Na een hoop gekloot en getest in het verleden, is de DSL Reports test hier blijven hangen als Referentie-test.
In vergelijking daarmee maakt fast.com op mij een uitstekende indruk.
En let op: wat zegt een speedtest eigenlijk?
Echt niet zo veel over de effective snelheid die je krijgt als je dingen aan het doen bent via het Internet.
Een goede speedtest probeert onder geidealiseerde omstandigheden je max snelheid te meten. Het is een geaccepteerd hulpmiddel om je Provider mee om de oren te kunnen slaan als je je abo snelheid niet vaak genoeg haalt.
Het moet dan wel een test zijn die beide partijen als referentie accepteren.
Die van DSL-Reports is er zo een.
Neem de ook goede Ookla speedtest. Die kiest automatisch de 'beste' meet-Server. In de praktijk blijkt dat er betere kunnen zijn. Kies je er bv een in Alaska, dan kun je met het resultaat daarvan moeilijk naar Ziggo gaan en zeggen: er is iets mis met mijn verbinding. Bij de Alaska keuze kom je iets te weten over je effectieve snelheid onder niet ideale omstandigheden.
De Ziggo speedtest gebruikt, net als de test van KPN bv, Ookla software met een eigen meet-server binnen het eigen network. Idealer kan niet, zou je denken. Allerlei storende factoren uitgeschakeld toch?
Maar niet heus. Test rammelt veel te vaak & geeft te lage snelheid aan tov van andere
echt goede testst. Echt weer iets voor Ziggo. Boze tongen beweren wel eens dat Ziggo de resultaten ten goede zou manipuleren. Laat me niet lachen.
Mijn ervaring met
http://www.dslreports.com/speedtest
- andere technologie dan de Ookla aanpak; meer test-Servers tegelijk, die allemaal aan de Internet backbone hangen;
- automatische Server-keuze altijd ok
- altijd rond 400/40 voor mij; aparte IPv6 test mogelijk
- worldwide de facto standaard meetinstrument, dat als referentie door ISPs wordt geaccepteerd bij klachten.
Gr Han