 gebruikt wordt. Maar van die 5 zijn er 4 van mijn eigen 2 Orbi's (2× hoofd WiFi netwerk en 2x gast WiFi netwerk). Dus eigenlijk zit ik op een prima WiFi kanaal met mij Orbi's.

Screenshot_20220801-091529_Orbi.jpg

Arjan25
Topicstarter
Level 9
  • 275Posts
  • 7Oplossingen
  • 63Likes

Bedankt voor jou reactie.

Op zich staar ik mij niet blind op de netwerkoptimalisatie, alleen door het gebruik daarvan wordt mij verbinden wel weer sneller. Dit probleem doet zich ook nog niet zo lang voor, eigenlijk zins de meerdere onderhoud werkzaamheden van Ziggo aan het netwerk hier.

Maar jammer dat ik niks kan aanpassen. Dan zal ik er mee moeten leren leven of een keer een andere TP-Link moeten kopen, die wel aan te passen is. Zodat ik het gewoon op een rustig kanaal kan instellen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic